Managing Discomfort

22 feb. — 19 apr. 2024

Performancefestival præsenteret af Toaster & Live Art Danmark

Toaster og Live Art Danmark præsenterer performancefestivalen MANAGING DISCOMFORT, som inkluderer en række danske og internationale kunstnere, hvis værker har fællesnævneren, at de alle omhandler et ubehag, som de bearbejder med omsorg og humor.

Således bruger britiske Martin O’Brien sin krops funktionsnedsættelse i værket An Ambulance to the Future (The Second Chance). Finske Teo Ala-Ruona fortolker i Lacuna sin egen transition. Og dansk-irakiske Lina Hashim indbyder publikum ind i et harem i værket Odalisque og konfronterer vores orientalistiske blik på den mellemøstlige kvinde.

I alt 16 kunstnere præsenterer deres værker på Husets Teater i foråret 2024. De arbejder med at skubbe publikum ud af komfortzonen og aktivere et ubehag på tilskuerrækkerne. Men endnu vigtigere undersøger de, hvordan vi sammen håndterer dette ubehag i fællesskab. I teatrets nærværende nu.

”Jo længere vi bevæger os ind i det 21.århundrede, jo mere skal vi forholde os til et voksende ubehag. Det er ubehaget ved de kollapser, vi står over for: Lige fra sammenhængskraften i samfundet helt ned til et personligt og kropsligt plan omkring hvordan vi forholder os til hinanden som mennesker. Performancekunsten møder os i ubehaget, ser det direkte i øjnene og leger med det, så vi alle kan håndtere det hele lidt bedre. Og derfor kalder vi festivalen for MANAGING DISCOMFORT, fordi det handler om, hvordan vi håndterer ubehag. Det er der et ekstremt stort behov for at vi kan sammen.” (Liv Helm, Teaterchef Husets Teater)

MANAGING DISCOMFORT bliver et mekka for fans af performance og introducerer samtidig feltet til nye publikummer. Toaster samarbejder med Live Art Danmark, som har arbejdet med at kuratere og skabe performances igennem mange år. Sammen ønsker vi at skabe flere og bedre muligheder for, at publikum kan møde denne kunstform, der historisk set været henvist til periferien af kunstinstitutionerne.

”I dag har alle deres egen private scene liggende på telefonen i baglommen, hvor alt kan lade sig gøre, og man kan swipe hurtigt væk fra ethvert ubehag. Derfor behøver scenekunsten ikke længere at levere glamour, drømme og virkelighedsflugt. Vi tror at publikum i højere og højere grad vil opsøge teaterrummet netop på grund af dets begrænsninger. Det er den ideelle ramme om krævende konfrontationer med andre ufuldendte kroppe; i et virkelig nu og et virkeligt rum. Alt det, som altid har været performancekunstens adelsmærke.” (Live Art Danmark)

Publikum vil opleve to performances på én aften. En billet er således en såkaldt ’double bills’, hvor de på samme aften ser et dansk og et internationalt værk. Foruden teatrets sorte sal og den røde salon på første sal bliver der installeret VR værker af danske og udenlandske kunstnere i teatrets foyer. En del af programmet består desuden af workshops med de internationale performere, så det bliver muligt at komme tættere på deres metoder og tanker.

”Managing Discomfort” – Performance program 2024 præsenterer internationale og danske kunstnere, som arbejder konsekvent med det transgressive – det grænseoverskridende.

Teatersale

Sort Sal & Rød Sal

Støttet af

Program

22.februar + 23. februar

Kultuur & Odalisque

Maria Metsalu & Lina Hashim

I værket Kultuur bearbejder Maria Metsalu ubehaget ved at være underlagt naturkræfterne og vores modsatrettede ønsker om både at leve enkelt og med max nydelse og forbrug. Mennesket er spændt ud i et univers hvor fotosyntesen definerer livet på jorden og solen er omdrejningspunktet.

Lina Hashim udstiller i værket Odalisque ubehaget ved europæernes dyrkelse af østen op igennem kunsthistorien og det orientalistiske blik på kvinder med muslimskkultur baggrund. Hun håndterer ubehaget ved at gennemgå kunsthistorien og tilbyde et fremtidigt blik.

Billet

29.februar + 1. marts

The Well & Lacuna

Maria Metsalu & Teo Ala-Ruona

Maria Metsalu undersøger i værket The Well ubehaget i den personlige undergang hvor selvet bliver helt nulstillet, og tackler det ved at insistere på at opholde sig i tomrummet mellem det gamle og nye, i en flydende tilstand, hvor alt er muligt.

