VESPER
VESPER
Om forestillingen

VESPER

Gæstespil - fire monologer om tro af
Anna Bro, Jess Ørnsbo, Dejan Dukovski og Mads Mazanti

 

Med: Joen Højerslev og Jakob Munck
Manuskript: Anna Bro, Jess Ørnsbo, Dejan Dukovski og Mads Mazanti
Instruktion: Anders Lundorph
Scenografi: Lisbeth Burian
Producent: Vesper

 

Hvad tror du på? På Gud, på samfundet, på skæbnen, på dig selv? På troskab, på mistro, på overtro, på tiltro? Tror du overhovedet på noget?

 

Den nye teaterforening Vesper debuterede på Husets Teater og havde givet fire centrale dramatikere en udfordring: Skriv en monolog om tro. På tværs af nationaliteter, alder og køn havde Anna Bro, Jess Ørnsbo, Dejan Dukovski og Mads Mazanti begået fire originale og vidt forskellige monologer, som hver især stiller skarpt på den tro, der definerer os. Troen, der får os til at elske, får os til at slå ihjel.

 

De fire intense og poetiske monologer går i kødet på troens mange ansigter og skildrer fire karakterer, hvis tro får fatale følger for deres liv. Skuespiller Joen Højerslev og musiker Jakob Munck stod på scenen i denne stærkt visuelle og musikalske forestilling, som var sat i scene af Anders Lundorph med scenografi af Lisbeth Burian.

 

Vesper er en ny teaterforening, der blev dannet i 2007 af en gruppe unge, stærke kræfter fra dansk teater: Dramatikerne Anna Bro (Reumertnomineret 2006) og Mads Mazanti, instruktør Anders Lundorph (Reumert Talentpris 2007), scenograf Lisbeth Burian, skuespiller Joen Højerslev og musiker Jakob Munck. Tilknyttet gruppen er desuden administrator Anne Ellemann. Vespers vision er at skabe vedkommende, ny dansk dramatik og hele tiden udforske nye projekter og arbejdsmetoder. Urpremieren på VESPER var gruppens debutforestilling, og i november 2009 følger den næste forestilling: POSTBOX DDR på Grob. 

Pressen skrev
3333

" ’Vesper’ er navnet på en ny teatergruppe. Det er også navnet på gruppens første stykke, som er sat op på Husets Teater. Ordet betyder ’aftenbøn’. Det lyder af Fadervor og ’sov mit barn, sov længe’. Og trygt. Det er nu ikke lige dét, man gør, efter at have set de fire forfatteres bidrag til forestillingen: Fire korte monologer, bestilt under stikordet ’Tro’, men afleveret som udsagn, der vil få svært ved at indgå i danske sognepræsters aftenbønner. / Er vi til en påvisning af videnskabens skakmat over for tro og religion? Muligvis. / Anna Bro har skrevet en ret underholdende, vilter monolog, tilsyneladende inspireret af sindssvage, men tidstypiske tv-programmer som Jerry Springer Show og almindelig hysterisk jagt på de berømte femten minutters medie-berømmelse. En godt sammenskruet monolog. / Sidstemanden er den makedonske Dejan Dukovski, som huskes fra flere stærke stykker sat op herhjemme, sidst ’Som brødre’, der gik på PLAN-B for et par sæsoner siden, en stærk krigshistorie fra en skyttegrav under Balkan-krigen. / Det er Joen Højerslev, som er på banen i alle fire monologer og spiller dem med meget stor sikkerhed, omstillingsparat på sekunder - mere end man måske er som publikum, for der er korte pauser mellem monologerne, og hvis ikke man sidder med programmet, der på ypperlig vis aftrykker alle fire tekster, har man nok svært ved hurtigt at rykke med over i et nyt scenarie. Det er nu småting. I hvert fald i forhold til den intensitet, humor og skarphed, Højerslev springer til med i de enkelte scener. Iscenesat af Anders Lundorph og støttet på pudsig og stemningsmættet vis af musikeren Jakob Munck, der tramper blidt i stueorgel, trutter lige som venligt i tuba og trakterer forskelligt slagtøj ind imellem. Dekorationen er en puritansk, rekvisitbestykket boksering begået af Lisbeth Burian. / En mærkelig skæv forestilling, intens og tankevækkende. Vi beder en morgenbøn for den nye teatergruppe"
Gregers Dirckinck-Holmfeld, www.gregersdh.dk

 

 

"Tag det fremadstormende Teater Vesper med i din aftenbøn. / Det nystartede Teater Vesper er besat af tanken om, at troen kan få os til at slå ihjel. Og det er denne beske aftenbøn, som er kernen i de fire monologer, som instruktøren Anders Lundorph subtilt har samlet i sin iscenesættelse - og som skuespilleren Joen Højerslev gikver krop og blik og sved i sin overrumplende solopræstation på Husets Teater. / Den 34-årige Joen Højerslev er så raffineret, når han står på Lisbeth Burians nøgne, firkantede scene med et køleskab og lidt jord på gulvet. Han er så helt igennem almindelig og veltalende og fandens sympatisk, at man som tilskuer ikke kan lade være med at blive indfanget af hans selvretfærdighedslogik. Og så klapper fælden: af med hovedet. / Musikeren Jakob Munck sidder ved siden af med sine sære trækbasuner og elektrovidundere og nynner. Herligt. Og så sveder han. For det er nogle kogende historier her oppe under loftet i OverHuset på Halmtorvet. / Her er dømt hedeslag og vestlig dumhed, men indsat i en interessant ramme af dansk normalitet. / Ørnsbo presser kynisk adrenalinstemplet i bund med sine veloplagte angstreplikker. / Mest opsigtsvækkende er Anna Bros doku-monolog Messe for en popstjerne. Anna Bro er uden blusel, når hun skildrer ensomhedsnørden, der kune lever gennem sit idol. Og hun puffer Højerslev helt over på den anden side af borderline. / Dejan Dukovski får det sidste ord i ingenmandsmonologen Malcolm Muharem is Not Dead. Denne mand kan lige så godt smile som skyde. Og det er den utilregnelighed, som gør monologen så brutalt fascinerende"
Anne Middelboe Christensen, Information

