ANKOMST. AFSKED
ANKOMST. AFSKED
Om forestillingen

ANKOMST. AFSKED

mønster familie mønster

 

Medvirkende: BENEDIKTE HANSEN, HANS RØNNE, MARIA RICH, MORTEN VANG SIMONSEN, LAURA SKJOLDBORG

Tekst og Instruktion: JENS ALBINUS

Scenograf: RIKKE JUELLUND

Lyddesign: DITLEV BRINTH

Lysdesign: MADS VEGAS

 

En opbrudt og splittet familie samles igen for at genbegrave den ældste datter, da opførelsen af ​​en ny vej til et nærliggende flygtningecenter kræver flytning af en række grave på den lokale kirkegård.


For første gang i 12 år vender den omkringrejsende, succesfulde mor og den flygtige og rodløse mellemste datter tilbage til huset, hvor den yngste datter og hendes far stadig bor, og hvor livet er arkiveret og mærkeligt gået i stå.


Inden længe dukker gamle spor op og kampen om den fælles historie begynder. Hvem har ret til at fortolke og vurdere fortiden? Hvem ejer historien om hvem vi er? ANKOMST. AFSKED undersøger den mindste af samfundets sociale enheder: familien.

 

ANKOMST. AFSKED er Danmarkspremieren på Jens Albinus kritikerroste tyske forestilling UMBETTUNG, der oprindeligt blev opført på Schauspiel Köln i 2016.

 

Varighed:

Ca. 1 time og 45 minutter, uden pause

 

Spilleperiode:

25. november 2017 - 12. januar 2018

(julepause fra 16. dec. - 3. jan.)

Mandag-fredag kl. 20.00, lørdage kl. 17.00

 

Billetpriser:
200-150 kr./130-80 kr. for unge u. 25 år.
Ved min. 6 unge u. 25 år kun 40 kr. pr. billet

PRESSEN SKREV

33333

"Sprogligt spændstig og scenisk fængslende familiedrama. (...) Den ligner Ibsen, Albee, Norén og alle de andre ægteskabsskændere, men har samtidig sin helt egen tone og visuelle udtryk, der holder os uafbrudt fanget i halvanden time. Tiltrukket og frastødt på samme tid."

- Jyllands-Posten

 

33333

"Benedikte Hansen og Hans Rønne spiller intet mindre end fremragende. Hun som den stærke dominerende mor med det komplekse sind. Han som underdogen og den voldsomt manipulerende far. Det er magtkamp og stjerne skuespil af fineste karat. (...) Jens Albinus er ikke blot en fantastisk skuespiller. Han er også kompetent dramatiker og fremragende instruktør. Spændingskurven i ANKOMST. AFSKED holder publikum helt fremme på stolene ligesom papirvæggene i Rikke Juellunds scenografiske vaccum understreger dramaets skrøbelighed, når de belyses bagfra og kommer til at fremstå som sprødt pergamentpapir. Anden sæson med Albinus og Ramberg ved roret på Husets Teater er kommet virkelig flot fra start. Og hvis niveauet holdes, så skal resten af det københavnske teaterland gribe sig fast om bollerne for at følge med. Jeg siger det bare!"

- KOP Kultur

 

33333

"Jens Albinus er en intelligent kunstner og ANKOMST. AFSKED er slet ikke noget dårligt bud på et moderne familiedrama. At han også er skuespiller gør muligvis, at samtlige roller i stykket har noget at byde på. Og man må sige, at han har fået det godt besat. (...) Reumert-belønnede Benedikte Hansen vender tilbage til Husets Teater i triumf. Hun giver et storslået portræt af en kompleks karrierekvinde, der endnu nærer følelser for den ex-mand, som stadig kan drive hende til vanvid. Hans Rønne kroner et flot teaterår med en fornemt underspillet men alligevel knivskarpt portræt af en sølle men også stærkt manipulerende mand."

- CPH Culture 

 

33333

"Ankomst. Afsked er en smuk forestilling – på det skrånende og tomme scenegulv brillerer de fem skuespillere på skift. (...) Ankomst. Afsked er en meget anbefalelsesværdig oplevelse. En forestilling om familie, skyld, kærlighed og synder, hvor man formentlig kan nikke genkendende til et par af de stridigheder, familien har."

- Den 4. Væg

 

33333

"Der spilles intenst og nærværende med både nerve og dramatiske udbrud af Benedikte Hansen og Hans Rønne som det adskilte ægtepar, Maria Rich emmer af sitrende rodløshed som den mellemste datter, og Laura Skjoldborg og Morten Vang Simonsen er søde som de yngste i det sjælevridende drama – begge brikker i et manipulerende spil begået af familiens ældre medlemmer. En flot og gribende teateraften af Jens Albinus i Rikke Juellunds dekoration der i takt med personerne bliver mere skrøbelig og gennemsigtig som forestillingen skrider frem."