I værket Lacuna viser Teo Ala-Ruona ubehaget ved at bebo en krop som ikke føles som ens egen. Der er minder og kropslige erfaringer man aldrig slipper af med og dette ubehag takles ved at udleve og omfavne smerten.

Billet

7. marts + 8 marts

Ambient Theatre Fury & Don’t Pay your Debts

Jäger Ooms & Liebmann/Barkan

Værket Ambient Theatre Fury af Jäger Ooms, stiller skarpt på ubehaget i de menneskelige møder på nettet pga det fysiske fravær. Digitaliseringen skaber subjekter meget høj pseudo-aktivitet og Jäger Ooms tager skridtet fuld ud og stiller ubehaget til skue i en performance uden ægte møder eller dialog.

I værket Don’t Pay your Debts bearbejdes det konstante ubehag af frygten for nye økonomiske sammenbrud. Liebmann/Barkan prøver at klæde os ordentligt på til det næste chok, ved at kikke på vores forståelse af økonomien og det råderum vi muligvis har eller ikke har.

Billet

14. marts + 15. marts

Performance af Sall Lam Toro & An Ambulance to the Future De-colonize

Sall Lam Toro & Martin O’Brien

Performance af Sall Lam Toro skildrer opgøret med kolonialismes tankegang som er krævende og ubehagelig. Den gennemsyrer os i vores evige tingsliggørelse af hinanden og vores omgivelser. Sall Lam Toro viser vejen til en de-kolonisering af kroppen gennem at insistere på det erotiske og viser os hvad det vil sige at passe på hinanden.

Martin O’Brien undersøger angsten for døden i værket An Ambulance to the Future De-colonize, som nok er det største og mest eksistentielle ubehag, vi kender til. Martin O’Brian undersøger fascinationen og rædslen ud fra en meget konkret levet erfaring som zombie med cystisk fibrose. Og freak showet har altid været en vej for alle til bedre at mestre livet.

Billet

4. april + 5. april

Zapfenstreich & Let Down Your Hair

Boys* In Sync & Aaron Williamson

I værket Zapfenstreich undersøges synet af store militærparader, som for mange vækker et ambivalent ubehag. Boys* In Sync undersøger fascinationen af den symbolske nationale magtudfoldelse og omfavner ambivalensen og ubehaget ved at lede efter sprækkerne.

I værket Let Down Your Hair spidder Aaron Williamson tilskuernes rådvildhed og deres velmenende medlidenhed ved at vende situationen 180 grader. Som døv, blind eller bevægelseshæmmet er det ubehageligt når togændringer kun annonceres i højtaleren, når man ikke kan finde vej, og når man ikke kan løfte kurven med indkøb. Andre vil nok gerne hjælpe, men er usikre på hvordan.

Billet

11. april + 12. april

Blue Swallowings & Seek Bromance

Beck Heiberg & Samira Elagoz

I Blue Swallowings af Beck Heiberg sameksisterer følelsernes hav af sorg, lyst, vrede og glæde. Det er svært at nærme sig havet for det er skræmmende og ubehageligt at man aldrig ved hvad det bringer med sig. Beck Heiberg stiller spørgsmålet om det ikke er mere skræmmende at lade være?

Samira Elagoz dedikerede en årrække til at filme og forske i cis-mænd, da hun stadig var en kvindelig kunstner. Mens hans tidligere værker udforskede cis-mænd og maskulinitet i dens forskellige former fra en ekstern position, mens han stadig identificerede sig som kvinde, ændrer hans seneste værk, Seek Bromance (2021), udsigtspunktet, da Elagoz fangede sin egen overgang.

Billet

18.april + 19.april

Satan & The Iceflake

Iggy Malmborg & Jessie Klemann 

Iggy Malmborg udfordrer i værket Satan ubehaget ved ikke at kunne skelne sandt fra falskt eller helten fra skurken. Vi lever i en særdeles usikker tid i forhold til de etiske værdier vi påstår vi bygger vores samfund op omkring og måden vi efterlever dem på.

Med udgangspunkt i polerne undersøger Jessie Kleemann i værket The Iceflake ubehaget i vores hastighedskultur og klimaforandringerne. Hun tager humoristisk og smerteligt livtag med hvalen og elementerne og baner vejen for en anden måde at være til stede i verden på.

Billet