LAMPEDUSA
LAMPEDUSA
Om forestillingen

LAMPEDUSA

LAMPEDUSA ER TILBAGE FOR SIDSTE GANG I KØBENHAVN.

 

Med.: Charlotte Munck, Jesper Hyldegaard
Instruktør: Andreas Dawe
Dramatiker: Anders Lustgarten

Co-producent: Kulturkontoret, Forsøgsstationen, AKUT360

 

"En af de vigtigste teaterforestillinger herhjemme i flere år"

- Information

 

I efteråret 2013 druknede omkring 360 flygtninge, mange af dem kvinder og børn, da den båd, de opholdt sig på, kæntrede få sømil fra den italienske ø Lampedusa.

 

LAMPEDUSA skildrer Europas udfordring med migration og flugt gennem to personlige fortællinger fortalt af to mennesker, der, som så mange andre, føler sig pressede af indvandring og de fremmede.

 

I et Europa, hvor fremmedfrygten finder næring, er disse to personer hverken entydigt gode eller onde, men personificerer, at hele problematikken nærmest er provokerende kompleks og kompliceret.

 

Oplev en forestilling om de mest voldsomme og aktuelle begivenheder netop nu, befriende frataget politiske opråb og løftede pegefingre.

 

Spilleperiode: 

1. december kl. 19.30

2. december kl.  16.30

 

OBS! Spillested:

H15

HALMTORVET 15
1700 KØBENHAVN V

Opsamling i Husets Teaters foyer

 

Forestillingen varer ca. 1 time og 30 minutter, uden pause

 


Billetpriser:
150 kr./ 80 kr. for unge u. 25 år.

Ved min. 6 unge u. 25 år kun 40 kr. pr. billet

PRESSEN SKREV

"En af de vigtigste teaterforestillinger herhjemme i flere år."

- Anne Middelboe, Information

333333

"Lampedusa er en rystende vigtig historie og aktuel forestilling om flygtninge, og en forestilling alle burde se (...) Verden virker ufattelig tragikomisk og uvirkelig, når jeg bevæger mig ud af den stille sal. Stadig den dag i dag sidder denne her forestilling i mig."

- Lea Nelhorf, Scenekanten 

 

33333

"Historierne virker dystre, men forestillingen egentlig ikke. Den engelske dramatiker Anders Lustgartens tekst moraliserer heldigvis ikke; han rapporterer så at sige bare fra virkeligheden. Måske derfor gør ordene så stærkt indtryk i Andreas Dawes lavmælte iscenesættelse, der hele tiden lader vreden, sorgen og afmægtigheden skinne igennem. Det er en forestilling, der burde sendes på turné til alle landets små teatre hurtigst muligt."

- Henrik Lyding, Jyllands-Posten

 

33333

"Forestillingen gør stort indtryk. (...) Iscenesættelsen er stram og nøgen og spillet stærktvirkende og overbevisende."

- Knud Cornelius, Frederiksborg Amts Avis

 

33333
"Lampedusa: et stykke om døden på Middelhavet, men som i sidste ende kommer til at handle om livet. Vedkommende og bevægende teater – kan man ønske sig mere? Emnet er alvorligt – og selv om den fine, lille forestilling ikke kan redde verden, kan godt teater åbne vores øjne for komplekse spørgsmål – uanset om det gælder storpolitik eller basale menneskelige relationer."
- Ulla Strømberg, Kulturkupeen

 

33333

"Såvel Jesper Hyldegaard som Rosa Sand Michelsen yder præstationer, der må rangere blandt deres allerbedste.(...) LAMPEDUSA gennemstrømmes af en intelligent humanisme uden lette løsninger, og lader os samtidig ane håbet, selv når alt synes tabt."  

- Michael Søby, CPHCulture

 

33333

"Det var en rigtig vidunderlig teateroplevelse, som samtidig gav stof til eftertanke."

- Tonny & Claus Bønløkke Hertz, Out & About

 

3333

"(...)forestillingen overbeviser gennem de to stærke skuespillerpræstationer og de lange stræk, hvor teksten fastholder kompleksiteten i samtidens etiske og mellemmenneskelige udfordringer"

- Anne Liisberg, Berlingske

 

4444

"En vigtig historie at få fortalt, der ender med at pege på mødet med et andet menneske som det, der giver håb midt i afmagten. Det er helt konkret det, man mærker, som vi sidder der i den lille urgamle rundkreds, øje til øje med de to spillere og med hinanden. Men det er også noget, der forpligter, uanset trangen til at dukke sig lidt. Vi er vidner til det hele."

