Reumertnomineret: Danica Curcic som Årets Kvindelige Hovedrolle 2015



"En uafviselig demonstration af, hvorfor Curcic lige nu brager igennem overalt som en skuespillerkomet af de store"

Politiken

★★★★★

"Enestående god Danica Curcic alene og nøgen på scenen"

Berlingske

★★★★★★

"Danica Curcic er fuldkommen sublim som denne dumdristige desperado, der vil gøre hvad som helst med hvem som helst for et øjebliks berømmelse"

CPH Culture

"Danica Curcic er fremragende i selvhadsmonologen ’LORT’ på Husets Teater"

Information

"Der er ikke det, som Danica Curcic ikke kan, når hun sidder der på sin piedestal som et såret rovdyr i et menageri. Stemmen, mimikken og kroppen er perfekt kontrolleret. Hun udstiller at kvinden er udstillet. Det er noget værre lort”

Weekendavisen

★★★★★

"Danica Curcic har frygtløst og overvældende godt fat i den italienske monolog ’Lort’ om kvindeundertrykkelse og nationalisme"

Gregers DH

★★★★★

"Et forfriskende politisk kampråb, fra et teater der tør give scenekunsten lidt kant"

Teater 1

★★★★★

"Danica Curcic er igen i særklasse med et kvindeportræt, der rykker og stripper grænser som sjældent før. Helt alene på scenen, fuldstændigt nøgen og ovenud fantastisk"

Magasinet KBH

★★★★★

"Danica Curcic tryllebinder publikum"

Kulturnaut

★★★★★

"Curcic giver sig (ligesom hovedperson) 100 % i denne forestilling og leverer en meget kraftfuld og uforfængelig præstation"

Kulturshot

★★★★★

"Det er hende (Danica Curcic) der bærer hele stykket og det gør hun eminent"

Forbrugermania

★★★★★

"Danica Curcic æder publikum med hud og hår i stærk monolog, der viser, hvorfor hun er ét af de mest interessante navne i øjeblikket"

Out and About

"Varmeste anbefaling"

Copenhagen-Culture

★★★★

"Meget smukt fremført af Danica Curcic"

Frederiksborg Amts Avis

★★★★

"Ætsende monolog"

Jyllands Posten

★★★★★

Ethniqa Magazine

Lort

17 jan. — 10 feb. 2015

'La Merda' af Cristian Ceresoli. Der er ikke længere noget, der er ulækkert.

Kun hvis jeg spiser dem, mine lår, flænser dem i stykker med tænderne, æder dem bid for bid og skider dem ud af røven bagefter, så vil de lade mig være i fred, mine lår, og så bliver jeg fri, fri til at være den kvinde jeg er og give tusind autografer og blive beundret …”

Hun er ung. Hun er vred. Hun er nøgen. Og ordene vælter som en syndflod ud af munden på hende. Rasende afslører hun sine inderste hemmeligheder fra et liv med fornedrelse, desperation og spiseforstyrrelser, mens hun stædigt kæmper for at slå igennem som berømthed i et samfund, hvor tynde lår har større værdi end personlighed og frihed. Men hvad skal der til for at blive kendt, og hvor langt vil hun gå i jagten på de forløsende 15 sekunders berømmelse?

Stortalentet Danica Curcic står alene på scenen, når Husets Teater præsenterer en unik dansk version af den opsigtsvækkende italienske monologsucces, LA MERDA, som siden verdenspremieren på Edinburgh Fringe Festival 2012 har turneret og vundet et hav af priser over hele Europa.

Medvirkende

Danica Curcic

Tekst

Cristian Ceresoli

Instruktion

Simon K. Boberg

Oversættelse

Rie Boberg & Simon K. Boberg

Co-Produktion

Husets Teater og Teater Nordkraft

Varighed

Ca. 1 time, uden pause

Billetpriser

130 kr./60 kr. for unge u. 25 år. Ved min. 6 unge u. 25 år kun 40 kr. pr. billet.

OBS!

LORT præsenteres efter aftale med Frida Kahlo Productions og Richard Jordan Productions. LA MERDA af CRISTIAN CERESOLI med skuespiller SILVIA GALLERANO blev oprindeligt produceret af Frida Kahlo Productions, Richard Jordan Productions og Produzioni Fuorivia i samarbejde med Summerhall. Produktionen har siden turneret over hele Italien og Europa og har bl.a. spillet på Soho Theatre (London) og Maxim Gorki Theater (Berlin). Den originale prisbelønnede produktion er fortsat på turné internationalt

