Obsidiana, Estrange, Erótica e Ultravioleta + An Ambulance to the Future (The Second Chance)

14 — 15 mar. 2024

Managing Discomfort Performancefestival

KL. 20.00 – 23.00. FORESTILLINGERNE OPFØRES SOM DOUBLE BILL. DET BETYDER AT ÉN BILLETGIVER ADGANG TIL BEGGE PERFORMANCES, ADSKILT AF EN KORT PAUSE.

Bestil billet

Toaster og Live Art Danmark præsenterer i foråret 2024 performancefestivalen MANAGING DISCOMFORT, som inkluderer en række danske og internationale kunstnere, hvis værker har fællesnævneren, at de alle omhandler et ubehag, men bearbejder det med omsorg og humor.

Festivalen strækker sig over syv uger og hver uge præsenteres to nye performances, der opføres som double-bill på Husets Teater. Det betyder at én billet giver adgang til begge performances, der er adskilt af en kort pause.

Denne uges program er præsenteret i samarbejde med IPAF og Warehouse9.

Om Warehouse9

Warehouse9 er en multidisciplinær kunst- og performanceorganisation, som støtter udvikling og præsentation af arbejde og ideer fra LGBTQIA+ kunstnere og kunstarbejdere. Warehouse9 støtter gennemgribende og innovative kunstpraksiser og ideer, der rammesætter og giver næring til nye tænkemåder, kollektive oplevelser og fællesskaber. Warehouse9 er en organisation, der stræber mod bæredygtighed, bedre inklusion og adgang til kunsten og skaber rum for queer kunst året rundt. Warehouse9 åbner i foråret 2024 et værksted for scenekunst i Vanløse, hvor de har deres administration og udvikler deres programmer, der udfoldes rundt omkring i København.

See Toastercph for information in English

Access Description: 

Husets Teater is a protected building with a number of stairs. Accessibility is best for certain lighter wheelchairs.

There are gender neutral toilets, down in the foyer. The toilets can be with accessed with arm support or nine steps.

From the outdoor there are 3 wide steps and a double door. There are 29 steps up to the red stage and the narrowest place is 97 cm. And down to the foyer there are 9 steps and the narrowest place 87 cm.

Unfurtunatly we don’t have any handicap toilet, we apologize for that.

OBSIDIANA, ESTRANHA, ERÓTICA E ULTRAVIOLETA KREDITERINGER

Koncept, kunstnerisk udvikling, performance, & koreografi

Sall Lam Toro

Co-udvikling, co-performance, & co-koreografi

Suziethecockroach

koreografi konsulent & assistance

Tabatha Araujo

Lydkomposition

Warren Jones

Lydremix

Suziethecockroach

Skulptur

Sall Lam Toro

Scenografi & lysdesign

Bella Jensen

Kostumedesign

Serena Coelho

Re-styling

Sall Lam Toro & Suziethecockroach

AN AMBULANCE TO THE FUTURE KREDITERINGER

Kunstner

Martin O’Brien

Producent

FUTURE RITUAL

Video

Baiba Sprance, Marco Beradi

Performere (Live)

Zack Mennell

Performere (Video)

Ali Campbell, Ash McNaughton, Carolyn Naish, Ewan Hindes, Pianka M, Regina Jay

Bestillingsarbejde

Whitechapel Gallery

Støttet af

Arts Council England, the Leverhulme Trust og Queen Mary University of London.

Obsidiana, Estrange, Erótica e Ultravioleta

Spiller i tidsrummet 20-23 i Sort Sal. Performancen foregår på engelsk. Varigheden er ca. 20-40 minutter

An Ambulance to the Future (The Second Chance)

Spiller i tidsrummet 20-23 i Rød Sal. Performancen foregår på engelsk. Varigheden er ca. 1 time.

Disclaimer

An Ambulance to the Future (The Second Chance) contains nudity, footage of scrotal piercing, discussion of sex and death and spanking.

Støttet af

OBSIDIANA, ESTRANHA, ERÓTICA E ULTRAVIOLETA

af Sall Lam Toro

Opgøret med kolonialismes tankegang er krævende og ubehagelig. Den gennemsyrer os i vores evige tingsliggørelse af hinanden og vores omgivelser. Sall Lam Tora viser vejen til en de-kolonisering af kroppen gennem at insistere på det erotiske og viser os hvad det vil sige at passe på hinanden.

Sall Lam Toro skaber en versionering af sin performance og multimedieinstallation OBSIDIAN DREAM LOVE LETTERS (2023) Den tidligere version var udviklet til Close Encounters: Embodied Journeys festival, co-produceret af Danshallerne og Den Frie Udstillingbygning og kurateret af Julienne Doko. Multimedieinstallationen blev også vist på Fear and Fauna gruppeudstillingen, kurateret af Ariel Feminisms, der afsluttede med endnu en performance-version. Med udgangspunkt i et kærlighedsbrev til sort, økoerotisk bevidsthed, bygget på fantasmagorias universer, er rummet beboet af skulpturer, lys og jord. Stykket materialiserer manifester af temporal og multidimensionel flygtningehed, med hjælp fra sanselige ritualer kanaliseret af tilstedeværelsen af obsidian og rosenkvarts, rå levende kroppe i skulpturerne og jordsporene.

