Sæson 2020-21

Kære publikum!

Det er med særlig stor glæde, at vi i år byder jer indenfor til en ny sæson. Teatret tilhører os alle sammen – uanset forudsætninger, tilhørsforhold og overbevisninger. Teatret er hvor vi møder hinanden og udfordres af vores forskelligheder.
Når ydre vilkår truer os og lægger beslag på vores fantasi og vore kræfter, bliver virkeligheden sært stillestående og vore tanker uniforme. Ensartede, måske.

Modsat forholder det sig med teatret. På teatret folder menneskelivet sig ud i mangfoldighed og foranderlighed. Teatret bliver til i mødet og i det overraskende. Uanset hvor nøje forberedte vi er, er det først når vi møder jer – først når det tænkte møder det levende – at teatret bliver til.

I sæson 20/21 sætter vi nytænkende punktnedslag i krisens landskaber. Vi lægger ud med en nytænkning af  LILLE EYOLF – Henrik Ibsens tidløse livtag med en familie i akut krise og deres mulige udveje. Med fokus på tabubelagte sider af forældre/barn-forholdet, fortsætter vi udforskningen af krisen i familien med den prisbelønnede, norske dramatiker Monica Isakstuens SE PÅ MIG NÅR JEG TALER TIL DIG, i en dansk førsteopførelse. Vi får besøg af den stærkt roste produktion PIGEN MED BOMBERNE om terrormistankens indgreb i vores liv med hinanden.
I det nye år præsenterer vi med forestillingen ZINKDRENGENE hviderussisk nobelprislitteratur i et samarbejde med AKUT360. Og endelig glæder vi os til at kunne give vores Reumertnominerede opførelse af Agota Kristofs DET STORE STILEHÆFTE en repremiere, samt at give frit løb for den indre menneskelige krise med urpremieren på THE WAVE OF SHIT – ny dansk dramatik ved Caroline Jørgensen.

Velkommen i teatret, velkommen til mødet! 

Jens Albinus & Tine Schwarz,
Ledere af Husets Teater

Find Vej

Halmtorvet 9B, 1700 Kbh. V

Vis på kort

Kontakt

(+45) 33 25 13 76
post@husetsteater.dk

CVR: 10 59 36 89

Medarbejdere

Tine Schwarz

Administrativ leder

ts@husetsteater.dk / administration@husetsteater.dk

Jens Albinus

Kunstnerisk leder

jens@husetsteater.dk

Pernille Kragh

Dramaturg

pernille@husetsteater.dk

Miriam Brandt

PR- & Kommunikationsansvarlig

miriam@husetsteater.dk

Claus Arrildt

Scenemester

claus@husetsteater.dk

My van Dijk (på barsel)

PR- & Kommunikationsansvarlig

my@husetsteater.dk

Anette Sandberg

Billetansvarlig

anette@husetsteater.dk

Christian Vest Berntsen

Hustekniker

christian@husetsteater.dk

Hanne Mørup

Systueleder

hannemorup@gmail.com

Pernille Mikkelsen

Rekvisitør og forestillingsleder

mikkelsen@husetsteater.dk

Ulrik Sunesen

Bar- og forhuschef

ulrik@husetsteater.dk

Sofie Hjort

Rengøringsansvarlig

Simone Hjuler Andersen

Studentermedhjælper, administrativ assistent

simone@husetsteater.dk

Ida Backhausen Damsgaard

Systueelev

 

Andre medarbejdere

Husets Teaters Bagtænketank

Filosof Anders Fogh Jensen
— med konsulentansvar for teoretisk perspektivering og konceptuel dramaturgi

Instruktør Tue Biering
— med konsulentansvar for konceptuel dramaturgi

Scenograf Rikke Juellund
— med konsulentansvar for rumlig konceptuel dramaturgi

Skuespiller Tammi Øst
— med konsulentansvar for konceptuel dramaturgi

Skuespiller Marina Bouras
— med konsulentansvar for konceptuel dramaturgi

Skuespiller Morten Burian
— med konsulentansvar for konceptuel dramaturgi

Lyddesigner Ditlev Brinth
— med konsulentansvar for konceptuel dramaturgi

Bestyrelse

Mette Frobenius (formand)

