STATUS
STATUS
Om forestillingen

STATUS

en humoristisk dramatisering af Erlend Loes romanperle STATUS.
med Reumertvinderne Tammi Øst og Morten Burian.

 

Efter roman af: Erlend Loe

Dansk oversættelse: Susanne Vebel

Medvirkende: Tammi Øst, Morten Burian
Scenograf: Rikke Juellund
Bearbejdelse og instruktion: Jens Albinus

 

Efter mange års skrivepause vender den navnkundige lyriker Nina Faber tilbage til litteraturscenen. Med en håbefuld udsigt til et sent comeback mødes hun i stedet af det samlede anmelderkorps' enige slagtning af bogen.


Som kronen på værket bliver Ninas oplæsning i boghandlen pludselig aflyst med henvisning til butikkens statusopgørelse. Nina forlader sit kolonihavehus og opsøger de bonede gulve, for at tage hvad hun føler retmæssigt tilkommer hende - Inden dagen er omme er alting forandret!

STATUS tager livtag med tidens kunstforagt og diskuterer med en blanding af dyb alvor og høj humor kunstens placering i og mellemværende med verden.

STATUS er tredje og sidste led af Husets Teaters fokus i denne sæson på modne kvinder i superheltepositioner.  

 

Spilleperiode: 22. april – 20. maj 2017
Man-fre kl. 20.00, lør kl. 17.00

 

Varighed:

Forestillingen varer ca. 1 time og 35 minutter, uden pause

Billetpriser:
200-150 kr./130-80 kr. for unge u. 25 år.
Ved min. 6 unge u. 25 år kun 40 kr. pr. billet

 

STATUS spiller også under teaterfestivalen CPH STAGE. Køb din billet her!

PRESSEN SKREV

"Tammi Øst får mit hjerte til at bløde. Giver mine lattermuskler fibersprængninger, og giver mig lyst til at være til stede. Morten Burian og Tammi Øst klæder hinanden afsindig godt. Hun er solen og han er planeterne, der kredser om hende. De er sjove sammen. De er skrøbelige sammen. Den ene kan ikke være her uden den anden. De er konstante som stjerner. Nære og menneskelige. Intet mindre end fænomenale.

Det sker tit, at vi glemmer os selv. Hvad er din status? Hvem i alverden er du, og tør du være dig? ’Status’ er dejligt befriende. En teaterforestilling der får dig til at klukke hele vejen hjem i seng. En teaterforestilling jeg har lyst til at opleve igen. Og igen. En oplevelse jeg ikke har lyst til at slippe, og aldrig nogensinde vil glemme."

Scenekanten

 

"Jeg forsvandt simpelthen helt ind i dette skønne univers af mærkelige karakterer og sjove kommentarer, og jeg havde ikke lyst til det skulle slutte! (...) Holdet bag ’Status’ har skabt en forestilling, som er ekstraordinær sjov og underholdende, men som også giver stof til eftertanke og refleksion. En fornem forestilling, som klart kan anbefales herfra.

- Ungt Teaterblod

 

"Som den kriseramte lyriker stråler Tammi Øst. Det er imponerende hvordan hun, ene kvinde, formår at portrættere en så neurotisk og ikke særlig elskværdig karakter som Nina, så hun bliver både bidende komisk, men også dyb og ganske genkendelig. Og rundt om hende snurrer Morten Burian i et utal af roller og giver Tammi Øst og hendes Nina Faber lige netop det modspil hun fortjener. Øst og Burians samspil er rent og flydende.(...)
Det er samfundskritisk og aktuelt teater, der, selvom vi normalt ikke uddeler hverken stjerner, hjerter eller balloner her på bloggen, fortjener seks smukke, bare lyrikerrøve at trutte i. Tak!

- En tur i kulturland

 

"For i denne forestilling bliver skuespillerkunsten kastet lige op i fjæset på anmelderen og alle andre tilskuere: til skue, til oplevelse, til bedømmelse.
Skuespillerne sætter modigt deres rystende kroppe og svedige hænder til skue. Ikke i en spotlight på en fjern koncertscene, men få meter væk på scenen. Her er der vitterligt intet at gemme sig bag – ikke et lærred eller en bogryg eller en skærm. Her består kunsten af kunstnerne selv. Lykkeligvis.
(...) Morten Burians spil er skuespillerhåndværk med højeste præcision: ny paryk, ny stemme, ny personlighed. Samtidig demonstrerer han overlegent sin overrumplende skuespillerkunst, når han uventet forener alle sine roller til én – i en nærmest mareridtsagtig sammenkobling af disse selvbestaltede autoritetsmænd over for den kvindelige forfatter."

