SORT PÅ HVIDT
SORT PÅ HVIDT
Om forestillingen

SORT PÅ HVIDT

En musikalsk teaterkollage om national identitet


Med: Özlem Saglanmak, Thomas Chaanhing, Shaka Loveless Grøn
Koncept og instruktion: Tove Bornhøft

 

Hvad er det, der gør en person til dansker? Hvilke dele af vores kultur skal et menneske tillægge sig for at blive betragtet som indfødt? Hvornår er man dansk nok, og hvem fastsætter de rammer?

 

Spørgsmålene trænger sig på overalt i vores samfund, og i en musikalsk og humoristisk teaterkollage af personlige oplevelser og nationale ikoner undersøgte forestillingen SORT PÅ HVIDT, hvad der repræsenterer danskhed anno 2012.

 

Forestillingen var et gæstespil af det Reumert-belønnede Teater Rio Rose, som gennem mere end 25 år har turneret i ind- og udland med sine overraskende og poetiske forestillinger under kunstnerisk ledelse af Tove Bornhøft, der også denne gang stod bag koncept og instruktion. På scenen præsenterede SORT PÅ HVIDT tre unge danske talenter med hver sin baggrund:

 

Skuespiller Özlem Saglanmak har tidligere bl.a. været stemmen bag Ali i DR2’s Yallahrup Færgeby samt medvirket i Nye Stemmer og Den Gerrige på Det Kgl. Teater: ”Jeg er dansker. Selvfølgelig er jeg det. At det kan betvivles, er ikke til at forstå i min verden. Men jeg er også tyrker. Det ene udelukker ikke det andet”

 

Skuespiller THOMAS CHAANHING var samtidig med SORT PÅ HVIDT aktuel både i filmen Lærkevej – Til døden os skiller samt den svenske tv-serie 30 grader i februari på SVT: ”Mine forældre er fra Kina/Hong Kong, jeg er født på Frederiksberg og opvokset i Virum. Som 21-årig flyttede jeg til Malmö, og her mødte jeg min svensk/canadiske kone, som jeg har tre børn med. I den nærmeste familie er der både kinesere, indere, svenskere, danskere og canadiere med islæt af indianerblod

 

Reggae/hiphop-musiker Shaka Loveless Grøn er en ny komet på den danske koncertscene. Singlen Tomgang fra hans kommende soloalbum har bl.a. været Ugens Uundgåelige på P3 samt opnået mere end 100.000 visninger på Youtube:
”Min mor er dansker, min far er amerikaner, og jeg er født i Århus. Som 19-årig flyttede jeg til København og forelskede mig i mangfoldigheden. De sidste seks år har jeg boet på Nørrebro, som for mig repræsenterer alle dele af befolkningen, sorte, hvide, gule, brune, ældre og unge. Jeg elsker det” 

Pressen skrev
3333

"Hvordan kommer fremmede til at gå i ét med det blomstrede danske tapet? spørger en dejlig lille ny teaterforestilling. Pointen i "Sort på hvidt" er, at de tre medvirkende ikke er fremmede, men er danskere. De er født her af udenlandske forældre, men de kender vort sprog helt ned i detaljen. (...) De har i hvert fald fanget den selvironiske danske humor (...) Forestillingen er lavet som en eksempelsamling. Alle detaljerne er som gadefund, som ordstumper eller følelsesudbrud, og efterhånden bliver alle rekvisitterne flyttet ud i scenekanten, så der står et lille museum over danskhed, medens det er en kineser, en tyrk og en halvamerikaner, der viser os på tilskuerrækkerne, hvem vi er. Det er kabaretagtigt og fintmærkende og muntert, frækt og drilsk, ømt og fortroligt og fremfor alt solidarisk. Thomas Chaanhing og Özlem Saglanmak supplerer hinanden fint, og Shaka Loveless Grøn synger aldeles glimrende, når digterne skal læse os teksten. I det hele taget er musiksiden meget velplejet, jazzmelodisk afvekslende med popsang med sandhedsgryn i. (...) Folketingsmedlemmerne, der i sidste uge drøftede, om fremmede skulle sendes hjem med en håndfuld penge, hvis de ikke gad være her, burde se denne forestilling. Den handler om danskere. En fremmed er bare en, du endnu ikke har lært at kende, lyder et citat undervejs. Forestillingen gennemskuer os på en kærlig måde"
Knud Cornelius, Frederiksborg Amts Avis