Madeleine Røn Juul

Jens Johansen

Eva Maria Olhoff

Esbjørn Mildh

Historie

Husets Teater blev grundlagt i 1975 i det indre København på 4. sal i Huset i Magstræde – deraf navnet: Husets Teater. I 1995 rykkede teatret til sin nuværende beliggenhed på Halmtorvet på Vesterbro og overtog det hedengangne Fiolteatrets lokaler i et forhus til komplekset Den brune Kødby. Her har teatret fået en central beliggenhed i et kulturområde i hastig vækst. Husets Teater har status som lille storbyteater med støtte fra Københavns Kommune og rummer i dag to scener. Den store scene har 121 nummererede pladser, og den mindre scene har op til 70 unummererede pladser.

I de første år præsenterede Husets Teater en lang række væsentlige gæstespil fra bl.a. Sverige og Italien med nye politisk inspirerede grupper. Også det danske Natholdet markerede stedet som anderledes på linje med bl.a. Saltlageret; politisk teater inden for systemets rammer. Fra midten af 1980’erne blev teatret mere orienteret mod dramatik med bl.a. Brechts Baal og Rainer Werner Fassbinders kontroversielle stykke Affaldet, Byen og Døden, der i Klaus Hoffmeyers iscenesættelse blev en omdiskuteret forestilling på grund af sin råhed.

Med instruktøren Søren Iversen og Lisbeth Sjölin som ledere fra 1992-2008 og med flytningen til Halmtorvet, skabte teatret en profil med nyere dansk og udenlandsk dramatik, der var vedkommende for den moderne tids liv og virkelighed og som formmæssigt var på forkant med tidens tendenser. Stykker som Astrid Saalbachs trilogi Morgen og AftenDet Velsignede Barn og Aske til Aske – støv til støv (1996-97) og Nicoline Werdelins Liebhaverne (1997) og Mine to søstre (2001) var med til at styrke identiteten, og Husets Teater modtog en række Reumert-priser for indsatsen.

Fra 2008-2016 blev ledelsen af Husets Teater overtaget af skuespiller og instruktør Mads Wille og dramatiker, instruktør og dramaturg Simon K. Boberg. Makkerparret kom fra teatret PLAN-B, som de 2002-08 drev i de selvsamme lokaler på 4. sal i Huset i Magstræde, hvor det oprindelige Husets Teater startede. Simon K. Boberg og Mads Wille præsenterede med sikker hånd nyskrevet europæisk dramatik, hvilket talte stykker som bl.a. Blekingegade (2009) baseret på Peter Øvig Knudsens bøger, Jens Blendstrups Gud Taler Ud (2012), Ingen Møder Nogen (2010) og Det Der Er (2015) af Peter Asmussen, samt den italienske succesforestilling Lort (La Merda) (2015) af Cristian Ceresoli. Samtidig stod Simon K. Boberg og Mads Wille også bag den succesfulde readingfestival Festival For Ny Europæisk Dramatik, der fra 2008-2016 blev afholdt på Husets Teater.

Pr. 1. juli 2016 tiltrådte skuespiller og instruktør Jens Albinus som kunstnerisk leder og producent Laura Ramberg som administrativ leder af Husets Teater. Under deres ledelse har Husets Teater kunstnerisk stillet skarpt på, hvad det vil sige at være menneske i en europæisk brydningstid. Materialet hentes fra vores fælles europæiske myte-grund, ofte indsat i en aktuel perspektivering, men altid med vægt på det, der rækker ud over det dagsaktuelle. Husets Teater har i nyere tid markeret sig med Tue Bierings Rocky! (2017), der modtog to Reumertpriser og Teaterkatten for instruktionen, Richard III (2018) som Tammi Øst modtog Teaterpokalen for, samt spændende ny dramatik som Alice Birchs Revolt. She Said. Revolt Again. (2018), Anders Lustgartens Lampedusa (2017) og Elfriede Jelineks Am Königsweg (Folkekongen) (2019).