REN
REN
Om forestillingen

REN

Efter Euripides Medea

 

Med: Marina Bouras, Claes Bang, Merete Voldstedlund
Instr.: Jens Albinus

Tekst: Efter Euripides, i Inger Christensens oversættelse og Jens Albinus bearbejdning

 

REN er en bearbejdelse af Inger Christensens version af Euripides græske tragedie om Medea. Solens barnebarn Medea har ofret alt for sin mand Jason, med hvem hun har to sønner. Da Jason, for at få del i magten, gifter sig med kong Kreons unge datter og dermed svigter sin kone, står Medea tilbage med en uudslukkelig hævntørst.
 
REN er Husets Teaters nye kunstneriske leder Jens Albinus andet nedslag i den fælles europæiske historie, i jagten på forståelsen af vores europæiske identitet og ikke mindst i undersøgelsen af magt og magtens forvaltning. Jens Albinus kalder Medea ”Verdens mest mislykkede integrationshistorie”, og fortsætter: ”Hvordan man kan bevare sig selv overfor en mand, et samfund, et system, og en kultur, som man først har ofret alt for at blive en del af, og som derefter forkaster en?”

 

Med Marina Bouras som Medea overfor Claes Bangs Jason er REN en historie om en radikal handlings tilblivelse og konsekvens. En historie, hvor Medeas raseri mod hendes livsbetingelse, skæbne om man vil, både er nødvendig, men samtidig også er hendes undergang. Er det overhovedet muligt at være ren i en verden når man én gang er trådt ind i den, og taget del i dens magtspil? Og hvem eller hvad bestemmer, at ens liv ser ud som det gør?

 

Forestillingen varer ca. 1 time og 10 minutter

 

Spilleperiode: 19. november – 16. december 2016
Man-fre kl. 20.00, lør kl. 17.00

Billetpriser:
200-150 kr./130-80 kr. for unge u. 25 år.
Ved min. 6 unge u. 25 år kun 40 kr. pr. billet

PRESSEN SKREV

"Bouras er med sin uafrystelige præstation en dødbringende størrelse, der trænger ind med klartskuende list, gift og sværd, men også med en moderhånd, der knuger sig i smerte. Men hævndramaet mellem kvinde og mand spænder her over et større opgør med fokus på fremmedhed. (...) Fra sin fremmede outsiderposition gør Medea opgør mod den civiliserede verdens facade ved at levere det ultimative grundstød mod den erklærede humanisme: en mor, der tager livet af sine egne børn. 'Ren' hugger sig ind i hjertet med følelse af tab og tomhed. Indtrængende taler Medea direkte til os, som var vi de guder, Zeus & co.., der skulle kunne gøre en ende på uretten. Afmagten breder sig, lammende."

- Monna Dithmer, Politiken 

 

"Marina Bouras er en fuldstændig forrygende skuespiller, som man ikke må gå glip af."

- Anne Middelboe Christensen, Information

 

"Der er teatre nok i dette land, der ser i alle retninger for at gøre alle glade. Nu har Albinus fået et teater, der er hans, og det skal man kunne mærke. Han mener noget bestemt med at lave teater. Det er sandelig heller ikke gået hen over vores hoveder gennem de mange år, han har været skuespiller. Rollerne har tegnet en stærk og egensindig skuespiller, målbevidst og klar i mælet. (...)

Vi koncentrerer os selvfølgelig intenst om Marina Bouras’ Medea, som veksler mellem øresønderrivende raseri og fortvivlelse, had og savn og forsøg på at forstå sine motiver, en kvinde, der brænder sig selv op. En hårrejsende præstation.
Ved hendes side Claes Bang, en macho-kleppert på scenen, sådan som vi også husker Søren Elung Jensen over for Bodil Udsen, og Lars Bom over for Karen Lise Mynster. Tunge, selvsikre mænd, egocentriske, ironiske over for Medeas klagesange, totalt uforstående over de kiler, hun i sin fortvivlelse borer ind i ham. Han latterliggør hendes jalousi med forklaringer om, at alt, hvad han gør også er til hendes og børnenes bedste.
Vi ikke bare aner, men får lige i hovedet meningsfuldheden i at spille ’Medea’ for et moderne publikum. Søforklaringerne, mistroen, lysten til at foranstalte al landsens ulykker. Ægteskab og utroskab som et strindbergsk uløseligt helvede, der må udløser mord. For en sikkerheds skyld altså – hvis man er Medea."