 

 

3333

"På Husets Teater har man fået besøg af teatergruppen Rio Rose og deres dejlige lille forestilling SORT PÅ HVIDT. Forestillingen fremstår som den ideele skoleforestilling, idet den uden alt for mange løftede pegefingre får os til at føle hvad det vil sige at rumme flere nationaliteter. Tove Børnhøft bør roses for en fin lavmælt instruktion, og på scenen glæder vi os over en talentfuld trio bestående af Shaka Loveless Grøn, Thomas Chaanhing og ôzlem Saglanmak, der både kan spille, synge og danse. Nye moderne udgaver af gamle men stadig uhyre aktuelle protestsange veksler med mere nationalitetbestemte sange, finest da ôzlem Saglanmak på et lille klaver spiller en afdæmpet udgave af "Den danske sang er en ung blond pige"... Udenlandske og danske fordomme samt diverse racistiske vittigheder luftes med stilfærdigt lune, og forestillingen vover at munde ud i en optimistisk sang om sameksistens, så man føler sig som et blomsterbarn anno 1968, da man forlader salen. Og det er jo i grunden lidt af en bedrift"
Michael Søbye, cphculture.dk

 

 

3333

"Sidste gang jeg var i selskab med Teater Rose Rio blev jeg ført gennem et virvar af lokaler i en Københavnsk baggård. Denne gang forfølges de samme tanker om nationalitet, men altså på et nøgent fikseret scenegulv. Der dog konstant udfyldes, omrokeres og indtages af forestillingens tre medvirkende. (...) Jeg var især vild med Thomas dansende kampsport hvis fantastiske afslutning alene er grund nok til at se forestillingen. Shaka Loveless reggae stemme greb også stemningen og pointerne så du blev rørt undervejs, mens Özlems æggende dans skubbede til fantasien. Deres version af Kære lille mormor var også følsom og morsom (...) Uanset om du genkender dig selv i de beklagende cyklende danskere, fordoms lotteriet eller blot får dine øjnene åbnet op for emnets kompleksitet så har gruppen tydeligvis fat i noget interessant og rigtigt. Forestillingen er en lille eftertænksom perle jeg nød at afkode, indtage og opleve. Her blev de klassiske fordomme serveret med omtanke og overblik. Her blev flertallets misforståelser udstillet som det de er. Her blev de personlige beretninger udlagt med hjerteblod, kærlighed og nænsom insisterende. Her blev pointerne banket fast med sang, indlevelse og højt humør. Budskabet stod til tider krystalklart (...) Mine fire kloakdæksler gives for de mange lattermilde øjeblikke, de skarpe samfunds iagttagelser og for teatergruppens evne til at bearbejde gammelkendte udfordringer på nye måder"
Thor Kristjan Kidmose, forbrugermania.dk

 

 