- Information

 

"Tammi Øst brillerer i rollen som afdanket digter i panik-alderen i den tragikomiske forestilling "Status", der spiller på Husets Teater i København. Et portræt af os alle, der pludselig må se tiden storme af sted, uden at vi egentlig kan gøre noget ved det. Latteren over figurens projektion af, at en stor del af karrierens nedtur skyldes alle de andre, går i høj grad ud over os selv. Velspillet og underholdende."

- Børsen

 

"Tammi øst spiller kvinden foruroligende godt, på kornet, med masser af detaljer, og Morten Burian er morsom som alle de skrækkelige mandspersoner udenom (...) Joh, det er faktisk begavet og underholdende teater – en sjælden ting."

- Kulturkupeen

 

"Det geniale ved Tammi Østs formidable Nina Faber er, at den dybe smerte altid ligger på lur i hende. Hun er en desperado på dødsrute, men vi er med hende, fordi vi kan mærke hende. Tammi Øst kan med sine lynhurtige mentale skift i en enkelt sekvens få flere nuancer med end mange skuespilllere formår i en hel forestilling og enkelte end ikke i en hel karriere. (...) Tammi Østs Nina Faber er et af teatersæsonens mest uimodståelige bekendtskaber."

- cphculture

 

"Tammi Øst gnistrer som hævneren Nina Faber"

- Wrdsmth

 

"Øst i forrygende korporlig, men også frygtelig sårbar bersærkergang gennem landskabet. Hævnen er sprød. Det er vildt, skægt og også lidt sørgeligt."

- Politiken

 

"Husets Teater er ved at gøre sig til Københavns eftertænksomme teater, og det sker ved at fortælle om sårbare mennesker fra vor mærkværdige hverdag."

- Frederiksborg Amts Avis

 

"Et grinagtigt, skørt, uhøjtideligt overfald på koks, idioti og absurditet i det traditionelle kulturliv. Flyvsk i sin form. Langt ude. Men stærkt underholdende."

- gregersdh.dk

 

"Pragtfulde Tammi Øst formår med sit meget fine og nuancerede portræt at finde en god balance mellem stakkel og desperado. Lige så fantastiske Morten Burian har fået fornøjelsen af at spille alle de mandige skiderikker i Nina Fabers liv, og det gør han virkelig godt på alle sine charmerende tangenter og med hele spektret fra kiksede briller til eminent kropskomik."

- KOP kultur

 

"Status er simpelthen en sjov forestilling, fordi den også vover at være virkelig intelligent."

- Atlas Magasin

FEED ME

FEED ME er Husets Teaters nye initiativ, der giver et kig ind til processen i tilblivelsen af en teaterforestilling.

 

FEED ME er der, hvor vi samler al den inspiration, der er gået forud for forestillingen. Fordyb dig i spændende artikler, ukendte digte, vilde YouTube-videoer, smukke kunstværker, Husets Teaters egne interviews med tænkere og, og, og... Kort sagt alt det, der er med til at forme og fodre en teaterforestilling.

 

FEED ME giver dig noget at tygge på både før og efter forestillingen.

 

 


FEED ME STATUS

 

STATUS er baseret på en roman af den norske forfatter Erlend Loe, der har en betydelig dansk læserskare. I 1996 tog Erlend Loe første gang læserne med storm med romanen NAIV. SUPER. Dens forunderlige blanding af eksistentiel angst, filosofiske og kosmologiske overvejelser, og den barnlige, naivistiske forundring og legende omgang med hverdagens små tildragelser udtrykte en original stemme i nyere norsk litteratur.


Den nye tone, som Erlend Loe slog an allerede med sin debut i 1993, har han siden fulgt. I alle Loes romaner blandes – som regel med stor humor – leden ved og angsten for livets meningsløshed med en art hverdagsabsurdisme og lavkomik. Resultatet er en underholdende og vildt fabulerende stil, hvor kritikken af samfundets selvtilstrækkelighed og materialistiske besættelse ligger som en konstant undertone.

 

Hvis du har lyst til at læse lidt om forestillingens inspirationskilder, så læs med herunder:

 

KAUFMAN:

 

STATUS er en forestilling om at være forkert i en verden der prioriterer salgbarhed, og som måler og vejer ting ud fra markedets vilkår.


På norsk har Erlend Loe givet sit værk titlen Vareopptelling. Historien om Nina Faber er - udover at være historien om et individs gøren status over eget virke - også historien om kunstens guerilla-krig mod en allestedsnærværende varegørelse.


Charlie Kaufman, den amerikanske manuskriptforfatter bag f.eks. Being John Malkovich og Eternal Sunshine of the Spotless Mind, formulerer sig her om, hvad han kalder marketing-kulturen:

 

"Vores kultur er en marketingkultur - Det er hvad vi gør. Og hvad er marketing?
At prøve at få folk til at gøre, hvad du vil have dem til at gøre.