- XQ28

 

33333

Benedikte Hansens hjemvendte mor er verdensmennesket med succes, overfor Hans Rønnes forkrøblede far (...) er gnistrende højspændt drama på verdensplan.
Maria Rich spiller perfekt den rodløse datter (...) og begge skuespil-eleverne Skjoldborg og Simonsen leverer en fuldgyldig indsats, og er på fornem vis med til at fuldende billedet af den dysfunktionelle familie. Ditlev Brinth, Mads Vegas og Rikke Juellund har skabt de kompetente rammer om dramaet, der fortjener et stort og vedholdende publikum. Jens Albinus er for alvor trådt i karakter som dramatiker med ANKOMST. AFSKED, der havde urpremiere som UMBETTUNG i Köln i 2016, og med stjernecastet på Husets Teater træder forestillingen nu ind i klassikernes rækker." 

- Casper Koeller

 

4444

"Hansen, Rønne, Rich, Skjoldborg og Vang Simonsen er virkelig fint sammensat på tværs af erfaring og talent, og hver især balancerer meget præcist det benhårde og det skrøbelige."

- Politiken

 

3333

"Ganske kønt spillet af et umådelig godt ensemble. Benedikte Hansen som moderen viser alle sine kompetencer i et lynsnart, farligt og midtsamlende spil med mange nuancer. Maria Rich som den mellemste datter er overbevisende i sin spændte vagtsomhed, og debutanten Laura Skjoldborg som den yngste datter udtrykker så megen sårbart nærvær, at man spændt vil følge hendes udvikling. Det samme gælder Morten Vang Simonsen som den unge mand, der er fortællingens kastebold. En særlig oplevelse er Hans Rønne som den afskrevne mand, der kan pibe og klynke, men ikke skal regne med at blive hørt."

- Frederiksborg Amts Avis

 

3333

"Man får meget med sig hjem i kraft af Benedikte Hansens utrolige intensitet og fine spil, der i den grad lægger op til en prisnominering."

- Børsen

 

3333

"Stykket fænger med sin blanding af psykologiske traumer og håndfaste konflikter.

Et familiedrama, hvor mange vil kunne aflæse genkendeligheder. Tavsheden hos publikum ved premieren var i hvert fald umiskendelig."

- gregersdh.dk

 

3333

"Der skal store skuespilpræstationer til at fylde dette rum ud – og det har ’Ankomst. Afsked’. Særligt Benedikte Hansen og Hans Rønne som det tidligere ægtepar er værd at fremhæve."

- Ungt Teaterblod

 

3333

- Kulturkupeen

MEDVIRKENDE

BENEDIKTE HANSEN
Uddannet fra Statens Teaterskole 1981. Slog igennem i MY FAIR LADY på Amager Scenen og BYGMESTER SOLNESS på Aveny Teatret i 1986 og blev i 1990 ansat ved Det Kongelige Teater, hvor hun frem til 2016 har medvirket i et utal af forestillinger. Har tidligere medvirket i bl.a. VERDENS ENDE og den Reumertbelønnede INGEN MØDER NOGEN på Husets Teater samt TØRST på Teater Får302, som indbragte hende en Reumert for årets kvindelige hovedrolle i 2016. På film og tv har man bl.a. kunne opleve hende i BRYGGEREN, REJSEHOLDET, FORESTILLINGER, ALBUM, FORBRYDELSEN II, BORGEN, COMEBACK og BADEHOTELLET. Udover Årets Reumert har hun bl.a. modtaget Henkel-prisen i 1991 og Erik Mørks Mindelegat i 2006.

 

HANS RØNNE
Oprindeligt læreruddannet fra Skive Seminarium i 1979, men blev i 1980 en del af Kaskadeteatret i Aarhus kollektive ledelse. I 1984 stiftede Hans Rønne sit eget teater, TEATRET, sammen med hustruen, scenografen Gitte Baastrup, hvor han siden hen har fungeret som daglig leder, skuespiller, instruktør og dramatiker. Hans Rønne har bl.a. medvirket i forestillingerne AUGUST, FARS DRENG, DEJA VU og ABRAHAMS BØRN, og instrueret forestillinger som POPULÆRMUSIK FRA VITTULA, SOM I HIMLEN, SLAGBALLE BANKE og LEV MENNESKE for blot at nævne nogle. Hans Rønne vandt i 2007 en Reumert for Årets Store, Lille Forestilling for AUGUST, og har desuden bl.a. modtaget Allenprisen i 2008, Lulu Ziegler og Per Knutzons Mindelegat i 2010 og Danske Sceneinstruktørers hæderspris i 2011. I år er Hans Rønne nomineret til Teaterpokalen, som uddeles i starten af december.