- Monna Dithmer, Politiken

 

3333

"Skarpladt finger på et europæisk dilemma i "Lampedusa" på Husets Teater. Og glimrende spil af Rosa Sand Michelsen og Jesper Hyldegaard. (...) Det er et fremragende lille stykke, enkelt i formen, kompliceret i sin morale."

- Gregers Dirckinck-Holmfeld, gregersdh.dk

 

3333

"(...)det er en vigtig forestilling, der bæres af to bemærkelsesværdige skuespilpræstationer, og fik mig til at tænke meget mere end det, de daglige nyheder formår."

- Knud Overgaard Pedersen, KOP kultur

 

Læs desuden stort interview i Berlingske med den britiske dramatiker bag forestillingen Anders Lustgarten her

 

Og hør et interview med Anders Lustgarten på P1 her

FEED ME

FEED ME er Husets Teaters nye initiativ, der giver et kig ind til processen i tilblivelsen af en teaterforestilling.

 

FEED ME er der, hvor vi samler al den inspiration, der er gået forud for forestillingen. Fordyb dig i  artikler, digte, YouTube-videoer, kunstværker, Husets Teaters egne interviews med tænkere og, og, og... Kort sagt alt det, der er med til at forme og fodre en teaterforestilling.

 

FEED ME giver dig noget at tygge på både før og efter forestillingen.
 


 

FEED ME - LAMPEDUSA

 

Lampedusa er skabt af AKUT360, bestående bl.a. af instruktør Andreas Dawe, der fra han fik nys om forestillingen første gang har haft en brændende ønske om en dansk opsætning. Af inspirationskilder til forestillingen har Andreas Dawe gjort et omfattende stykke forarbejde.

 

Andreas Dawe:

 

"I mit forberedende arbejde med forestillingen har jeg lavet et omfattende research- og inspirationsarbejde, ikke mindst for at blive klogere på hele flygtninge- og migrationstematikken og for at forsøge at forstå, hvad det er – politisk, socialt, moralsk, økonomisk m.m. – der foregår i Europa i disse år. Jeg har læst en lang række artikler, teaterstykker og bøger, besøgt et hav af hjemmesider, set fotos, film og tv-udsendelser, hørt radio og været i teatret, i biografen og på museum. Jeg kan ikke her redegøre for alt det materiale, jeg har været i berøring med, men vil her nævne en række af de vigtigste kilder, jeg har benyttet mig af.
 

Billedkunst og foto

 

Af billedkunst (under havets overflade!) kan jeg anbefale, at man går på opdagelse i Jason deCaires Taylor: ”The Raft of Lampedusa”. Man skal blot søge denne titel på nettet, så dukker det frem. Se google-resultatet her

 

Jeg kan også henvise til denne fremragende fotoserie fra MoMAs (Museum of Modern Art) hjemmeside

 

Jeg har også været inspireret af dette voldsomme billede af en kæntret båd. Billedet er taget af Reuters:

 

        
 

For fotos i øvrigt er det bare med at gå i gang med at søge på nettet. Der er et nærmest uendeligt fotomateriale tilgængeligt, som skildrer alle facetter af livet (og døden) som flygtning. Mange af billederne er ubærlige at se på.

 

Derudover kan jeg henvise til udstillingen ”Migrationspolitik: Tre CAMP-udstillinger”, der tidligere har været vist både i Trampolinhuset og på Statens Museum for Kunst. Udstillingen vises ikke længere, men der findes et fremragende katalog til udstillingen, som givetvis kan rekvireres ved henvendelse til de to udstillingssteder. Kataloget giver et grundigt indblik i hele flugt- og migrationstematikken, ikke mindst ved at inddrage kunstværker, der tager udgangspunkt i personlige erfaringer og oplevelser af, hvad det vil sige at være fordrevet og på flugt.

 

ARTIKLER

 

Af de utallige artikler, jeg har læst i et mangfoldigt udbud af forskellige aviser og magasiner (print og på nettet), har jeg særlig trang til at gøre opmærksom på denne flugt-beretning af Depp Mattock, som stod at læse i Information d. 15. juli 2016.
 

