Peer Gynt?
Program

22.04 — 20.05.2023

Af The Other Eye of The Tiger (TOETT)

Medvirkende

Morten Burian

Koncept

The Other Eye of The Tiger

Instruktion & tekst

Henrik Grimbäck

Med fragmenter & tekstudvikling af

Morten Burian

Scenografi & kostumedesign

Ida Grarup

Lyddesign

Asger Kudahl & Daniel Fogh

Lysdesign

Súni Joensen

Dramaturg

Miriam Frandsen

Instruktørassistent & afvikler

Cille Viola Brandt Petersen

Scenografassistent

Sigrid Andreasson

Oversættelse af manuskript

Idil Alpsoy & Cille Viola Brandt Petersen

Medvirkende
MORTEN BURIAN
Koncept
THE OTHER EYE OF THE TIGER (TOETT)
Instruktion & tekst
HENRIK GRIMBÄCK
Med fragmenter & tekstudvikling af
MORTEN BURIAN
Scenografi & kostumedesign
IDA GRARUP
Lyddesign
ASGER KUDAHL & DANIEL FOGH
Lysdesign
SÚNI JOENSEN
Dramaturg
MIRIAM FRANDSEN
Instruktørassistent & afvikler
CILLE VIOLA BRANDT PETERSEN
Scenografassistent
SIGRID ANDREASSON
Oversættelse af manuskript
IDIL ALPSOY, CILLE VIOLA BRANDT PETERSEN
Co-produktion
THE OTHER EYE OF THE TIGER, TOASTER & HUSETS TEATER
The Other Eye of The Tiger (TOETT) består af
IDA GRARUP, HENRIK GRIMBÄCK, MORTEN HEE ANDERSEN, MIA-LUISE HEIDE, SÚNI JOENSEN & ASGER KUDAHL