- Gregers Dirckinck-Holmfeld, gregersdh.dk

 

"I det store, dramatiske format ligner deres parforhold uendeligt mange fra vore dage, hvor løfter svigtes og uforstand røber det moralske ingenmandsland, som parret lever i med oldtids- kenderen Marcel Lysgaard Lechs betegnelse i teatrets program. (...) Alle tre medvirkende er glimrende. Claes Bang ligner en helt og Marina Bouras en svigtet kvinde, men magtkampen mellem dem svinger hele tiden, og når de må snappe efter vej- ret, træder Merete Voldstedlund til som kor, som iagttageren, den offentlige mening, det nærmeste vidne."

- Knud Cornelius, Frederiksborg Amts Avis

 

"(...)Marina Bouras og Claes Bang giver al den ætsende indædthed, som kærlighed vendt til had kan præstere. Parforholdets svøbe og svig er ikke bare mejslet i deres ansigter, men forlænges ud i deres forkrøblede kropssprog, så vi selv kan mærke det langt ind i knoglerne. (...) en knusende konsekvent dialog, der holder os i en skruestik fra først til sidst. (...) »Ren« er intelligent teater, der barberer kunstarten ned til en essentiel æstetik, som skaber både indlevelse og refleksion"

- Anne Liisberg, Berlingske

 

"(...) Marina Bouras (har) nok aldrig har været stærkere."

- Henrik Lyding, Jyllands-Posten

 

"Jeg elsker når en instruktør, som Jens Albinus, tillader sine skuespillere at spille sine karakterers indre verden ekspressivt og uden hæmninger. På den måde bliver det ikke nogle helt naturalistiske handlingsmønstre, men det er altså okay, for det er trods alt teater. Og teater skal sætte et spejl op mod det levede liv. Kunsten i denne fremførelse ligger så bl.a. i, at det så måske kan vise sig, at det faktisk er naturalistisk. For vi ser Medea og Jason udtrykke sig med krop og ord præcis, som de har det. Marina Bouras og Claes Bang viser, hvor store skuespillere de er, da der er bund i alt, hvad de gør. De gør fortællingen autentisk for øjnene af os. (...) Det er Jens Albinus’ anden opsætning som instruktør på Husets Teater, efter at han blev kunstnerisk leder på stedet, og der er et mønster i den måde, han indtil videre han har opsat sine to stykker. Den første var i øvrigt ‘Skabelsen’, som rystede mig i min grundvold. Han tillader, at der er stunder, hvor der ikke bliver sagt noget, men hvor der bliver sat krop og/eller udbrud uden ord på. Handlingen bliver brudt op i sekvenser, hvor der er høj musik eller lyde, som underbygger stykket blændende. Det gør i øget grad, at vi også bliver ramt i krop og sjæl."

- Jonas Gudmand, Ungt Teaterblod

 

 

"Der er ingen tvivl om, hvor dygtige skuespiller Jens Albinus har hyret til denne opsætning: Marina Bouras spiller den misforståede og ulykkelige Medea, og Claes Bang påtager sig rollen som den uforbarmende Jason. De spiller til perfektion og får med en rammende intensitet sit publikum draget ind i fortællingen fra start. (...) Du skal se den, hvis du er yderst opsat på et intenst drama udover det sædvanlige, hvor skuespilpræstationerne blæser dig bagover. (...) Ingen undskyldning for at misse den her."