Biografier

DANICA CURCIC – skuespiller

Født 1985 i Beograd, men kom til København som etårig. Uddannet BA i Film- og Medievidenskab fra Københavns Universitet 2006, og skuespiller fra Dell’Arte International School of Physical Theatre i Californien 2007 samt Statens Teaterskole i København 2012. Efter elevforestillinger som Melampe på Grønnegårds Teatret (2010), Anna Sophie Hedvig på Aalborg Teater (2010) og Jeanne D’Arc på Thalia Theater i Hamburg, fik hun i 2012 sin professionelle debut i Lulu på Det Kgl. Teater, hvor hun blev nomineret til en Reumert for titelrollen. Siden har hun medvirket i Frankenstein (2012-13), Tigerhjerte Svøbt i Kvindehud (2014) og senest Romeo og Julie (2014) på Det Kgl. Teater samt Spørg de voksne på Republique (2013) og Pigen med paraplyerne på Betty Nansen Teatret (2014). På tv har man kunnet opleve hende i Den som dræber på (2010), Wallander og Broen (2013), og på film har hun gjort sig bemærket i bl.a. Lev stærkt, Fasandræberne, Stille hjerte og All Inclusive (2014) samt de kommende Guldkysten og Lang Historie Kort (2015). Danica Curcic blev i 2014 udvalgt til Shooting Star under filmfestivalen i Berlin, og hun er netop blevet nomineret til to Robert- og to Bodil-priser 2015 for sine præstationer i Fasandræberne og Stille hjerte. Har endvidere modtaget Lauritzen-Fondens ”Believe in You”-pris (2013), et legat fra H.K.H. Prinsgemalens Fond (2014) og Ove Sprogøe Prisen (2014), samt skrevet monologen Doreen Watson, som indbragte hende publikumsprisen ved Festival of Student Theatre i Beograd (2010).

SIMON K. BOBERG – instruktør

Født 1969. Autodidakt instruktør, dramatiker, dramaturg, oversætter og teaterleder, og har gennem de sidste 20 år arbejdet på en lang række teatre i både Danmark og udlandet. I 2002 stiftede han sammen med Jens August Wille og Mads Wille teatret PLAN-B, som han og Mads Wille stod i spidsen for indtil 2008, hvor de i fællesskab overtog ledelsen af Husets Teater. Her har han i de seneste år iscenesat Blekingegade og Bums! (2009), den Reumertbelønnede Ingen møder nogen (2010), Far skal dø og Konvolutten (2011), Gud taler ud (2012-14) og Peggy Pickit Ser Guds Ansigt (2013), skrevet manuskript til Greenboy (2011) og Gud taler ud (2012-14) samt skabt dramaturgien til Impossible (2014). På Husets Teater har Boberg desuden grundlagt Festival For Ny Europæisk Dramatik, som siden 2009 har været en årligt tilbagevendende begivenhed. Debuterede som instruktør i 2002 med Dejan Dukovskis Episode på Mammutteatret, og samme år fik han sin dramatikerdebut med Transport på PLAN-B, hvortil han også skrev Penge (2005) og Ongobongoland (2007), instruerede Mobil (2006) og både skrev og instruerede Brudstykker af min marionetdukkes bekendelser (2006-07) og Non-Stop (2008). Stykket Galskab (2004) skrev han til Det Kgl. Teater, hvor han også har instrueret Græshopper (2007). I 2009 fik han opført stykket Postbox DDR på Teater Grob, i 2010 iscenesatte han De helvedes blomster på Teatret ved Sorte Hest, og i 2012 instruerede han endvidere den Reumertbelønnede Blam! på Republique sammen med Kristján Ingimarsson (har siden turneret i både ind- og udland). I 2010 instruerede han desuden en italiensk version af Ingen møder nogen på Festival Intercity i Firenze, og i foråret 2012 iscenesatte han en fransk udgave af Christian Lollikes Det virkelige liv som reading på Théâtre Les Ateliers Lyon. Som dramaturg har Boberg bl.a. været ansat på Østre Gasværk Teater, Dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater, DR Radio Drama samt Det Kgl. Teater, og desuden har han oversat mere end 40 teaterstykker til dansk, primært fra engelsk og spansk. Modtog i 2005 det treårige arbejdslegat samt i 2013 et rejselegat fra Statens Kunstfond, og sammen med Mads Wille har han modtaget Teater 1-prisen (2007) og Årets Østers (2012).

CRISTIAN CERESOLI – dramatiker

Født 1975 i Italien og fik sit store gennembrud med monologen La Merda, som havde italiensk premiere i marts 2012 med den anmelderroste Silvia Gallerano i hovedrollen. I august 2012 havde den engelske version af La Merda (The Shit) premiere på Edinburgh Fringe Festival, hvor den straks blev totalt udsolgt og fik en overvældende modtagelse i den internationale presse. Cristian Ceresoli modtog Fringe First Award for Writing Excellence som den første italiener nogensinde samt Arches Award 2012 for Emerging Art, og blev desuden nomineret til Total Theatre Award for Innovation og Premio della Critica for bedste forestilling. Siden har La Merda spillet for fulde huse på teatre og festivaler over hele Europa, bl.a. i London, Glasgow, Berlin og på Husets Teater i København under CPH STAGE 2014. Monologen er oversat til engelsk, dansk, portugisisk og tjekkisk, mens franske, spanske og tyske oversættelser er på vej, og udover den aktuelle danske udgave, LORT, på Husets Teater får La Merda også brasiliansk premiere i 2015. Cristian Ceresoli har endvidere skrevet opera-librettoen Othellosexmachine (2013) til Arena di Verona, og siden november 2013 har han i samarbejde med Teatro Valle i Rom været primus motor på skriveprojektet Rabbia, som er en blanding af uddannelse og dramatisk produktion.