Fotos: Catrine Zorn

Video: Thomas Hyttel

Fordybning

I år 50 f.Kr. skriver Julius Cæsar om elgen i bogen ’Gallerkrigen’:
”De har et udseende og en skiftende pels, som minder meget om stenbukkens… De mangler led i benene. Derfor lægger de sig ikke ned for at sove. Hvis de ved et uheld bliver væltet, kan de ikke rejse sig fra jorden igen. De bruger træer som hvilesteder. De støtter sig mod dem og sover derfor i en skrå stilling. Jægerne følger sporene til deres sovepladser. Så skærer de rødderne af alle træerne eller saver i stammerne, men kun således at træerne stadig står op. Når elgene som sædvanligt læner sig op ad træerne, bringer de dem ned ved deres vægt, og falder samtidig selv til jorden.”
Først i 1500-tallet kom en tilføjelse vedrørende elgen i den internationale, videnskabelige litteratur. Man tilføjer, at elgens underlæbe er så enorm, at den skal gå baglæns, når den spiser. Ellers bliver Cæsars tekst stående.
I midten af ​​1800-tallet rapporteres der fra Grundsunda i Ångermanland, om en præst, der prædiker om elgens stive ben og hvordan man fanger den. Det er 1900 år efter Cæsar, i et land, der altid har haft elge, og som åbenbart burde vide bedre.
For det er ikke mangel på fakta, der er afgørende. Det er bare en lidt for god historie om dyret, som ikke har led i benene. Som kan jages ved at save i træer. Det er for fedt at fortælle videre. Sådan rejser gode historier gennem historien. For verden er et lidt mere spændende sted, når elgenes ben ikke kan bøjes.
I 1865 udkommer skuespillet ’Brand’ og bliver en kæmpe succes. Det er Ibsens første store succes, og han er ovenud tilfreds. Han går op og ned ad gaderne i Oslo, dengang Christiania, for at vise sig frem. Han synes, det er vigtigt, at han bliver set. Som en slags levende reklamesøjle. Men dagen efter den vellykkede premiere sker der ikke noget. Ingen smiler til ham. Byen er stille, og han virker lige så ukendt som før. Ifølge Ibsen-biografen Ivo de Figueiredos i biografien “Henrik Ibsen: The man and the mask”, skriver Ibsen samme aften et brev til sin fætter, hvori han tilsviner Osloboerne.
Gud ved, at de genkender mig, men de kan ikke tåle succes. For de er bare jaloux træbjørne (som var en ældre omskrivning af egern, red.) De kan hoppe og klatre langt fra mig. Ellers bliver jeg deres banemand.
Ibsen stopper dog ikke med at gå. Og på tredjedagen står folk langs gaden pludselig og smiler til ham. De nikker og fniser og griner, når de ser Ibsen rankt marchere forbi Karl Johan i Oslo. Og det er først da han kommer hjem, og hans kone møder ham i entréen med et forvredet ansigt, at han aner uråd. Hun har gårsdagens avis i hånden, og da hun ser ham, river hun en side ud af den og løber ind i stuen. Henrik Ibsen slipper alt, hvad han har i hænderne og løber efter, og efter få meter lykkedes det ham at få fat i sin kone. Begge falder på gulvet, og konen forsøger febrilsk at kaste siden ind i den åbne ild. Inden Henrik når at læse det, går alle de sorte bogstaver op i flammer. Ibsen beordrer sin kone til at fortælle, hvad der stod i avisen, men hun siger ingenting. Han forlader derefter lejligheden for snart at vende tilbage med naboens avis. Konen beder Ibsen om ikke at læse. ”Sødeste Henrik”, siger hun, men det har ingen effekt. Der sker ingenting, så intet og siden heller ikke noget. Herefter går Ibsen ud i køkkenet og vender tilbage med en kniv, inden han igen forsvinder af syne.
For at forstå dette må man forstå, hvad Ibsen så. Bjørnstjerne Bjørnson havde skrevet en anmeldelse af ’Brand’ i avisen. En anmeldelse med ordene: “Det eneste værre end det pompøse og selvoptagede teaterstykke ’Brand’, er dets forfatter Henrik Ibsen. Den eneste indikation på, at han ikke er en påfugl, er den fårekusse, han bærer midt i ansigtet. Men man kan vel ikke forvente mere af en mand med et barns håndskrift? Måske skal vi i stedet rose ham for overhovedet at lære at skrive. Når han nu er et horeprodukt af både fjer og bæst. Det eneste, der giver mening i ’Brand’ er titlen, da man bør brænde både manuskriptet og den mand, der skrev det.
Dagen efter går Henrik Ibsen igen i tavshed gennem Oslo. Han har barberet sit overskæg og sine bakkenbarter af. Til Karl Johan og tilbage marcherer han og uddeler autografer skrevet i en lille, snirklet stil, ulig noget han tidligere havde skrevet. Gennem resten af sit liv beholdt han kun tre ting. Sin nye håndskrift, sit skæg og sit evige had til Bjørnstjerne Bjørnson. 
På billedet, taget før familien Ibsen blev ruineret af faderens alvorlige alkoholmisbrug, kan Ibsen og Ibsens mor ses. Her kan du se sengen som Ibsens far konstruerede, så sønnen ikke skulle besøge sin mor om natten. Ibsens far anså det for usundt for sønnen at være så tæt på sin mor. I løbet af nætterne fortalte moderen dog historier for den unge Ibsen, som ifølge biograf Evert Sprinchorn i bogen “Ibsens Kingdom” var grundlaget for Ibsens egen interesse i at genfortælle historier.
Sengen (eller kassen som familien kaldte den) blev låst af faderen hver nat, og han gemte nøglen, for at sønnen ikke skulle have adgang til moderen. Hver morgen låste faderen døren op, og hans udhvilede kone kunne starte sin dag.
Adrian S. Wisnickis forskningsprojekt ’Livingstone Spectral Imaging Project and Archive’ er nævnt i forestillingen.
Da Dr. Livingstone stødte på grund i Congo, havde han kun en avis med. Ved hjælp af stoffarvepigmenter skabte han en blækpen, der gjorde det muligt for ham at nedskrive sin dagbog. Det eneste problem var, at det eneste han havde at skrive på var avisen. I 2011 var det dog muligt at skelne avisblækket fra stoffarvepigmentet igen ved hjælp af spektralanalyse. En metode, hvor man ved hjælp af bestemte bølgelængder, kan få de forskellige tekstlag til at træde frem.
Denne metode bruges i forestillingens scenografi, hvor den additive farveblandingsmetode møder den subtraktive. Scenografien består af tre lag, der hver er monokromt farvet. Et lag der er cyan, et der er magenta, og et der er gult. Når disse lag er belyst med rødt, grønt eller blåt, afsløres de tre lag ét ad gangen. Hvis du lyser med hvidt (dvs. rød+grøn+blå) er alle lagene synlige på samme tid og derved ekstremt svære at afkode.
Lagene i scenografien knytter sig til et af ​​Peer Gynts mest kendte citater, hvor Peer beskriver livet som et løg. Det har ingen kerne, men er sammenhængende lag på lag på lag. På samme måde beskriver forestillingen, at det er ligesådan med sandheden, som også er bygget op i endeløse lag. Når du ser det i ét særligt lys kan det være tydeligt. I et andet lys er det nær usynligt. Men når man ser alle lagene på samme tid, er det næsten umuligt at nå frem til, hvad der egentlig er sandt i en verden fyldt med farver på begge overflader og i et lys, der konstant blander sig.