- Clara Lindstrøm Gleerup, Den4væg

 

"Jeg er vild med, at Marina Bouras er tilbage på scenen. Hun er en pragtfuld skuespiller. Og i rollen som Medea er hun frygtindgydende i sin hævntørst, raseri og fortvivlelse. Claes Bang er perfekt som den selvretfærdige Jason, der slet ikke ser katastrofen, før den rammer ham. Og skønne Merete Voldstedlund spiller rørende og med indlevelse i rollen som det græske kor."

- Knud Overgaard Pedersen, KOP Kultur

 

PUBLIKUM SAGDE:

 

"Ville bare lige sige tak igen for REN. Den har siddet i mig siden premieren. Jeg var aldrig forstået Medea før.. Du kære Marina fik virkelig formidlet den ubegribelige altfortærende kærlighed man kan føle for et andet menneske. Tak... Stort"

- Benedicte H.

 

"Wow, sikke en forestilling! Vi kendte jo godt den gamle historie, men sikke fantastisk de tre forløste det voldsomme drama. Tak for at give os muligheden for at leve med. Vi vil for fremtiden holde øje med Huset på Halmtorvet."

- Gitte V.

 

"Vidunderligt at opleve teatret i sin grundvold"

- Lotte

 

"Hold da kæft, hvor var det flot i aftes!!! Marina, du var formidabel. Helt vildt stor oplevelse. Af hjertet tak."

- Lennart C.

 

"Jeg havde besvær ved at falde i søvn efterfølgende"

- Anette S.

 

"Fabelagtigt godt. A must see!"

- Lene H.

FEED ME

FEED ME er Husets Teaters nye initiativ, der giver et kig ind til processen i tilblivelsen af en teaterforestilling.

 

FEED ME er der, hvor vi samler al den inspiration, der er gået forud for forestillingen. Fordyb dig i spændende artikler, ukendte digte, vilde YouTube-videoer, smukke kunstværker, Husets Teaters egne interviews med tænkere og, og, og... Kort sagt alt det, der er med til at forme og fodre en teaterforestilling.

 

FEED ME giver dig noget at tygge på både før og efter forestillingen.

 

 



FEED ME - REN

 

REN er baseret på Inger Christensens version af Euripides græske tragedie om Medea, men hvilke inspirationskilder er der ellers at finde til forestillingen...

 

Samtale med Marcel Lysgaard Lech:

 

Den 13. oktober mødtes det kunstneriske hold med phD og lektor i oldgræsk, Marcel Lysgaard Lech, som har beskæftiget sig med det græske drama i almindelighed og Medea i særdeleshed gennem 16 år, hvilket kulminerende i oversættelsen af Euripides' Medea for Betty Nansen Teatret sidste sæson. Det kom der en lang og spændende snak ud af, her får I en ganske lille smagsprøve. Om Medeas rejse fra menneske til det guddommelige.

 

Klik her for at lytte

 

 

Video med Kate Tempest:

 

Kate Tempest er en engelsk lyriker, spoken word kunstner, forfatter, dramatiker m.m..

Kate Tempest fremfører her en tekst om individets følelse af magtesløshed stillet overfor et samfund, et system, en kultur bygget op omkring at forbruge for at fylde et tomrum ud, for at glemme, for at forsøge at finde mening og for at fornægte tingenes egentlige (s)tilstand, resulterende i den ulmende aggression i folkedybet, som siver ud under indflydelse af alkohol på en fredag nat i byen. Hendes energi og "raseri mod en udefra dikteret livsbetingelse - eller skæbne som Euripdes kalder det - har været en stor inspiration i arbejdet med REN.

Hvem bestemmer hvordan dit liv ser ud?

Et desperat forsøg på at slå fra sig, er en historie, vi ser spejlet andre steder både i kunsten og samfundet.

 

 

 

RAF:

 

Jens Albinus fortæller om dette klip med Ulrike Meinhof fra RAF (Rote Armee Fraktion):

 

I 1960'ernes Vesttyskland så en hel generation af velsituerede unge tyskere sig omgivet af et samfund opbygget af præcis de samme samfundsspidser som 15 år forinden havde gennemført Holocaust.