 

Det er, hvad der driver sproget i vores konsumkultur, det er hvad, der driver vores politik, vores kunst, vores musik, vores film, vores bøger, vores finkultur.
Det er en del af en enhver forskningsstipendiats-ansøgning.

 

Vi prøver at sælge folk noget. Med bullying, angststyring, manipulation, kontrol, trussel.

 

Vi må ophøre med at være en del af det.

Vi må ophøre med at sælge. Vi må ophøre med at være besatte af at sælge, eller af hvordan man bliver et hit, eller af hvordan man passer ind i det eksisterende system.
Vi må begynde at fortælle, at vi har et håb om, at der en anden måde at være tilstede i denne verden på. At vi med mod og med ærlighed og med sårbarhed, kan sætte sprog ind i verden, der tjener andre formål.

 

Måden hits fungerer på nu er - og jeg taler om mainstreamkulturens hits - at det eneste formål er at få dig til at købe et produkt.
- Det eneste formål, det eneste formål, det eneste formål, det eneste formål.

 

Og denne intention skaber sprog som vi lytter til.
Og dette sprog skaber os.
I politik er vi reducerede til det samme spil. Gennem svindel, sløring af facts, mobning, frygtmanagement. Det mål at gennem marketing skabe en præsidentkandidat præsident er allerede opnået.

 

Jeg ved ikke en masse ting om en masse ting. Jeg ved ikke så meget som jeg gerne ville om det meste. Men jeg er et menneske og jeg vil ikke deltage i en konkurrence om retten til at blive behandlet derefter. Jeg vil ikke spille det spil, og heller ingen andre burde været nødsaget til det."

 

- Charlie Kaufman, amerikansk manuskriptforfatter
 

Kaufmans impressionistiske fragmentering af virkeligheden, som er kendetegnende for alle hans film, har inspireret vores scenografiske udtryk.
 

 

PROLOGOS:

 

Nina Faber kaster sig ud i en stor udfoldelse af den skrift hun har nedfældet. Det er samtidig en spørgen efter en udfoldelse af sit eget selv på andre præmisser end markedets.


Med sin gode ven og redaktør Cato Vold forsøger hun at udkomme med sin bog, samtidig med at det efterhånden bliver tydeligt at hendes kamp for at udkomme er identisk med den forestilling, der foldes ud omkring hende.


Inger Christensen arbejder i sit store opus Det med skabelsen og skabelsesprocessen. Også her foldes et substansløst ”det” ud, på lyriske præmisser. Det kan lede tankerne i mange retninger.

 

Skabelsen af verden, mennesket eller, simpelthen værket. Efterhånden som det tager form og bliver sit eget, træder ud af sin skaber og bliver til i sin egen ret, tager det afsked med sit ophav og bliver sin egen fortælling.
 

"Det er kommet til sig selv. Er kommet til at stå for sig selv. Har viklet sig ud af en masse og nået det enestående. Har beskrevet en udvikling og nået det selvskrevne udtryk. Har forfulgt sig selv og tilfældigt fundet sig selv. Som en selvfølge. Er kommet til at stå inde for sig selv. Og kan begynde for sig selv. Eksperimentere med rækker af fritstående, fritsvævende udtryk. Undertiden med direkte svømmende udtryk. Drømmende. I en anden verden. Indebære sig selv. Det var det der skulle til. Skal til. Det der omsider får sig selv til at gøre noget andet. Tvinges af sig selv til at spille en rolle som andet end sig selv. Som en selvfølge. Indebære sig selv som en fremmed for alt mulig andet end sig selv. Fremmed og fjendtlig, udenforstående. Og forstående. Har omsider fået øjne i hovedet og ser sig omkring. Forholder sig frit f.eks. til en verden af sten, til en verden af planter, til luft, til vand og til sin egen verden. Som en anden verden. Omsider. Har fundet sine egne ben og kan bevæge sig væk fra sin egen død. Fuldkommen frit. Altid som en del af en dyrebar forvandling. Så ligefrem følsomt som kun et dyr kan spille sin dødelighed igennem. Animeret. Glemme sig selv. I jagten på alt muligt andet end sig selv. Glemme sin død. Ved at dræbe. Alt muligt. Sætte det til livs. Fortære en andens død. Tømme sig for den. Lade som om det bare er noget der ligner. Engang. Og i en anden verden"


- fra I. Christensen, Prologos (Det).
 

 

BLOGVERDENEN ER EN ANGSTBOMBE:


Her fortæller forfatter Erlend Loe med egne ord om forholdet mellem kunsten og omverdenen, her især med fokus på den grundangst som ofte er en komponent i kunstnerens skaberkraft. Det er velformulerede tanker om hvornår kunsten virkelig rykker, og hvornår den blot forsøger at sælge sig selv, eller købe din opmærksomhed ved at spille på dit indre ængstelige klaver.