Scenografiske tegninger: Ida Grarup

Ting som publikum bliver bedt om at Google undervejs i forestillingen:

Diving horse + Atlantic City + Steel Pier + Doc Carver: Link

Løven af Alexander Wisting: Link

Livingstones dagbog + Adrian S. Wisnicki: Link

Ur-Gynt i sin helhed: Svenska (start s.156): Link, Norsk: Link

Stephen S. Stanton + Trolls in Ibsens Late Plays: Link

Video: Thomas Hyttel

The truth always lies in the hands of the creators

Interview med The Other Eye of The Tiger af Miriam Frandsen, kurator og projektleder af Toaster

The Other Eye of The Tiger (TOETT) er et kunstnerkollektiv, der har eksisteret i flere år og har skabt forestillinger sammen siden deres uddannelsestid på Den Danske Scenekunstskole. Det er blevet til fire i alt indtil nu. Siden Toasters start har de været huskunstnere og i efteråret 2021 afholdt de to publikumssaloner på baggrund af en uges workshops. Workshoppen udforskede den in-ear teknik, som er grundsubstansen i deres aktuelle forestilling. Efter workshoppen havde de en dialog med Liv Helm, teaterchef på Husets Teater og medstifter af Toaster, som opfordrede dem til at arbejde med en eksisterende tekst. Ideen var at TOETT skulle iscenesætte deres første klassiker og valget faldt på Henrik Ibsens Peer Gynt – i TOETTs version: Peer Gynt?

Jeg møder fire af dem; Ida Grarup (scenograf), Asger Kudahl (lyddesigner), Súni Joensen (lysdesigner) og Henrik Grimbäck (instruktør), til en snak midt i prøveforløbet, tre uger før premieren.

Hvad er den kunstneriske motivation for at lave Peer Gynt?? Hvordan opstod ideen?

TOETT: Den opstod i to forskellige trin. Formen opstod først. Vores kerne DNA i TOETT er publikumsinddragelse. Så arbejdet med publikum på scenen er en undersøgelse vi har haft gang i helt fra start, og vi var nået til et sted, hvor vi nu ønskede at afprøve in-ear teknikken. Dette var det første udgangspunkt og vores primære motivation.

I alt hvad vi har lavet indtil nu, er teksten blevet skabt af gruppen, primært som et arbejde mellem instruktøren og skuespilleren, men med hele gruppen som dramaturgiske sparringspartnere. Trin to var så idéen om at lave en klassiker og at tage udgangspunkt i en skrevet tekst. 