 

Siden krigen, var meget bygget op på rekordtid, men på et grundlag som mange opfattede som gennemført løgnagtigt. Der rejste sig et stærkt behov for at korrigere historien og selvforståelsen.

 

Iblandt dem var den kritisk akademiske journalist Ulrike Meinhof, som befandt sig i et felt af flere uløslige dilemmaer: I forhold til opdragelsen af sine børn:
"Man kan ikke stræbe efter at ophæve konkurrenceforholdene indenfor familien
uden også at måtte kæmpe for at ophæve konkurrenceforholdene udenfor familien - i samfundet
", udtaler bl.a. hun i dette interview, som er optaget kort før hendes spring ind i illegaliteten.

 

Og i forhold til verden: Tyskland havde rejst sig ved hjælp fra det USA, som lige nu voldeligt satte sig igennem over for det lille Vietnam, bl.a. fra store amerikanske luftbaser på tysk jord.

 

Ulrike Meinhof bliver som bekendt en del af en væbnet modstandskamp, og det korrektiv, som RAF forsøger at udleve, ender både katastrofalt og dødeligt. Ulrike og hendes kampfæller fængsles og dør i fængslet Stammheim. Men dilemmaet som kastede dem ud i den væbnede kamp, er lige så uløst i dag, som det var dengang:

 

"Frygteligt er det at dræbe.
Men ikke blot andre,
også os selv dræber vi om nødvendigt,
for kun gennem vold lader denne morderiske verden sig ændre,
som enhver levende ved"

 

Med dette citat fra Brechts lærestykke: "Forholdsreglen" ved sin side begik fangerne i Stammheim selvmord.

 

For Ulrike Meinhof var situationen med kompromis over kompromis til sidst så ubærlig, at hun tog springet ud i illegaliteten. Og da modsætningsforholdene, også i den tilstand var for uovervindelige, valgte hun en anden radikal udvej.

 

(Du kan trykke i bunden til højre i klippet for at få engelske undertekster på)

 

 

MEDVIRKENDE

MARINA BOURAS - SKUESPILLER

Født 1970 og uddannet ved Statens Teaterskole i 1995. Kort efter debuterede Marina Bouras på Nørrebro Teater i DEN GERRIGE og HVIDE LØGNE (begge 1996). I 1998 medvirkede Marina Bouras i CLOSER på Det Kongelige Teater og senere i CUT UP på Mungo Park (1999), samt i DEN SKALDEDE SANGERINDE (2002, 2003 og snart igen i januar 2017) på Teatret Ved Sorte Hest. Marina Bouras har optrådt flere gange på Husets Teater bl.a. i MISANTROPEN (2001), SERENADE (2002) og PEGGY PICKETT SER GUDS ANSIGT. Senest medvirkede Marina Bouras i den roste JEG FORSVINDER på Aarhus Teater, og PLEASE CONTINUE (HAMLET) på Teater Nordkraft. Marina Bouras er desuden kendt fra både film og TV. Hun debuterede i 1998 i Lars von Triers film IDIOTERNE, og hun har derudover medvirket i flere af de helt store danske TV-serier såsom TAXA (1997), REJSEHOLDET (2004), ØRNEN (2004-2006), DICTE II (2014) og senest DITTE & LOUISE (2015). Marina Bouras er også instruktør og instruerede i 2010 forestillingen NOIR på Republique.
 

