Sæson 2019-20

Kære publikum!

Verden er en scene, og den scene kan du så let som ingenting gøre til helt din egen, det behøver du slet ikke teatret til: At iscenesætte sig selv er kun et spørgsmål om et par velanbragte klik på et tastatur. Sådan kan du applikere dig selv, og sågar din egen selektive redigering af den verden du befinder dig i, og sidde som centrum i dit helt eget lille stykke autofiktion. Men så er der teatret! Her kan du møde andre forestillinger om verden end din egen, og blive underholdt af beretninger, som kan udfordre den fortælling, som du troede var din.

I sæson 19/20 fortsætter vi på Husets Teater med vores løbende undersøgelse af magten og dens præmisser, med et særligt fokus på, hvordan vi skaber verden ved at fortælle om den, og hvordan vi nærmer os en holdning til den verden.

I denne sæson præsenterer vi en række forestillinger, der alle har kvindelige forfatterstemmer bag sig, om end de stemmer kommer fra helt forskellige steder. Amerikanske Chris Kraus’ kultroman I LOVE DICK, om at være kvinde og menneske i verden, afløses af nobelpristageren, østrigske Elfriede Jelineks mesterværk FOLKEKONGEN (Am Königsweg), hvis tekstgrundlag blev årets forestilling i Tyskland i sidste sæson. Så følger en scenisk bearbejdelse af ungarske Agota Kristofs nyklassiker DET STORE STILEHÆFTE, og i det nye år præsenterer vi THE WAVE OF SHIT – ny dansk dramatik ved Caroline Jørgensen.

Hele vejen igennem insisterer vi på at rumme dig og ramme dig i dit intellektuelle beredskab og i dit følelsesmaskineri. Velkommen til at skrive din egen fortælling ind i en større!

Laura Ramberg & Jens Albinus
Ledere af Husets Teater

Find Vej

Halmtorvet 9B, 1700 Kbh. V

Vis på kort

Kontakt

(+45) 33 25 13 76
post@husetsteater.dk

CVR: 10 59 36 89

Medarbejdere

Tine Schwarz

Administrator

ts@husetsteater.dk

Jens Albinus

Kunstnerisk leder

jens@husetsteater.dk

Pernille Kragh

Dramaturg

pernille@husetsteater.dk

My van Dijk

PR- & Kommunikationsansvarlig

my@husetsteater.dk

Claus Arrildt

Scenemester

claus@husetsteater.dk

Miriam Brandt

PR- & Kommunikationsmedarbejder

miriam@husetsteater.dk

Anette Sandberg

Billetansvarlig

anette@husetsteater.dk

Christian Vest Berntsen

Hustekniker

christian@husetsteater.dk

Hanne Mørup

Systueleder

hannemorup@gmail.com

Pernille Mikkelsen

Rekvisitør og forestillingsleder

mikkelsen@husetsteater.dk

Ulrik Sunesen

Bar- og forhuschef

ulrik@husetsteater.dk

Sofie Hjort

Rengøringsansvarlig

Simone Hjuler Andersen

Studentermedhjælper, administrativ assistent

simone@husetsteater.dk

Ida Backhausen Damsgaard

Systueelev

 

Andre medarbejdere

Husets Teaters Bagtænketank

Filosof Anders Fogh Jensen
— med konsulentansvar for teoretisk perspektivering og konceptuel dramaturgi

Instruktør Tue Biering
— med konsulentansvar for konceptuel dramaturgi

Scenograf Rikke Juellund
— med konsulentansvar for rumlig konceptuel dramaturgi

Skuespiller Tammi Øst
— med konsulentansvar for konceptuel dramaturgi

Skuespiller Marina Bouras
— med konsulentansvar for konceptuel dramaturgi

Skuespiller Morten Burian
— med konsulentansvar for konceptuel dramaturgi

Lyddesigner Ditlev Brinth
— med konsulentansvar for konceptuel dramaturgi

Bestyrelse

Mette Frobenius (formand)