Grunden til at det blev Peer Gynt var, at tanken om løgnen og løgnens væsen var interessant for os; Hvad vil det sige at lyve sig igennem sit liv? Vi har tidligere i vores forestillinger taget fat i en karakter, en virkelig person, der dannede rammen for forestillingen, og så springer der forskellige historier derfra. Det har altid været karakterer med nogle fantastiske historier, hvor vi så har digtet til, men altid med udgangspunkt i virkeligheden. Her er det lidt den omvendte øvelse. Vi starter med en fantastisk historie om Peer Gynt, som er fiktion, og så henter vi nogle mere eller mindre virkelige personer ind i den fortælling. Og på den måde ræsonnerer det med vores andre forestillinger. Men vi har brugt meget tid på at finde os selv i teksten, fordi vi startede fra et helt andet sted end vi plejer. Normalt starter vi med et koncept eller en skæv historie fra virkeligheden som vi selv finder. Det stod klart for os fra start, at vi ikke ville lave en klassiker som man normalt ville gøre. Spørgsmålet var, hvor meget ville vi ikke lave den? Derfor brugte vi også lang tid på titlen, fordi vi ikke ville snyde folk, så de troede, at de skulle se Ibsens Peer Gynt. Vi ville tydeliggøre, at det var vores take på fortællingen. Det er derfor et meget vigtigt spørgsmålstegn, der optræder i titlen på forestillingen. For resultat er, at vi ikke spiller Ibsens Peer Gynt, men vores helt egen nye tekst – skrevet ovenpå Peer Gynt.

I de seneste to forestillinger vi har lavet, MARTYRMUSEET og NUL, har vi arbejdet med hardcore fakta. Vi har haft eksperter indover og arbejdet med at dramatisere forskning. Derfor havde vi nu lyst til at starte et mere legende sted, i stedet for at skulle arbejde med cool facts. Så vi har givet os selv en ny udfordring ved at følge handlingen i Peer Gynt, men alligevel skabe vores helt egen fortælling. Nøglen til denne fortælling blev sammenblandingen af Henrik Ibsens og Peer Gynts liv. Så vi endte med at være tro mod TOETTs egen stil, som er at starte fortællingen med en virkelig person.

Hvordan bliver jeres tekster skabt?

TOETT: Vores metode, som altid gennemsyrer den måde vi arbejder med tekst på, er arbejdet med fortælling og genfortælling. Henrik skriver tekster på svensk som skuespilleren (i alle vores tidligere forestillinger TOETT-medlemmet Morten Hee Andersen – i denne nye forestilling er det Morten Burian) så skal genfortælle med sine egne ord på dansk. Når en fortælling bliver genfortalt, kommer der ofte nye og andre ting med, jo flere gange man gør det, og langsomt bliver det til en kerne i historien som vi så følger.   

Hvad er det for en publikumsinteraktion I arbejder med? Og hvorfor er publikumsinteraktion vigtig?

TOETT: Publikumsinteraktionen er det vigtigste i denne kunstart, fordi det er dét, der udgør teatrets grundform: At vi er til stede sammen, i det samme rum. Det særlige ved at arbejde med scenekunst er, at det er en kollektiv kunstoplevelse, og det er denne oplevelse som vi gerne vil udvide og maksimere. Hvis man kan få publikum til at blive en del af værket, så vil man virkelig udnytte potentialet fuldt ud. Og den interaktion kan ikke skabes i nogen anden kunstform – måske kan det sammenlignes lidt med at synge med til en livekoncert, men det er jo også scenekunst i vores optik.

Den, der optræder live, er helt afhængig af reaktionerne i salen. Publikum er altid med til at skabe den forestilling de ser, og det er denne gensidighed, der er mellem publikum og dem, som står på scenen, vi arbejder med helt konkret ved at ophæve skellet mellem publikum og performer. Vi er så bogstavelige, at hvis der kun kommer fem publikummer, så kan forestillingen faktisk ikke spille. Der skal være minimum 20 publikummer for at den kan gennemføres. Så hvordan vi kan arbejde sammen med publikum og bruge dem i iscenesættelsen, er det vigtigste for os. 