CLAES BANG - SKUESPILLER

Født 1967 og uddannet fra Statens Teaterskole i 1996, og debuterede samme år i TUDSEAKVARIET på Børneteatret Skægspire. Siden hen var Claes Bang ansat på Aalborg Teater og medvirkede her blandt andet i monologen ONDSKABEN (2002, som han desuden har optrådt med flere gange siden over hele landet), KISS ME KATE (2002), KØBMANDEN FRA VENEDIG (2003), samt JORDEN RUNDT PÅ 80 DAGE (2004). Derefter optrådte Claes Bang i en årrække på Aarhus Teater, bl.a. i GREGERSEN SAGAEN (2005, 2006, 2007, 2008), og han har også flere gange medvirket i forestillinger på Husets Teater, heriblandt LA DISPUTE (1999), NATUR (2005), BLEKINGEGADE (2009), I MORGEN I QATAR (2010) og i SNE (2014). Senest har Claes Bang optrådt med en engelsk version af ONDSKABEN; THE EVIL på både Riverside Studio (2014) og St. James Theatre (2015), og i 2016 medvirkede han i SIDST PÅ DAGEN ER VI ALLE MENNESKER på Mammut/Edison. Claes Bang har desuden medvirket i flere film og TV-produktioner, heriblandt TV-serierne: TAXA (1997), REJSEHOLDET (2002), NIKOLAJ OG JULIE (2002), ANNA PIHL (2005-2007), BORGEN (2009) og BROEN (2012), og film som bl.a. NYNNE (2005), EN SOAP (2005) og BLÅ MÆND (2007). I 2017 står han overfor sit internationale gennembrud i Rüben Östlunds film THE SQUARE.
 

MERETE VOLDSTEDLUND - SKUESPILLER

Født i 1946 og uddannet på Statens Skuespillerskole i 1973. Merete Voldstedlund debuterede på Folketeatret i DEN HVIDE HORE og fik efterfølgende flere roller på både Folketeatret og Aalborg Teater. Derefter var hun freelancer i en periode, inden hun i 1986 blev ansat ved Aarhus Teater, hvor hun var tilknyttet i en årrække og bl.a. medvirkede i GREGERSEN SAGAEN. I 2015 medvirkede hun i RICHARD III på Aalborg Teater. Merete Voldstedlund blev for alvor kendt for sine hovedroller i Herman Bang TV-serien LUDVIGSBAKKE (1978) og VORES ÅR (1979), men har også medvirket i Nils Malmros’ KUNDSKABENS TRÆ (1981) og SKØNHEDEN OG UDYRET (1983) og Erik Ballings MIDT OM NATTEN (1984). Merete Voldstedlund modtog en Reumert i 2010 for Årets kvindelige birolle i PETRA VON KANTS BITRE TÅRER, NORAS SØNNER og UNDSKYLD GAMLE alle på Aarhus Teater. Hun har desuden modtaget Olaf Poulsens Mindelegat og Henkel Prisen.
 

JENS ALBINUS - INSTRUKTØR OG MANUSKRIPTFORFATTER

Født 1965 og uddannet skuespiller fra Skuespillerskolen v/ Aarhus Teater i 1989 og efterfølgende ansat på teatret indtil 1994. Jens Albinus har siden slået sine folder på både film, tv og teater i Danmark såvel som i Tyskland. Han debuterede som sceneinstruktør og dramatiker i 1999 med NEDERDRÆGTIGHEDENS HISTORIE på Republique, derudover har han også stået bag dramatiseringen af Michel Houllebecqs roman UDVIDELSE AF KAMPZONEN (2002) på Det Kongelige Teater, og i 2014 instruerede han HELENES FAHRT IN DEN HIMMEL på Schauspiel Köln, samt senest UMBETTUNG (2016), også på Schauspiel Köln. Som skuespiller har Jens Albinus spillet med i DE TRE MUSKETERER (1993), JEPPE PÅ BJERGET (1993-94) og ENGLE I AMERIKA (1995) alle på Aarhus Teater. I 1996 medvirkede han på Det Kongelige Teater i HELLIGTREKONGERSAFTEN og i 1997 i DET KVINDELIGE SELSKAB. I 1999 var Jens Albinus på Edison i DEN YDERSTE KONSEKVENS og han skrev og iscenesatte HELENES HIMMELFÆRD på Teater Grob i 2000. Senest har Albinus gjort sig bemærket som skuespiller i rollen som RICHARD III (2015) i den anmelderoste forestilling på Aalborg Teater. Jens Albinus er også kendt fra sine roller på både TV og film, heriblandt TV-serierne BRYGGEREN, ØRNEN, BORGEN og FORBRYDELSEN III alle på DR, samt flere filmroller i bl.a. Lars von Triers IDIOTERNE (1998), DANCER IN THE DARK (2000) og andre store film som BÆNKEN (2000), STILLE HJERTE (2014) og IDEALISTEN, ROSITA og LANG HISTORIE KORT (2015).
Fra sommeren 2016 overtog han sammen med Laura Ramberg posten som ledere af Husets Teater. Jens Albinus har modtaget flere priser, herunder Teaterkatten, Statens Kunstfonds Præmiering, Lauritzen-prisen og i 2003 vandt han både Årets Robert og Bodil-prisen for hovedrollen i filmen AT KENDE SANDHEDEN. Han har modtaget Årets Reumert for Bedste Mandlige Hovedrolle i 2009 og 2012.
 

