Reumertnomineret: Årets Særpris 2019

★★★★★

"Den velsungne opførelse i Husets Teater er værd at bemærke"

Frederiksborg Amts Avis

"Lige op i ansigtet – råt og genialt"

Peripeti

★★★★★

""Messias i nat" er et smukt og seriøst bud på en moderniseret og loyal samtids-Messias."

Kulturkupeen

★★★★★

"Et tag i kraven på Händels gigantværk."

Gregers DH



"Scenisk nytolkning af Händels oratorium folder sig ud som hymne til det menneskelige fællesskab."

Politiken

★★★★

"Fire virtuose sangsolister bærer med imponerende stemmestyrke og stilsikkerhed det nyskrevne værk med et lille, velsyngende kor som underlægning"

Jyllands-Posten

★★★★

"Fire sangere fanger fra første tone vores opmærksomhed uden musikledsagelse."

CPH Culture

★★★★

"Man føler sig som en del af noget større, når man forlader Husets Teater."

Ungt Teaterblod

★★★★

"En utrolig sanselig og smuk oplevelse."

Den 4. Væg

★★★★

"Et operaværk der fortjener et langt liv."

Sceneblog

"Det er en stor musikalsk oplevelse at sidde så tæt på sangerne."

Teaterspot

Messias I Nat

1 — 13 dec. 2018

Händels Messias i ny fortolkning

Solister

MORTEN GROVE FRANDSEN, CHRISTIAN DAMSGAARD, KATINKA FOGH VINDELEV & STEFFEN BRUUN

Kor

SIRI JANFELT-MOSE, CELESTE FAURSCHOU, VICKI KJARSGAARD, LISE LÆSSØE EILER, SIGNE BÆK, ANE KOLLERUP, ANNA SØRUP BAVNHØJ, BIRGITTA FRELLO, POULINE WIENBERG BAY & ASMUS MEJDAL

Instruktion

LIV HELM

Komponist

MATILDE BÖCHER

Libretto

ALEXANDRA MOLTKE JOHANSEN

Korleder

JULIE SMED

NB

MESSIAS I NAT er støttet som Eksil hos HAUT

Billetpriser

200 kr. / 130 kr. for unge u. 25 år. (+10 kr. i billetgebyr)

Varighed

ca. 1 time og 5 minutter

”Se, jeg siger jer en hemmelighed: Vi skal ikke alle sove hen, men vi skal alle forvandles, i ét nu, på et øjeblik, ved den første trompet.”

MESSIAS I NAT er et nyskrevet oratorium frit efter Händels klassiske mesterværk MESSIAS. I denne nutidige, rasende og håbefulde fortolkning går fire klassiske sangere samt et kor i dialog med Händels Messias og dets messende budskab om frelsens komme. Fortvivlelsen over verdens tilstand italesættes og vi efterlades med et vovefuldt håb: Messias vil aldrig komme. Vi må selv være Messias, der forandrer alting nu i nat.

Støttet af

Biografier

MATILDE BÖCHER - KOMPONIST

Matilde Böcher er uddannet komponist fra Rytmisk Musikkonservatorium i 2015 og har derudover en Bachelor i Fine Arts fra Kunsthögskolan i Malmö. Hun arbejder med komposition i sammenhæng med elektronisk musik, stemmen, kor, reallyd, performance, surroundsound og installation. Hun har arbejdet som komponist på Det Kongelige Teater, Aarhus Teater, Odense Teater, Republique, Svalegangen og Helsingør Teater. Hun har blandt andet  udstillet sine lydinstallationer og videoværker på Krognoshuset Lund i Malmö og på Meltdown Festival i London. Sammen med Liv Helm blev hun i 2018 hædret af Statens Kunstfonds legatudvalg.

LIV HELM - INSTRUKTØR

Liv Helm er uddannet sceneinstruktør fra Den Danske Scenekunstskole i 2015. Hun har instrueret på Det Kongelige Teater, Aarhus Teater, Odense Teater, Republique, Husets Teater og Sort/Hvid. Hun er medstifter og medlem af den kunstneriske ledelse på HAUT, som er en åben kurateret scene i København. I 2016 modtog hun Talentprisen ved Årets Reumert. Samme år blev hun tildelt Teaterkatten af Foreningen af Danske Teaterjournalister. Sammen med Matilde Böcher blev hun i 2018 hædret af Statens Kunstfonds legatudvalg.