Det er en venlig interaktion vi forsøger at skabe. Vi håber at de får en fed oplevelse af at bidrage. Vi kalder dem for human placeholders, og det er en metode vi har udviklet på helt fra start. Publikum spiller en rolle i fortællingen, de bliver gjort til en karakter. Men det bliver mere en markering af et menneske, end at de spiller karakteren, hvilket gør, at det publikum, der kigger på, projicerer en masse følelser og tanker ind i karakteren. Fx kan en mand på 40 år godt spille en lille pige. Det bliver en tydeliggørelse af teatrets grundsituation, hvor hvem som helst kan spille hvad som helst. Vi ønsker, at de skal komme og skabe verdenen, fortælle historien og fantasere sammen med os. 

I vores tidligere forestillinger har det været 100 procent styret af skuespilleren Morten Hee Andersen, som har beskrevet situationen og italesat overfor publikum, hvad der skulle ske og hvad man ser på. Nu har vi været nysgerrige på om dette kunne opstå uden at skuespilleren skulle iscenesætte publikum? Vi ville undersøge om man kunne skabe nogle større og mere komplekse billeder, uden at skuespilleren skulle fortælle hver enkelt, hvad de skulle gøre. Og her kom in-ear teknikken ind i billedet. Vi ville udvide human placeholder metoden til at kunne favne mere end én eller to ad gangen. Med in-ear kan vi fylde rummet mere ud og bruge publikum som scenografi.

Under prøverne har vi oplevet, at der opstår en anden energi i rummet, hvor skuespilleren Morten Burian, ikke har kontrol med det hele. Det at mange mennesker bevæger sig samtidig, har en stor kraft i et rum. 

Hvordan skaber man en forestilling, hvor man er så afhængig af publikums medvirken?

TOETT: Det kræver, at man kan få lov til at gå ind i et prøveforløb uden at vide, hvad der kommer ud af det. Og det kræver meget stor tillid fra det spillested, man skaber forestillingen til. 

Toaster muliggør at vi kan teste ting, vi ikke har kunne teste før ved at give plads og ved at arrangere, at vi har haft prøvepublikum helt fra start to gange om ugen. 

Hvad ønsker I at forestillingen Peer Gynt? skal få publikum til at tænke over?

TOETT: Hvis man går ud og tænker mere end da man kom ind, er det fedt! I forhold til grundtemaet i Peer Gynt omkring løgnen, så er det også dét vores forestilling spiller på. Vi lever i en tid, hvor sandheden er til diskussion, og er en ting, der nærmest er opløst. Vi oplever, at det er meget op til en selv at definere ens egen sandhed, og derfor bliver det meget svært at være menneske, fordi man ikke ved om man ser verden fra det samme sted som andre gør. Derfor har man også forskellige udgangspunkter for det man vil snakke om eller de kriser man vil løse, fordi man ser verden grundlæggende forskelligt. Vi tænker selv meget over, hvordan vi lever med kompromitteringen af fakta, og hvordan vi lever med løgnen. Vi går ind for fakta og at man skal udrydde de løgne, der er på nettet, men vi kan ikke vide om de medier vi læser og forholder os til taler sandt, eller om de er mere eller mindre forudindtagede? Det gennemsyrer alt. Denne her usikkerhed er ret vild i forhold til at skulle være til. At erkende, at løgnene eksisterer alle steder. Både i forhold til de store fortællinger om verden, som fx klimakrisen, verdensøkonomien m.m., men også i vores egne historier om os selv, går vi altid på kompromis og fortæller kun det, vi kan holde ud. Forstået på den måde, at vi tilpasser historierne når vi skal fortælle dem til andre mennesker, så vi bedre kan rumme dem eller måske pynter vi endda på dem. Måske var den fisk jeg fangede ikke helt 1,5 meter, men det var en kæmpestor oplevelse for mig at fange den, og det er dét, jeg fortæller ved at lyve om dens størrelse. Vi var interesserede i at undersøge og arbejde med hvilke løgne, der er uskyldige, og hvilke der er dybt farlige for os selv, både i de personlige relationer og på et overordnet samfundsplan. 

Så vi begyndte også at se løgnen som en form for overlevelsesmekanisme, for overhovedet at kunne være til, både i det små og i det store. For i virkeligheden lyver vi jo hele tiden for os selv, for måske er sandheden nogen gange for smertelig? 