 

af ERLEND LOE: BLOGVERDENEN ER EN ANGSTBOMBE (uddrag af foredrag : READ A FUCKING BOOK, 2016)

 

"I dag er der angst overalt, og den meddeles umiddelbart. Den er i vore film og tv-serier og reality-programmer, alle står i kø for at meddele sig om den, og i skrift finder den sit udtryk i bloggeren. (...)

 

Blogverdenen er en angstbombe, som vil give energi til alle landets kommuner, den dag nogen finder på at udvinde elektricitet af angst. 

(...)

 

Man koketterer med en ængstelighed eller man blotter en uro.
En slags nyttig "lege-angst", som kan fodre det kreative, snarere end at stå i vejen for den. 
Men de virkeligt store digtere, digtere som Thomas Bernhard, Virginia Wolf, eller Olav H.Hauge,
m.fl. - alle har en anden omgang med et angst-niveau, eller med en række indre dæmoner, end dem der koketterer med at livet er lidt små-tungt, men egentlig er ude efter at få fleste mulige følgere på et socialt medie.

For at omgås eller bearbejde angst eller neuroser for det egentlige liv, det der er udenfor bøgerne. Det er det som jeg - og jeg tror de fleste andre som læser bøgerne, egentlig vil have. Det er ikke angsten i sig selv, hvis angsten bare afføder bablen om sig selv - så har jeg ikke brug for den. 

Hvis den prøver på at sælge mig noget, en positur, som tilmed er lidt klædelig eller sexet, vil jeg heller ikke have den - hvad jeg derimod vil have, er hvis den afføder større tanker og konstruktioner eller historier, som er større og mere indsigtsfulde, dybere og vredere og ømmere og underligere og mere slidte og beskidte, mere grisede, end jeg er i stand til selv at male frem selv - så vil jeg have den. (...)"

 

- Erlend Loe

 

For fuldt interview - se her:

 

 

 

 

PATTI SMITH SYNGER BOB DYLANS "A HARD RAIN IS GONNA FALL"


Patti Smith optrådte ved Nobelpris-ceremonien i 2016 da Bob Dylan modtog Nobelprisen i litteratur. Men midt i sin optræden må Patti Smith gøre holdt. Hun er nervøs, siger hun. Midt i den stort anlagte hyldest til en af tidens helt store helte indenfor musik og lyrik, røber sangerinden sin skrøbelige menneskelighed, der skjuler sig under kunstens store vinge:

 

 

Tidligere forestillinger

THE OTHER BODY - CPH STAGE 2017 (2017)

MAND - KVINDE - HUND - CPH STAGE 2017 (2017)

ODYSSEUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS - CPH STAGE 2017 (2017)

LAMPEDUSA (2017)

STATUS (2017)

OVERGANG (2017)

MAND - KVINDE - HUND (2016)

REN (2016)

WHITEOUT (2016)

SKABELSEN (2016)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2016 (2016)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN - CPH STAGE (2016)

NO PLANET B - CPH STAGE (2016)

Historien Om Øjet (2016)

RØD NAT (2016)

LORT (LA MERDA AF CRISTIAN CERESOLI) (2016)

OG NU: VERDEN! (2016)

IMPOSSIBLE (2016)

NO PLANET B (2015)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN (2015)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2015)

ILLUSIONER (2015)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2015 (2015)

THE EINSTEIN OF SEX - CPH STAGE (2015)

LORT (LA MERDA) - CPH STAGE (2015)

THE EINSTEIN OF SEX (2015)

DET DER ER (2015)

LORT (LA MERDA) (2015)

IMPOSSIBLE (2014)

Konstellationer (2014)

ilt (2014)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2014 (2014)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2014)

Gud taler ud (2014)

HUN HAN HØN (2014)

Sne (2014)

Varmestuen (2013)

Rød nat i den brune kødby (2013)

Udsøgt smerte (2013)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2013)

GOODBYE EUROPA! (2013)

GEORGE KAPLAN (2013)

PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT (2013)

SIDSTE SKRIG (2012)

DET BLÅ, BLÅ HAV (2012)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2012)

Gud taler ud (2012)

SORT PÅ HVIDT (2012)

SEX OG VOLD (2012)

KONVOLUTTEN (2011)

DEN GYLDNE DRAGE (2011)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2011)

FAR SKAL DØ (2011)

GREENBOY (2011)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2010)

PÅLÆG (2010)

I MORGEN I QATAR (2010)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2010)

SANDSYNLIGVIS (2010)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2010)

INGEN MØDER NOGEN (2010)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2009)

UTERUS (2009)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2009)

VESPER (2009)

BUMS! (2009)

BLEKINGEGADE (2009)

CREATURE (2008)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2008)

NON-STOP (2008)