"Fin lille teaterkollage om national identitet. (...) Når skuespilleren Thomas Chaanhing kommer til at kikke i et spejl, tænker han nogle gange: – Hovsa! Der har vi jo en kineser! Det er en af de små hurtige i kabaret’en ’Sort på Hvidt’, der spiller i disse dage på Husets Teater. (...) Den er rørende, morsom, stilfærdig, blottet for aggressioner, vendt mod både os, der befinder os på den nogenlunde behagelige majoritetsside i dette land og mod dem, der som Thomas Chaanhing af og til ser sig i spejlet og opdager, at han er en, som nogle måske synes, er anderledes. Pointerne i forestillingen er lige så lune og muntre som i Folketeatrets ’Mogens og Mahmoud’. Vi er i godt selskab. Rapperen Shaka Loveless Grøn synger John Mogensens ’Der er noget galt i Danmark’ (..). Og sammen med Thomas Chaanhing – uddannet på Musikakademiet i Malmø – og Öslem Saglanmak – fra Statens Teaterskole – kan han gribe guitaren og indlede forestillingen med Gustav Wincklers 'Gem et lille smil til det bliver gråvejr’, så ikke et øje er tørt hos publikum, uanset afstamning. De to, Thomas og Öslem har en stribe små scener sammen, hvor selvironien og underfundigheden veksler med vittigheder og undrende kærlighedserklæringer til leverpostej og pølsevogne, når de ellers ikke slapper af med lidt cyklist- og småsnak i dansk hyggetonefald eller viser lysbilleder fra mormors og morfars hjemstavne. Familiealbummerne har været hjemsøgt. Stemningen er både komisk, rørende og elskværdig i Tove Bornhøfts instruktion. Sangene kan vi alle synge med på, for både de tre på scenen og vi andre har sunget dem siden vores barndom, ’Det var en lørdag aften’ og ’Så syng da Danmark’, som Özlem nøjes med at klimpre på minitastatur, eller ’I Danmark er jeg født’ (...) På denne aften var der særlig mange tyrkiske publikummer, vel især på grund af Özlem Saglanmaks medvirken. De fik en fin lille sang fra hende på tyrkisk undervejs, en sang, de kunne nynne med på. Og Thomas Chaanhing benyttede lejligheden til at give os et indblik i det kinesiske sprog. ’Tyv’ hedder f.eks. på kinesisk ’Langfing’. Hvor svært kan det være? Hvor svært kan det i det hele taget være at forstå hinanden?"
Gregers Dirckinck-Holmfeld, gregersdh.dk

 

 

"Indvandrerdebatten har det med at bliver skinger. Det gør den ikke i aften. (...) finurligt nok (...) Özlem Saglanmak og Thomas Chaanhing står på scenen. Hende med sine tyrkiske aner og ham med sine kinesiske. To utroligt charmerende skuespillere der vil fortælle os, at de bare er ligesom alle os andre. At de, på trods af deres hudfarve, er ligeså danske som os. At vi skal møde hinanden uden fordomme. Lade verden åbne sig op. At en fremmed er en ven vi ikke har mødt. Med denne meget milde, ikke-aggressive tone bliver vi ført gennem små bidder af dialog, sang, fysik og numsedans. Meget elegant fremføres forskellige billeder; det danske cykelfolk og deres evindelige snakken om regnen og vejret, en tyrkisk kvindes glimrende version af dansktop, en kineser i kamp med Dannebrog som eneste våben, og et løb der, trods rasende, frustrerede forsøg, aldrig ender. Et løb der handler om at blive mødt på lige fod med enhver anden dansker. At få lov at være med på lige plan med alle os andre. (...) Nogle af scenerne er dog virkeligt sjove og rammer plet. (...) Både fordi skuespillerne på scenen hysterisk er ved at omkomme af grin, men også fordi vi alle sammen tænker disse frygtelige ting og fordi vi skammer os over samme. Mellem scenerne lytter vi til numre af tredjemand, Shaka Loveless Grøn, der med hjælp fra de to andre og en guitar fortolker gamle danske sange og også giver os nye bud på hip, dansk musik. (...) Sympatien og kærligheden lyser ud af alle tre og jeg lover, at næste gang jeg ser en flok farlige drenge herude i Nordvest, vil jeg tænke, de leger fangeleg. Vi skal være gode ved hinanden og ikke tro man kan skue hunden på hårene"
Alexandra Olesen, magasinetkbh.dk

 

 