ALEXANDRA MOLTKE JOHANSEN - DRAMATIKER

Alexandra Moltke Johansen er uddannet dramatiker fra Den Danske Scenekunstskole i 2016. Hun debuterede med Sange for freden på Teater V i 2017 og samme år skrev hun Voksen til Teater Zebu. Hun har desuden skrevet tekster til Stik mig en muse i 2015 og debuterede som radiodramatiker med Den sidste Dinosaur på AKT 1 Radio drama i 2018.  I 2018 opføres Den Sidste Gud og Klagesangene. Alexandra modtog Danske Dramatikeres Talentpris i 2017, og hun blev tildelt Teater Fair Plays pris Årets Stykke i 2016 for sit manuskript Beate & Branden.

MORTEN GROVE FRANDSEN - SOLIST

Morten Grove Frandsen er uddannet kontratenor fra Operaakademiet i København i 2016 og fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 2013 hos sangprofessor Kirsten Buhl Møller. Morten blev i 2015 udnævnt til årets unge operatalent ved Copenhagen operafestival. I 2016 vandt han en Reumert talent pris for sin medvirken i operaen Leaves af Karsten Fundahl og Efterklang. Morten sang hovedrollen i Louise Alenius’ prisbelønnede opera Silent Zone i 2017 på Copenhagen Opera Festival. Morten er desuden en flittig lied- og koncertsanger i København og omegn.

KATINKA FOGH VINDELEV - SOLIST

Katinka Fogh Vindelev er sopran og komponist uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium ved professor Bodil Øland i 2012. Hun har derudover en master i elektronisk musik og lydkunst fra Syddansk Musikkonservatorium i 2017. Katinka har komponeret og sunget Time is Local på Thorvaldsens Museum 2016, Forfald på Glyptoteket 2016. Hun sang Young Isolde i operaen Leaves af Efterklang og Karsten Fundal på Copenhagen Opera Festival i 2014. Sammen med lydkunstner Jacob Kirkegaard har hun opført værkerne Eustachia for two voices på Friedman Gallery (US), ARoS (DK), LOUISIANA (DK) i 2015 og Tone poem for Richard Strauss, i NYC (US) i 2013. Katinka er desuden medlem af bandet We Like We.

CHRISTIAN DAMSGAARD - SOLIST

Christian Damsgaard er uddannet tenor på Konservatoriet i Amsterdam hos Udo Reinemann og Margreet Honig og har derudover en kandidatgrad i musikvidenskab og retorik fra Aarhus Universitet. I 2018 medvirker Christian i Odense Symfoniorkesters store fejring af Leonard Bernsteins 100 år med værket Mass. I 2017 sang han blandt andet Carl Nielsens Maskarade på Den Fynske Opera og Gyldenstjerne i den Reumert-nominerede Hamlet in Absentia med NordicOpera. Christian har sunget og turneret med Det Kongelige Teater, Den Fynske Opera, Den Jyske Opera og DR Symfoniorkestret. Christian optræder desuden i intime huskoncerter i Danmark og i Berlin med det unikke operakoncept Home Opera.

STEFFEN BRUUN - SOLIST

Steffen Bruun er uddannet bassanger hos Lars Waage og John Guttman på DKDM samt ved operaakademiet i Sydney hos prof. Michael Halliwell i 2005. Samme år debuterede han som Kejseren i Stravinskijs Nattergalen på Den Fynske Opera, og har senere varetaget f.eks. Sarastro i Mozarts Tryllefløjten og baspartierne i Monteverdis operaer, senest til fremragende anmeldelser i Gøteborg januar ’18 for hans Caronte i L’Orfeo. Steffen kan jævnligt høres i de store oratorier af Bach, Schütz, Haydn, Händel og Mozart, samt i så forskellige værker som Janacéks Glagolitiske Messe og Buxtehudes Membra Jesu med orkestre som CoCo, Malmø Symfoniorkester, Les Ambassadeurs, Oslo’s Barokkanerne, Göteborg Baroque, Flensburger Bach-Orchester, Oxford Philomusica samt Odense, Ålborg og Sdrjyllands Symfoniorkestre. Han er desuden en fast del af det Berlinbaserede koncept Home Opera, hvor han er en yndet konferencier.

JULIE SMED JENSEN - KORLEDER

Julie Smed Jensen er dirigent for koret Paradox siden 2006. Julie er uddannet Musikpædagogisk Kandidat i Korledelse fra Aalborg Universitet. Julie har uropført korværker af bl.a. Per Skriver, John Frandsen, Bertel Brodersen, Erik Bach, Peter Brem, Peter Bruun samt komponistforeningerne NUT (Nordjyllands Unge Tonekunstnere) og KOMVEST (Vesterbro Komponistforening). I efteråret 2012 startede Julie fællessang på Reden på Vesterbro i forbindelse med et radiodokumentarprojekt for Radio24syv. Senere er det blevet til Redens Julekoncert, der sendes på Radio24syv.