Tidligere forestillinger

FELT (2018)

MULEUM (2018)

MARTIN SEXTON (2018)

RICHARD III (2018)

VERDEN UDEN OS (2018)

ROCKY! (2018)

ER TÅGEN HER OGSÅ I MORGEN (2018)

BINGO BAR (2018)

EXODUS (2018)

DEN GRØNLANDSKE MAND (2018)

WIR WOLLEN PLANKTON SEIN (2018)

KOM DU? (2018)

LITTERATURSMAGNINGER (2018)

TÆNDT (2018)

#STOPSTILHEDEN (2018)

REVOLT. SHE SAID. REVOLT AGAIN. (2018)

SCHWANZEN SÄNGER KNABEN (2017/16)

MIN MOR SIGER (2017)

LAMPEDUSA (2017)

ANKOMST. AFSKED (2017/18)

LITTERATURSMAGNINGER (2017)

UPROAR (2017)

ROCKY! (2017)

THE OTHER BODY - CPH STAGE 2017 (2017)

MAND - KVINDE - HUND - CPH STAGE 2017 (2017)

ODYSSEUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS (2017)

OVERGANG (2017)

MAND - KVINDE - HUND (2016)

REN (2016)

WHITEOUT (2016)

SKABELSEN (2016)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2016 (2016)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN - CPH STAGE (2016)

NO PLANET B - CPH STAGE (2016)

Historien Om Øjet (2016)

RØD NAT (2016)

LORT (LA MERDA AF CRISTIAN CERESOLI) (2016)

OG NU: VERDEN! (2016)

IMPOSSIBLE (2016)

NO PLANET B (2015)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN (2015)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2015)

ILLUSIONER (2015)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2015 (2015)

THE EINSTEIN OF SEX - CPH STAGE (2015)

LORT (LA MERDA) - CPH STAGE (2015)

THE EINSTEIN OF SEX (2015)

DET DER ER (2015)

LORT (LA MERDA) (2015)

IMPOSSIBLE (2014)

Konstellationer (2014)

ilt (2014)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2014 (2014)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2014)

Gud taler ud (2014)

HUN HAN HØN (2014)

Sne (2014)

Varmestuen (2013)

Rød nat i den brune kødby (2013)

Udsøgt smerte (2013)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2013)

GOODBYE EUROPA! (2013)

GEORGE KAPLAN (2013)

PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT (2013)

SIDSTE SKRIG (2012)

DET BLÅ, BLÅ HAV (2012)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2012)

Gud taler ud (2012)

SORT PÅ HVIDT (2012)

SEX OG VOLD (2012)

KONVOLUTTEN (2011)

DEN GYLDNE DRAGE (2011)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2011)

FAR SKAL DØ (2011)

GREENBOY (2011)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2010)

PÅLÆG (2010)

I MORGEN I QATAR (2010)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2010)

SANDSYNLIGVIS (2010)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2010)

INGEN MØDER NOGEN (2010)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2009)

UTERUS (2009)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2009)

VESPER (2009)

BUMS! (2009)

BLEKINGEGADE (2009)

CREATURE (2008)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2008)

NON-STOP (2008)