Af mere politisk betonede artikler kan jeg henvise til disse tre skrevet af hhv. David Trads (Altinget 30. maj 2016), Uffe Elbæk (Politiken 2. juni 2016) og Leila Stockmarr (Politiken 7. juni 2016):
 

Følgende debatindlæg af Jonas Keiding Lindholm, generalsekretær for Red Barnet (Politiken 7. oktober 2016) er også værd at læse.

 

Derudover kan jeg henvise til kronikken ”40 millioner fordrevne lever i glemsel” af generalsekretær i Dansk Røde Kors, Anders Ladekarl (Politiken 19. september 2016):

 

Kronikken ”Der var et yndigt land” af professor emerita Eva Smith (Politiken 9. oktober 2016) er også et stærkt indspark i den hjemlige debat (desværre kun tilgængelig for abonnenter):
 

Følgende interview med den bosniske flygtning og forfatter Alen Mescovic (Politiken 22. maj 2016) giver et stærkt indblik i, hvad det vil sige at være flygtning og fremmed i et nyt land:
 

Man kan også med fordel læse Carsten Jensens passionerede debatindlæg, ”Flygtninge, der når vores land, bliver forhånet og foragtet” (Politiken 26. december 2015):
 

Også Kirsten Thorups og Kristina Stolzt’ omfattende reportage, ”Afviste asylansøgere deponeres

som menneskeligt vraggods – en rejse ind i mørket” (Politiken 15. oktober 2016) er absolut værd at læse! Det er en rystende og hjerteskærende beretning om, hvordan afviste asylansøgere her til lands behandles og dehumaniseres, når de af den ene eller anden grund ikke kan udvises/tilbagesendes. Artiklen kan læses i sin fulde længe på dette link.

 

Følgende interview med den norske kriminolog og professor Katja Franko kommer ligeledes grundigt ind på det stærkt problematiske i, at afviste asylansøgere behandles som kriminelle (Politiken 5. november 2016):
 

Dette er bare et lille udpluk af de talrige artikler, jeg har læst undervejs i forløbet. Afslutningsvis kan jeg tilføje, at jeg også har haft stor nytte af en lang række grundige artikler fra Weekendavisen, som ikke mindst indgående har beskæftiget sig med afrikanske flygtninges virkelighed og skæbner – disse artikler er dog desværre ikke umiddelbart tilgængelige på nettet.

 

Derudover kan jeg – hvis man ønsker indsigt i krigen i Syrien, som jo er en alt for væsentlig del af hele denne tematik – anbefale Informations særavis fra 14. oktober 2016, som udelukkende beskæftiger sig med netop denne krig og dens konsekvenser. Avisen kan givetvis skaffes ved henvendelse til Information. 

 

Teaterstykker og bøger

 

Af teaterstykker kan jeg (hvis man ikke så forestillingen) anbefale at læse Christian Lollikes ”Living Dead”, som spillede på Århus Teater og Sort/Hvid i efteråret, hvis man på nogen måde kan få fat i det på print. Kontakt evt. Sort/Hvid.

 

Af bøger vil jeg især fremhæve to: ”Flugten til Europa” (Tiderne Skifter 2015) af Klaus Rothstein og ”Europas ambassade” (Gyldendal 2016) af Jens Christian Grøndahl.” Begge forfattere har besøgt Lampedusa og begge bøger giver et rigtig godt indblik i hele flygtningetematikken + i hvordan de mange flygtninge og drukneulykker påvirker livet og dagligdagen på Lampedusa. Begge bøger tager også grundigt fat i de dilemmaer, der opstår, når et Europa (selv i krise), møder og skal håndtere 100.000-vis af flygtninge og nødstedte mennesker, som mange på den ene side mener, vi ikke har plads til, men som vi på den anden side er moralsk forpligtet til at hjælpe. Hvordan passer vi på os selv, samtidig med at vi ikke kan vende det blinde øje til, at mennesker drukner i Middelhavet? Det er nogle af de spørgsmål, de to bøger på fornem vis belyser. 

 

Hvis man ønsker en bredere indsigt i ikke kun flygtningeproblematikken, men i politiske, sikkerhedspolitiske, militære, økonomiske og sociologiske forhold i det hele taget på både nationalt, internationalt og globalt plan, kan jeg anbefale artikelsamlingen ”Verden på flugt”, Ræsons Forlag 2016. Den kan være lidt tung at komme igennem, men man bliver klogere! 