Det er gået op for os, at det er utrolig svært at udrede kompleksiteten imellem sandhed og løgn, og det er dén oplevelse vi gerne vil dele.

Hvad vil det næste naturlige eksperiment være for TOETT i forlængelse af denne forestilling?

TOETT: Vores forestillinger er altid startet ud fra noget vi gerne vil undersøge, og det kan opstå ud fra i forskellige parametre. Om det er en scenografisk idé, en lydlig idé eller publikumsvandringen som princip, som er startstedet. Det særlige ved vores gruppe er, at vi hver især kan komme og være vildt optaget af noget vi gerne vil undersøge, og man har så nogle legekammerater, der siger ja til den undersøgelse. Og ofte er der flere undersøgelser i gang på samme tid. 

I TOETT er vi både meget nørdede og også meget kollektive. Det er tit den specifikke faglighed, der er startpunktet for en undersøgelse, men vi elsker at kunne bygge ovenpå hinandens fagligheder. At man kan kigge på det ud fra sit eget felt, og på den måde være med til at løse idéen fra en anden vinkel. Peer Gynt?-projektet er startet med idéen om at styre publikum via in-ear, som udsprang fra en anden idé om at have højtalere på publikum, og det sprang ud af det lydeksperiment vi havde gang i med forestillingen NUL. 

Så vores næste projekt kommer også til at tale ind i vores undersøgelse, og vi kunne have lyst til at arbejde med endnu flere publikummer på scenen, fx lave en opera med et helt kor. Men det vigtigste for os er, at undersøgelsen med publikum fortsætter. Om vi så skalerer op eller ned er ikke så vigtigt.

 

Prøven skal til og i gang og interviewet slutte. Både skuespiller Morten Burian og en publikumsgruppe står klar til at udforske det komplekse samspil i scenerummet, som både er fiktion og virkelighed på samme tid. På samme måde som sandhed og løgn fletter sig ind i hinanden. For det er virkeligt og sandt, at vi er til stede i det samme rum og at vi leger en leg sammen, men det er løgn og fiktion når vi forvandler os, både skuespiller og publikum til enten Peer Gynt, mor Åse eller en flok bryllupsgæster og pludselig befinder os i Afrika, og ikke på Husets Teater. Men sandt er det, forhåbentlig i rigtig mange menneskers optik, at kunsten stiller vigtige spørgsmål til vores måde at leve og forstå vores liv på. 

The Other Eye of The Tiger (TOETT)

The Other Eye of The Tiger (TOETT) er et kunstnerkollektiv, hvis seks medlemmer samarbejder om koncept, instruktion og opførelse. Kollektivet konceptualiserer i fællesskab, men kommer alle fra forskellige grene af scenekunsten. TOETTs arbejde tager udgangspunkt i forskellige parametre som de stræber efter at udnytte maksimalt i alle aspekter af produktionerne. Ofte inviteres andre kunstnere, optrædende og teknikere til at samarbejde. Ved at afsøge og bøje scenekunstens grænser håber TOETT at kunne skabe nye muligheder og genopfinde teatret som kunstform. De seks medlemmer i kollektivet dimitterede alle fra Den Danske Scenekunstskole i 2016. De er: Ida Grarup (scenografi), Henrik Grimbäck (instruktion), Morten Hee Andersen (skuespiller), Mia-Luise Heide (forestillingsledelse og regissør), Súni Joensen (lysdesign) & Asger Kudahl (lyddesign).