I denne bearbejdning, uden video eller kortlagte billeder, skifter det scenografiske rum til en grøn, ultraviolet lys glitch. Denne version står i kontrast til de tidligere, ved at tilbyde en øget fysikalitet af det performative med en øget hypererotisk nedstigning til de sanselige vibrationsfrekvenser af obsidian og rosenkvarts.

OM SALL LAM TORO (DK/PT)

Sall er en sort, trans, queer, nonbinær og antidisciplinær multimedieperformancekunstner med base i København,  og født og opvokset i Portugal med indvandrerforældre fra Guinea-Bissau. De arbejder med performance, bevægelse, lyd, tekst- og billedkunst som medier. I deres kunst arbejder de med at frembringe og insistere på det erotiske som en vej til at afkolonisere kroppen/kroppe. Samtidig vil de finde strategier til at skabe bedre tilgængelighed til mangeartede, ikke-lineære, poetiske universer for det sanselige gennem både forstyrrende, følelsesmæssige og afvigende former. Deres performances stræber efter at bryde med konsekvenserne af kolonibaseret vold og undertrykkelse i kroppens tilblivelse gennem ritualer, plejende omsorg og sanserne, mens de etablerer et bevidst forhold til sorg og død.

Deres interaktive visuelle værker hengiver sig til meta-universer af mening, krop og ånd, der vækker skiftende transcendentale tilstande i kroppen hos beskueren/deltageren, i forsøget på at trodse kapitalismens virkemåder og sansning.

De er en del af (Co)Opulence, og Humus Collectives, der arbejder hovedsageligt i Danmark og Skandinavien.

AN AMBULANCE TO THE FUTURE (THE SECOND CHANCE)

Af Martin O’Brien

”The grim reaper stood there, finally I saw him. His skeletal form sparkled in the moonlight and nothing else existed. This was the deal. He reached out and wrapped his cold, bone hand around my skull. I was lost in the darkness of his cape. He drew me near and kissed me. He tasted like death, and I loved it.” 

I ‘An Ambulance to the Future (The Second Chance)’ betaler Døden en mand for sex. Prisen er udødelighed. 

Ved at blande video, live performance og lignelser, maler værket billedet af livet, der leves igen og igen, et liv, der ikkehar brug for vand eller ilt, et liv uden løftet om et slutpunkt. Det er en meditation over slutninger og nye begyndelser. Med intensitet og vid, udforsker Martin O’Brien dødens politik ved at spørge, hvad ideen om udødelighed kan hjælpe os til at forstå om det at være dødelig. 

‘An Ambulance to the Future (The Second Chance)’ havde premiere på Whitechapel Gallery i London i maj 2023 og blevpræsenteret som en del af Martin O’Briens år som ‘Writer-in-Residence’.

OM MARTIN O’BRIEN (UK)

Martin O’Brien er kunstner og zombie. Han arbejder på tværs af performance-, skrive- og videokunst. Hans værker gør brug af lange handlinger, korte spekulative tekster, kritiske ’rants’ og performance processer, til at udforske død og det at dø, hvad det vil sige at blive født med en livsforkortende sygdom og de filosofiske implikationer der er af at leve længere end forventet. Hans arbejde har været vist i hele Storbritannien, Europa, USA og Canada, og han er både kendt for sine solooptrædener og samarbejder med den legendariske LA-kunstner og dominatrix Sheree Rose. Hans seneste værker blev udstillet på Tate Britain i 2020 og ICA (London) i 2021. Han er vinder af Philip Leverhulme Prize for Visual and Performing Arts 2022. Derudover var han Writer-in-Residence på Whitechapel Gallery i hele 2023. Martin O’Brien har cystisk fibrose og alt hans arbejde og forfatterskab trækker på denne erfaring. I 2018 udkom bogen ‘Survival of the Sickest: The Art of Martin O’Brien’ af Live Art Development Agency. Hans arbejde er blevet vist på BBC Radio og Sky Arts Television. Martin O’Brien er i øjeblikket universitetslektor i Live Art ved Queen Mary University of London.

øvrigt festivalprogram

22.02 — 23.02.2024

Managing Discomfort Performancefestival

Kultuur + Odalisque

29.02 — 1.03.2024

Managing Discomfort Performancefestival

The Well + Lacuna

7.03 — 8.03.2024

Managing Discomfort Performancefestival

Ambient Theatre Fury + Don't Pay Your Debts

4.04 — 5.04.2024

Managing Discomfort Performancefestival

Zapfenstreich - Mother Europe + Let Down Your Hair

11.04 — 12.04.2024

Managing Discomfort Performancefestival

Blue Swallowings + Seek Bromance

18.04 — 19.04.2024

Managing Discomfort Performancefestival

Satan + The Iceflake