 

Derudover kan jeg på det varmeste anbefale at læse essayet ”Frygten for de fremmede”, som indgår i essaysamlingen ”Kvælstof” af Suzanne Brøgger, Gyldendal 1990 (kan købes på nettet eller lånes på biblioteket). Essayet er skrevet i 1987 og beskriver, som titlen antyder, danskernes forhold til de fremmede. Teksten fremstår, her næsten 30 år efter sin fremkomst, skræmmende aktuel og kunne, ord for ord, lige så godt (eller måske endda endnu bedre?!) være skrevet i dag. Brøgger er nådesløs i sin skildring af de fremmedangste danskere, som i den mellemliggende tid blot er blevet endnu mere angste. 

 

VIDEO OG TV

 

Af tv-udsendelser vil jeg især fremhæve BBC-serien ”Exodus: Our Journey to Europe”, som i tre afsnit af en times varighed følger en række flygtninge hele vejen, fra de bryder op fra deres hjem, til de lander i deres nye hjemland et sted i Europa. Det er en rystende og stærkt gribende serie, som giver et unikt indblik i, hvad det er, disse mennesker går igennem på deres flugt. Serien har været vist på DR under titlen ”Flugten”. Den har ligget på DR’s hjemmeside, men jeg mener ikke, den ligger der mere – men man må forsøge at lede i deres arkiv, på BBC’s hjemmeside eller andre steder (Youtube er jo altid et forsøg værd). Jeg kan ikke stærkt nok anbefale serien!

 

Jeg kan også anbefale den tyske dokumentarudsendelse ”Tod im Mittelmeer” (Døden i Middelhavet), som omhandler den drukneulykke, der skete ud for Lampedusas kyst d. 3. oktober 2013, og som kostede flere hundrede menneskeliv – det var netop den ulykke, som satte Anders Lustgarten i gang med at skrive sit teaterstykke, ”Lampedusa”.

 


 

Særligt kraftigt vil jeg anbefale Jakob Brossmanns dokumentarfilm, ”Lampedusa Im Winter”, som til en absolut rimelig penge kan erhverves på DVD via dette link.
Filmen giver et fantastisk fint, nænsomt, følsomt men også total usminket indblik i livet på ”Lampedusa” – både som det leves i sin ”normalitet”, men selvfølgelig også som det leves i konsekvenserne af at være opsamlingssted for tusindvis og atter tusindvis af bådflygtninge. Muligvis ligger filmen også tilgængelig på nettet et sted; jeg har dog i skrivende stund ikke kunnet finde den, så umiddelbart er køb på DVD nok det nemmeste. 

 

Også Gianfrancos Rosis prisbelønnede dokumentarfilm ”Havet brænder – vejen til Lampedusa”, som gik i de danske biografer i efteråret, er absolut værd at se. Her følger vi en række af de indfødte beboere på Lampedusa sideløbende med, at vi får et voldsomt og dramatisk indblik i det redningsarbejde, der foregår på Middelhavet i forhold til at bjærge nødstedte og døde flygtninge fra de mere eller mindre faldefærdige både, de begiver sig ud på Middelhavet i. 
Filmen kan måske findes på nettet et sted eller købes på dvd. 

 

Jeg kan også stærkt anbefale den danske dokumentarfilm ”Håbet bag hegnet”, hvor man følger en gruppe unge, afrikanske mænd, der (igen og igen) forsøger at krydse det gigantiske hegn, der omkranser den spanske enklave Melilla i det nordlige Marokko. Filmen er optaget af en af de unge mænd selv (med et udleveret kamera), og dette bidrager stærkt til autenticiteten. Denne styrkes også af, at der også indgår sekvenser i filmen, som er originale optagelser fra de overvågningskameraer, som hegnet er spækket med. Optagelser, hvor man ser massevis af de unge afrikaneres forsøg på at komme over hegnet i evig og nådesløs kamp med politiet. 
Filmen blev vist på DR2 d. 13. oktober 2016, men ligger ikke længere på DR’s hjemmeside, desværre – men måske kan den alligevel findes på nettet et sted. Prøv evt. Youtube eller henvendelse til DR. Der er (også i denne film) ubærlige scener.