Fotos: Catrine Zorn

Bag scenen

Scenemester
CLAUS ARRILDT
Scenebyggere
CLAUS ARRILDT, ALEXANDER MORAY WILLIAMS, JØRGEN SKYTTE, NIKOLAJ KLÜVER
Forestillingsleder & rekvisitør
PERNILLE MIKKELSEN
Kostumier & systueleder
HANNE MØRUP
Hustekniker
CHRISTIAN VEST BERNTSEN
Afviklere
CHRISTIAN VEST BERNTSEN, NIKOLAJ KLÜVER
PR- og kommunikation
MY VAN DIJK
Administrator & bar- og billetansvarlig
SIMONE HJULER ANDERSEN
Projektleder & publikumsansvarlig på PEER GYNT?
SIGNE MOORE
Rengøringsansvarlig
SOFIE HJORT
Bogholder
JETTE NIELSEN
Grafisk design
ÅSMUND SOLLIHØGDA
Fotos
CATRINE ZORN
Videoer
THOMAS HYTTEL
Husets Teaters teaterchef
LIV HELM
Husets Teaters administrative chef
AGNETE KRABBE
Projektleder & kurator på Toaster
MIRIAM FRANDSEN
Tak til
Morten Hee Andersen, Mia-Luise Heide, Sicilia Gadborg Høegh, Freja Forsman, Augusta Blom, Mads Engel Fiala
Forestillingen er gavmildt støttet af
Statens Kunstfond

Litteraturliste

Edvard Grieg

Undertitel: Composer, conductor and pianist

Forfatter: Torstein Velsand

Oversætter: J. Basil Cowlishaw

ISBN: 9788281691025

Sprog: Engelsk

Vægt: 174 gram

Serie: Norwegian heritage

Udgivet: 2014-06-03

Forlag: Font

Antal sider: 88

 

Gäddbibeln

Forfatter: Tobias Fränstam & Johan Tell

ISBN: 9789171265722

Sprog: Svensk

Vægt: 1115 gram

Udgivet: 2022-10-05

Forlag: Max Ström

Antal sider: 302

 

Henrik Ibsen

Forfatter: Torstein Velsand

ISBN: 9788281690899

Sprog: Norsk (bokmål)

Vægt: 200 gram

Serie: Norges nasjonalarv

Udgivet: 2011-05-10

Forlag: Font

Antal sider: 107

 

Henrik Ibsen;

Undertitel: Mennesket og masken

Forfatter: Ivo de Figueiredos

ISBN: 9788203364365

Sprog: Norsk (bokmål)

Vægt: 1500 gram

Serie: Ibsen. Mennesket/Masken

Udgivet: 2019-01-01

Forlag: Aschenhoug

Antal sider: 716

 

Henrik Ibsen & Björnstjerne Björnson: Critical Studies

Forfatter: George Brandes

ISBN: 9781497974135

Sprog: Engelsk

Vægt: 254 gram

Udgivet: 2014-03-01

Forlag: Litterary Licensing, LLC

Antal sider: 184

 

Hvorfor Henrik Ibsen ikke bliver forstået i Norge

Undertitel: Mit litterære liv – og mine kampe – i den dansk-norske fælleskultur

Forfatter: Jørgen Haugan

Oversætter: Kamma Haugan

Oplag: 1

ISBN: 9788794165037

Sprog: Dansk

Vægt: 503 gram

Udgivet: 2021-09-09

Forlag: SPRING, FORLAGET

Antal sider: 272

 

Ibsen på en time

Forfatter: Henrik Lange & Katarina Lange

Illustrator: Henrik Lange

Oplag: 1

ISBN: 9789127143227

Sprog: Svensk

Vægt: 280 gram

Udgivet: 2015-08-01

Forlag: Natur Kultur Allmänlitteratur

Antal sider: 163

 

Ibsens Kingdom

Undertitel: The man and his works

Forfatter: Evert Sprinchorn

ISBN: 9780300228663

Sprog: Engelsk

Udgivet: 2021-03-23

Forlag: Yale University Press

Antal sider: 688

 

Norske folkeeventyr

Forfatter: Peter Christen Asbjørnsen, Jørgen Moe

ISBN: 9788293251842

Sprog: Norsk (bokmål)

Vægt: 1294 gram

Udgivet: 2016-10-17

Forlag: Victoria

Antal sider: 458

 

The connection: between Henrik Ibsen and the Stockmann family

Forfatter: Hilde Widerberg

ISBN: 9781496179005

Sprog: Engelsk

Vægt: 59 gram

Udgivet: 2014-03-01

Forlag: Createspace Independent Publishing Platform

Antal sider: 34