
Find Vej
Medarbejdere
Agnete Krabbe
Administrativ chef
ak@husetsteater.dk // administration@husetsteater.dk
Tlf.: 40 61 27 50
My van Dijk
PR- & kommunikationschef for Husets Teater & Toaster
Tlf.: 31 41 66 92
Simone Hjuler Andersen
Bar- & billetansvarlig & administrator
Tlf.: 53 37 08 98
Sofie Hjort
Rengøring
Underhusets personale
Hervé
Bar- og billetpersonale
Steen
Bar- og billetpersonale
Nicholas
Bar- og billetpersonale
Johanne
Bar- og billetpersonale
Ida
Bar- og billetpersonale
Talita
Bar- og billetpersonale
Bestyrelse
Mette Frobenius (forperson)
Madeleine Røn Juul
Jens Johansen
Kit Claudi
Om Husets Teater
Husets Teater er ledet af teaterchef Liv Helm og administrativ chef Agnete Krabbe. Husets Teaters kunstneriske profil er dels klassikerbearbejdelser og de store skuespilpræstationer i centrum, og dels et fokus på at skabe bæredygtige rammer for udviklingen af scenekunsten. Ambitionen er at Husets Teater skal fungere som et hjemsted for kompagnier og scenekunstnere, der skal knyttes tættere til teatret. Det sker via initiativet Toaster, som er en eksperimenterede platform for krydsfeltet mellem teater, performance og billedkunst. Toaster er et unikt tværæstetisk samarbejde mellem et teater og et udstillingssted, nemlig Husets Teater og Den Frie Udstillingsbygning i København, og projektet er ledet af Miriam Frandsen. Toaster er støttet af Statens Kunstfond med en fireårig bevilling fra 2021-2025.
Husets Teaters historie
Husets Teater blev grundlagt i 1975 i det indre København på 4. sal i Huset i Magstræde – deraf navnet: Husets Teater. I 1995 rykkede teatret til sin nuværende beliggenhed på Halmtorvet på Vesterbro og overtog det hedengangne Fiolteatrets lokaler i et forhus til komplekset Den brune Kødby. Husets Teater har status som lille storbyteater med støtte fra Københavns Kommune og rummer i dag to scener; Sort sal og Rød sal.
I de første år præsenterede Husets Teater en lang række væsentlige gæstespil fra bl.a. Sverige og Italien med nye politisk inspirerede grupper. Også det danske Natholdet markerede stedet som anderledes på linje med bl.a. Saltlageret; politisk teater inden for systemets rammer. Fra midten af 1980’erne blev teatret mere orienteret mod dramatik med bl.a. Brechts Baal og Rainer Werner Fassbinders kontroversielle stykke Affaldet, Byen og Døden.
Med Søren Iversen og Lisbeth Sjölin som ledere fra 1992-2008 og med flytningen til Halmtorvet, skabte teatret en profil med nyere dansk og udenlandsk dramatik, der var vedkommende for den moderne tids liv og virkelighed og som formmæssigt var på forkant med tidens tendenser. Stykker som Astrid Saalbachs trilogi Morgen og Aften, Det Velsignede Barn og Aske til Aske – støv til støv (1996-97) og Nicoline Werdelins Liebhaverne (1997) og Mine to søstre (2001) var med til at styrke identiteten, og Husets Teater modtog en række Reumert-priser for indsatsen.
Fra 2008-2016 blev ledelsen af Husets Teater overtaget af skuespiller og instruktør Mads Wille og dramatiker, instruktør og dramaturg Simon K. Boberg. Duoen kom fra teatret PLAN-B, der lå i de selvsamme lokaler på 4. sal i Huset i Magstræde, hvor det oprindelige Husets Teater startede. Simon K. Boberg og Mads Wille præsenterede med sikker hånd nyskrevet europæisk dramatik, hvilket talte stykker som bl.a. Blekingegade (2009) baseret på Peter Øvig Knudsens bøger, Jens Blendstrups Gud Taler Ud (2012), Ingen Møder Nogen (2010) og Det Der Er (2015) af Peter Asmussen, samt den italienske succesforestilling Lort (La Merda) (2015) af Cristian Ceresoli. Samtidig stod Simon K. Boberg og Mads Wille også bag den succesfulde readingfestival Festival For Ny Europæisk Dramatik, der fra 2008-2016 blev afholdt på Husets Teater.
I perioden 2016-2021 blev Husets Teater kunstnerisk ledet af skuespiller og instruktør Jens Albinus. Producent Laura Ramberg fungerede i samme periode som administrativ leder, indtil Tine Schwarz overtog i 2020. Kendetegnende for Jens Albinus kunstneriske ledelse var materiale hentet fra den fælles europæiske myte-grund, ofte indsat i en aktuel perspektivering. Husets Teater har i nyere tid markeret sig med Tue Bierings Rocky! (2017), Richard III (2018) og Jens Albinus egen bearbejdning af Agota Kristofs Det Store Stilehæfte (2020), samt nyere europæisk dramatik som Alice Birchs Revolt. She Said. Revolt Again. (2018), Anders Lustgartens Lampedusa (2017) og Elfriede Jelineks Am Königsweg (Folkekongen) (2019). Jens Albinus kunstneriske ledelse af Husets Teater mødte stor anerkendelse hos publikum og anmeldere og medførte et imponerende antal af Reumertnomineringer og -priser.
Praktisk information
Parkeringsforhold
Parkering efter gældende regler i de nærliggende sidegader eller i DGI-Byens parkeringshus. Al parkering på Kvægtorvet er ophørt.
Transportmuligheder
Nærmeste station er Københavns Hovedbanegård ca. 300 m. fra Husets Teater. Hertil kører stort set alle tog, mange busser, samt Metroens Cityring.
Underhuset – Foyer & bar
Husets Teaters foyer og bar åbner halvanden time før forestillingens start. I Underhuset finder du også garderoben, som er på eget ansvar.
Særlige behov
Hørehæmmede: Der forefindes ingen teleslynge på Husets Teater.
Kørestolsbrugere: Husets Teater er en fredet bygning med en del trapper. Tilgængeligheden er bedst for visse lettere kørestole. Skriv til billet@husetsteater.dk for at aftale nærmere.
Glemte sager
Kontakt billet@husetsteater.dk, så kigger vi efter genstanden.
Billet i døren
Vores foyer og bar har åbent halvanden time før hver forestilling. Her kan du få hjælp, hvis du har spørgsmål til dine billetter, eller du kan købe en billet til aftenens forestilling, hvis der ikke er udsolgt.
Spisning
Husets Teater er beliggende i Kødbyen på Vesterbro, hvor der er et væld af restauranter for enhver smag, som kan besøges før eller efter en forestilling.