 

MARIA RICH
Uddannet fra Skuespillerskolen ved Odense Teater i 1999. Maria Rich debuterede i KILLER JOE på Svalegangen i 1999 og har siden spillet på stort set alle de københavnske scener, bl.a. på Mammut Teatret, Café Teatret og Det Kongelige Teater. Maria Rich tiltrådte Mungo Parks ensemble i 2008, og spillede den ene af hovedrollerne i monstersuccesen KVINDE KEND DIN KROP. Maria Rich fik sit gennembrud i filmen SMÅ ULYKKER og blev kåret som Shooting Star på Berlin Filmfestival i 2002. Maria Rich debuterede som dramatiker med stykket KÆRE OSAMA og har skrevet radiosatire til I HEGNET på DR. På TV har man kunnet opleve hende i REJSEHOLDET, FORSVAR og i SOMMER. I 2017 modtog Rich Årets Reumert som Bedste Kvindelige Ensemblerolle for forestillingen LIVING DEAD.

 

MORTEN VANG SIMONSEN
Bliver færdiguddannet skuespiller fra Högskolan för Scen och Musik i Göteborg i 2018. Morten Vang Simonsen er især kendt for sin store rolle i tv-serien RITA på TV2, en rolle i DICTE og sin medvirken i filmen SOMMEREN ’92.

 

LAURA SKJOLDBORG
Bliver færdiguddannet fra Den Danske Scenekunstskole i København i 2019. Laura har bl.a. medvirket i filmen TORDENSKJOLD OG KOLD (2016) og i AKT1s live radiodrama.
 

STØTTET AF

Ankomst. Afsked er gavmildt støttet af Wilhelm Hansen Fonden

Tidligere forestillinger

MESSIAS I NAT (2018)

FELT (2018)

MULEUM (2018)

MARTIN SEXTON (2018)

RICHARD III (2018)

VERDEN UDEN OS (2018)

ROCKY! (2018)

ER TÅGEN HER OGSÅ I MORGEN (2018)

BINGO BAR (2018)

EXODUS (2018)

DEN GRØNLANDSKE MAND (2018)

WIR WOLLEN PLANKTON SEIN (2018)

KOM DU? (2018)

LITTERATURSMAGNINGER (2018)

TÆNDT (2018)

#STOPSTILHEDEN (2018)

REVOLT. SHE SAID. REVOLT AGAIN. (2018)

SCHWANZEN SÄNGER KNABEN (2017/16)

MIN MOR SIGER (2017)

LAMPEDUSA (2017)

ANKOMST. AFSKED (2017/18)

LITTERATURSMAGNINGER (2017)

UPROAR (2017)

ROCKY! (2017)

THE OTHER BODY - CPH STAGE 2017 (2017)

MAND - KVINDE - HUND - CPH STAGE 2017 (2017)

ODYSSEUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS (2017)

OVERGANG (2017)

MAND - KVINDE - HUND (2016)

REN (2016)

WHITEOUT (2016)

SKABELSEN (2016)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2016 (2016)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN - CPH STAGE (2016)

NO PLANET B - CPH STAGE (2016)

Historien Om Øjet (2016)

RØD NAT (2016)

LORT (LA MERDA AF CRISTIAN CERESOLI) (2016)

OG NU: VERDEN! (2016)

IMPOSSIBLE (2016)

NO PLANET B (2015)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN (2015)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2015)

ILLUSIONER (2015)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2015 (2015)

THE EINSTEIN OF SEX - CPH STAGE (2015)

LORT (LA MERDA) - CPH STAGE (2015)

THE EINSTEIN OF SEX (2015)

DET DER ER (2015)

LORT (LA MERDA) (2015)

IMPOSSIBLE (2014)

Konstellationer (2014)

ilt (2014)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2014 (2014)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2014)

Gud taler ud (2014)

HUN HAN HØN (2014)

Sne (2014)

Varmestuen (2013)

Rød nat i den brune kødby (2013)

Udsøgt smerte (2013)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2013)

GOODBYE EUROPA! (2013)

GEORGE KAPLAN (2013)

PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT (2013)

SIDSTE SKRIG (2012)

DET BLÅ, BLÅ HAV (2012)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2012)

Gud taler ud (2012)

SORT PÅ HVIDT (2012)

SEX OG VOLD (2012)

KONVOLUTTEN (2011)

DEN GYLDNE DRAGE (2011)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2011)

FAR SKAL DØ (2011)

GREENBOY (2011)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2010)

PÅLÆG (2010)

I MORGEN I QATAR (2010)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2010)

SANDSYNLIGVIS (2010)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2010)

INGEN MØDER NOGEN (2010)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2009)

UTERUS (2009)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2009)

VESPER (2009)

BUMS! (2009)

BLEKINGEGADE (2009)

CREATURE (2008)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2008)

NON-STOP (2008)