"Sympatisk og fint. (...) En slags stille varieté, hvor små nostalgiske og bittersøde tekststykker afløses af mere fysiske sekvenser og nyfortolkede sange fra den danske sangskat. De to drøncharmerende skuespillere Thomas Chaanhing og Özlem Saglanmak fortæller i starten, hvad de kan lide, og det er helt banale ting som leverpostej og jordbær og ferskner fra Tyrkiet, og i sin enkelhed og banalitet er det faktisk noget af det, som fungerer bedst. Det er troværdigt og meget elskeligt. (...) Jeg elsker troen på, at teatermagi kan opstå i de små historier, og det er en rigtigt god idé at tage udgangspunkt i de små, nære historier, når man centrerer sig om noget så diffust som danskhed. (...) Det får vi noget af i en vellykket sekvens, hvor Thomas og Özlem på skift fortæller racistiske vittigheder, som taler til vores indre svinehund. For de er faktisk sjove, de vitser, men de er også onde og morbide. Vores latter blander sig med skuespillernes overgearede latter og giver endelig lidt kant til alt det søde. Forestillingens tredje aktør er endnu en charmør. Shaka Loveless Grøn er en ægte stjerne, som han står der med muskuløse overarme og drenget smil og leverer et vellykket soundtrack til forestillingen. På akustisk guitar synger han en tindrende smuk version af “Herfra hvor vi står” og den præstation er hele forestillingen værd. Instruktør Tove Bornhøft er uden tvivl en dygtig iscenesætter og hun kan lave stærke billeder (...) Poesi og underspillet humor"
Niels Erling, anmelderiet.dk  

Tidligere forestillinger

MESSIAS I NAT (2018)

FELT (2018)

MULEUM (2018)

MARTIN SEXTON (2018)

RICHARD III (2018)

VERDEN UDEN OS (2018)

ROCKY! (2018)

ER TÅGEN HER OGSÅ I MORGEN (2018)

BINGO BAR (2018)

EXODUS (2018)

DEN GRØNLANDSKE MAND (2018)

WIR WOLLEN PLANKTON SEIN (2018)

KOM DU? (2018)

LITTERATURSMAGNINGER (2018)

TÆNDT (2018)

#STOPSTILHEDEN (2018)

REVOLT. SHE SAID. REVOLT AGAIN. (2018)

SCHWANZEN SÄNGER KNABEN (2017/16)

MIN MOR SIGER (2017)

LAMPEDUSA (2017)

ANKOMST. AFSKED (2017/18)

LITTERATURSMAGNINGER (2017)

UPROAR (2017)

ROCKY! (2017)

THE OTHER BODY - CPH STAGE 2017 (2017)

MAND - KVINDE - HUND - CPH STAGE 2017 (2017)

ODYSSEUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS (2017)

OVERGANG (2017)

MAND - KVINDE - HUND (2016)

REN (2016)

WHITEOUT (2016)

SKABELSEN (2016)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2016 (2016)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN - CPH STAGE (2016)

NO PLANET B - CPH STAGE (2016)

Historien Om Øjet (2016)

RØD NAT (2016)

LORT (LA MERDA AF CRISTIAN CERESOLI) (2016)

OG NU: VERDEN! (2016)

IMPOSSIBLE (2016)

NO PLANET B (2015)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN (2015)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2015)

ILLUSIONER (2015)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2015 (2015)

THE EINSTEIN OF SEX - CPH STAGE (2015)

LORT (LA MERDA) - CPH STAGE (2015)

THE EINSTEIN OF SEX (2015)

DET DER ER (2015)

LORT (LA MERDA) (2015)

IMPOSSIBLE (2014)

Konstellationer (2014)

ilt (2014)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2014 (2014)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2014)

Gud taler ud (2014)

HUN HAN HØN (2014)

Sne (2014)

Varmestuen (2013)

Rød nat i den brune kødby (2013)

Udsøgt smerte (2013)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2013)

GOODBYE EUROPA! (2013)

GEORGE KAPLAN (2013)

PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT (2013)

SIDSTE SKRIG (2012)

DET BLÅ, BLÅ HAV (2012)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2012)

Gud taler ud (2012)

SORT PÅ HVIDT (2012)

SEX OG VOLD (2012)

KONVOLUTTEN (2011)

DEN GYLDNE DRAGE (2011)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2011)

FAR SKAL DØ (2011)

GREENBOY (2011)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2010)

PÅLÆG (2010)

I MORGEN I QATAR (2010)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2010)

SANDSYNLIGVIS (2010)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2010)

INGEN MØDER NOGEN (2010)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2009)

UTERUS (2009)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2009)

VESPER (2009)

BUMS! (2009)

BLEKINGEGADE (2009)

CREATURE (2008)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2008)

NON-STOP (2008)