 

mUSIK OG LYD

 

Under arbejdet med ”Lampedusa” har jeg også lyttet meget til musik. Dels, selvfølgelig, for at finde den musik, der skulle bruges til forestillingen, men også for at finde ind i en stemning og følelsesmæssigt tilstand, som var brugbar i forhold til at åbne op for sindet og dermed materialet, så at sige. Jeg (som så mange andre) bruger ofte musik på den måde. Det værk, jeg har brugt allermest, og som jeg i forbindelse med projektet har lyttet til igen og igen og igen (og som også indgår i forestillingen) er: Giovanni Battista Pergolesi: ”Stabat Mater” med Andreas Scholl, Barbara Bonney og Les Talents Lyrique under ledelse af Christophe Rousset, Decca 1999. 

 

I forestillingen indgår desuden musik af Toumani og Sidiki Diabaté. 
I prøvearbejdet har vi også brugt musik af Kate Tempest og Rammstein, som dog ikke indgår i forestillingen.

Som udgangsmusik høres “These are the Days” af og med Sir Van Morrison fra albummet “Avalon Sunset”, Mercury Records 1989.

 

Derudover kan jeg nævne, at man på Soho Theaters hjemmeside kan høre hele Anders Lustgartens stykke i en audio-udgave med de to skuespillere, der spillede forestillingen, da den havde urpremiere i England i 2015. Søg på ”Soho Theatre Lampedusa”, så dukker den (+ en del andet fint materiale) frem. Og hvis man søger på ”Stadsteatern Stockholm Lampedusa” kan man finde materiale (+ et lille interview med Lustgarten) om den svenske udgave af stykket, som spillede i foråret 2016."


 

Tidligere forestillinger

FELT (2018)

MULEUM (2018)

MARTIN SEXTON (2018)

RICHARD III (2018)

VERDEN UDEN OS (2018)

ROCKY! (2018)

ER TÅGEN HER OGSÅ I MORGEN (2018)

BINGO BAR (2018)

EXODUS (2018)

DEN GRØNLANDSKE MAND (2018)

WIR WOLLEN PLANKTON SEIN (2018)

KOM DU? (2018)

LITTERATURSMAGNINGER (2018)

TÆNDT (2018)

#STOPSTILHEDEN (2018)

REVOLT. SHE SAID. REVOLT AGAIN. (2018)

SCHWANZEN SÄNGER KNABEN (2017/16)

MIN MOR SIGER (2017)

LAMPEDUSA (2017)

ANKOMST. AFSKED (2017/18)

LITTERATURSMAGNINGER (2017)

UPROAR (2017)

ROCKY! (2017)

THE OTHER BODY - CPH STAGE 2017 (2017)

MAND - KVINDE - HUND - CPH STAGE 2017 (2017)

ODYSSEUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS (2017)

OVERGANG (2017)

MAND - KVINDE - HUND (2016)

REN (2016)

WHITEOUT (2016)

SKABELSEN (2016)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2016 (2016)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN - CPH STAGE (2016)

NO PLANET B - CPH STAGE (2016)

Historien Om Øjet (2016)

RØD NAT (2016)

LORT (LA MERDA AF CRISTIAN CERESOLI) (2016)

OG NU: VERDEN! (2016)

IMPOSSIBLE (2016)

NO PLANET B (2015)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN (2015)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2015)

ILLUSIONER (2015)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2015 (2015)

THE EINSTEIN OF SEX - CPH STAGE (2015)

LORT (LA MERDA) - CPH STAGE (2015)

THE EINSTEIN OF SEX (2015)

DET DER ER (2015)

LORT (LA MERDA) (2015)

IMPOSSIBLE (2014)

Konstellationer (2014)

ilt (2014)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2014 (2014)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2014)

Gud taler ud (2014)

HUN HAN HØN (2014)

Sne (2014)

Varmestuen (2013)

Rød nat i den brune kødby (2013)

Udsøgt smerte (2013)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2013)

GOODBYE EUROPA! (2013)

GEORGE KAPLAN (2013)

PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT (2013)

SIDSTE SKRIG (2012)

DET BLÅ, BLÅ HAV (2012)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2012)

Gud taler ud (2012)

SORT PÅ HVIDT (2012)

SEX OG VOLD (2012)

KONVOLUTTEN (2011)

DEN GYLDNE DRAGE (2011)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2011)

FAR SKAL DØ (2011)

GREENBOY (2011)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2010)

PÅLÆG (2010)

I MORGEN I QATAR (2010)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2010)

SANDSYNLIGVIS (2010)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2010)

INGEN MØDER NOGEN (2010)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2009)

UTERUS (2009)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2009)

VESPER (2009)

BUMS! (2009)

BLEKINGEGADE (2009)

CREATURE (2008)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2008)

NON-STOP (2008)