Madeleine Røn Juul

Jens Johansen

Eva Maria Olhoff

Esbjørn Mildh

Historie

Husets Teater blev grundlagt i 1975 i det indre København på 4. sal i Huset i Magstræde – deraf navnet: Husets Teater. I 1995 rykkede teatret til sin nuværende beliggenhed på Halmtorvet på Vesterbro og overtog det hedengangne Fiolteatrets lokaler i et forhus til komplekset Den brune Kødby. Her har teatret fået en central beliggenhed i et kulturområde i hastig vækst. Husets Teater har status som lille storbyteater med støtte fra Københavns Kommune og rummer i dag to scener. Den store scene har 121 nummererede pladser, og den mindre scene har op til 70 unummererede pladser.

I de første år præsenterede Husets Teater en lang række væsentlige gæstespil fra bl.a. Sverige og Italien med nye politisk inspirerede grupper. Også det danske Natholdet markerede stedet som anderledes på linje med bl.a. Saltlageret; politisk teater inden for systemets rammer. Fra midten af 1980’erne blev teatret mere orienteret mod dramatik med bl.a. Brechts Baal og Rainer Werner Fassbinders kontroversielle stykke Affaldet, Byen og Døden, der i Klaus Hoffmeyers iscenesættelse blev en omdiskuteret forestilling på grund af sin råhed.

Med instruktøren Søren Iversen og Lisbeth Sjölin som ledere fra 1992-2008 og med flytningen til Halmtorvet, skabte teatret en profil med nyere dansk og udenlandsk dramatik, der var vedkommende for den moderne tids liv og virkelighed og som formmæssigt var på forkant med tidens tendenser. Stykker som Astrid Saalbachs trilogi Morgen og AftenDet Velsignede Barn og Aske til Aske – støv til støv (1996-97) og Nicoline Werdelins Liebhaverne (1997) og Mine to søstre (2001) var med til at styrke identiteten, og Husets Teater modtog en række Reumert-priser for indsatsen.

Fra 2008-2016 blev ledelsen af Husets Teater overtaget af skuespiller og instruktør Mads Wille og dramatiker, instruktør og dramaturg Simon K. Boberg. Makkerparret kom fra teatret PLAN-B, som de 2002-08 drev i de selvsamme lokaler på 4. sal i Huset i Magstræde, hvor det oprindelige Husets Teater startede. Simon K. Boberg og Mads Wille præsenterede med sikker hånd nyskrevet europæisk dramatik, hvilket talte stykker som bl.a. Blekingegade (2009) baseret på Peter Øvig Knudsens bøger, Jens Blendstrups Gud Taler Ud (2012), Ingen Møder Nogen (2010) og Det Der Er (2015) af Peter Asmussen, samt den italienske succesforestilling Lort (La Merda) (2015) af Cristian Ceresoli. Samtidig stod Simon K. Boberg og Mads Wille også bag den succesfulde readingfestival Festival For Ny Europæisk Dramatik, der fra 2008-2016 blev afholdt på Husets Teater.

Pr. 1. juli 2016 tiltrådte skuespiller og instruktør Jens Albinus som kunstnerisk leder og producent Laura Ramberg som administrativ leder af Husets Teater. Under deres ledelse har Husets Teater kunstnerisk stillet skarpt på, hvad det vil sige at være menneske i en europæisk brydningstid. Materialet hentes fra vores fælles europæiske myte-grund, ofte indsat i en aktuel perspektivering, men altid med vægt på det, der rækker ud over det dagsaktuelle. Husets Teater har i nyere tid markeret sig med Tue Bierings Rocky! (2017), der modtog to Reumertpriser og Teaterkatten for instruktionen, Richard III (2018) som Tammi Øst modtog Teaterpokalen for, samt spændende ny dramatik som Alice Birchs Revolt. She Said. Revolt Again. (2018), Anders Lustgartens Lampedusa (2017) og Elfriede Jelineks Am Königsweg (Folkekongen) (2019).