 

 

"Stærk ung skuespiller, dygtig iscenesættelse. / Fire dramatikere har skrevet hver sin monlog om tro. Alle spillet i en intelligent uprætentiøs dogmeiscenesættelse. / Joen Højerslev bekræfter, hvad man vidste i forvejen: Her er en skuespiller, der både er forkuseret, disciplineret og knalddygtig. Ubesværet går han fra enetale til enetale, der alle slår på vekslender grader af farlighed og nervebetonet besættelse. og Jakob Munck sætter stemningsgivende lyd til de mange ord. / Der er ikke grund til at miste troen på Teater Vespers talentfulde bagmænd"
Jakob Steen Olsen, Berlingske Tidende

 

 

"Vellykket monolog-forestilling for ung skuespiller. / Fire sære mænd – fire monologer. Nyskrevne til lejligheden og monteret i en slags laboratorium – et hvidt rum med skrivebord, lysstofrør og kaffemaskine. / I Anna Bros historie om manden, der ville myrde sangeren Bjørg, folder både tekst og skuespiller sig ud i interessante betragtninger om selvmordsvideoer, synlighed og besættelse, angiveligt på baggrund af en virkelig begivenhed. Her mærker vi også den kyniske farlighed og galskab, der er et af Joen Højerslevs talenter som skuespiller. / Vi ender i det decideret elegante med Dejan Dukovskis hårdkogte, nærmest verseagtige fortælling om en mand på en bar, om coke og kvinder, om kærlighed og død. Her passer tingene virkelig sammen, præcist akkompagneret af Jakob Munck på diverse musik- og lydinstrumenter, som han har gjort det aftenen igennem i Anders Lundorphs meddigtende iscenesættelse. / Interessant eksperiment med fire nye monologer; altid spændende med en ung skuespiller, der vover at stå alene på en scene"
Henrik Lyding, Jyllands-Posten

Tidligere forestillinger

FELT (2018)

MULEUM (2018)

MARTIN SEXTON (2018)

RICHARD III (2018)

VERDEN UDEN OS (2018)

ROCKY! (2018)

ER TÅGEN HER OGSÅ I MORGEN (2018)

BINGO BAR (2018)

EXODUS (2018)

DEN GRØNLANDSKE MAND (2018)

WIR WOLLEN PLANKTON SEIN (2018)

KOM DU? (2018)

LITTERATURSMAGNINGER (2018)

TÆNDT (2018)

#STOPSTILHEDEN (2018)

REVOLT. SHE SAID. REVOLT AGAIN. (2018)

SCHWANZEN SÄNGER KNABEN (2017/16)

MIN MOR SIGER (2017)

LAMPEDUSA (2017)

ANKOMST. AFSKED (2017/18)

LITTERATURSMAGNINGER (2017)

UPROAR (2017)

ROCKY! (2017)

THE OTHER BODY - CPH STAGE 2017 (2017)

MAND - KVINDE - HUND - CPH STAGE 2017 (2017)

ODYSSEUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS (2017)

OVERGANG (2017)

MAND - KVINDE - HUND (2016)

REN (2016)

WHITEOUT (2016)

SKABELSEN (2016)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2016 (2016)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN - CPH STAGE (2016)

NO PLANET B - CPH STAGE (2016)

Historien Om Øjet (2016)

RØD NAT (2016)

LORT (LA MERDA AF CRISTIAN CERESOLI) (2016)

OG NU: VERDEN! (2016)

IMPOSSIBLE (2016)

NO PLANET B (2015)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN (2015)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2015)

ILLUSIONER (2015)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2015 (2015)

THE EINSTEIN OF SEX - CPH STAGE (2015)

LORT (LA MERDA) - CPH STAGE (2015)

THE EINSTEIN OF SEX (2015)

DET DER ER (2015)

LORT (LA MERDA) (2015)

IMPOSSIBLE (2014)

Konstellationer (2014)

ilt (2014)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2014 (2014)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2014)

Gud taler ud (2014)

HUN HAN HØN (2014)

Sne (2014)

Varmestuen (2013)

Rød nat i den brune kødby (2013)

Udsøgt smerte (2013)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2013)

GOODBYE EUROPA! (2013)

GEORGE KAPLAN (2013)

PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT (2013)

SIDSTE SKRIG (2012)

DET BLÅ, BLÅ HAV (2012)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2012)

Gud taler ud (2012)

SORT PÅ HVIDT (2012)

SEX OG VOLD (2012)

KONVOLUTTEN (2011)

DEN GYLDNE DRAGE (2011)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2011)

FAR SKAL DØ (2011)

GREENBOY (2011)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2010)

PÅLÆG (2010)

I MORGEN I QATAR (2010)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2010)

SANDSYNLIGVIS (2010)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2010)

INGEN MØDER NOGEN (2010)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2009)

UTERUS (2009)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2009)

VESPER (2009)

BUMS! (2009)

BLEKINGEGADE (2009)

CREATURE (2008)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2008)

NON-STOP (2008)