KONVOLUTTEN
KONVOLUTTEN
Om forestillingen

KONVOLUTTEN

En livsfarlig italiensk farce


Med: Dejan Cukic, Jesper Hyldegaard, Benjamin Boe Rasmussen, Mads Wille
Manuskript: Spiro Scimone
Iscenesættelse: Simon K. Boberg
Scenografi: Edward Lloyd Pierce
Lysdesign: Mads Vegas
Lyddesign: Jes Theede
Oversættelse: Rie Boberg og Simon K. Boberg

 

Der var gratis lektioner i demokrati, kødgryderne bugnede, og der var masser af whisky på flasken, da Husets Teater præsenterede danmarkspremieren på KONVOLUTTEN. Stykket er skrevet i Berlusconis Italien af den prisbelønnede dramatiker, skuespiller og teaterleder, Spiro Scimone, som hermed for første gang blev opført i Danmark og Skandinavien.

 

En mand får et brev uden grund. Han ved ikke, hvem afsenderen er, og han ved ikke, hvorfor brevet er blevet sendt til netop ham. For at komme til bunds i sagen opsøger han et kontor. Her møder han Sekretæren, Kokken og en tredje person ved navn X. Det er et mærkeligt kontor. Samtalerne er overraskende, og begivenhederne tage de mest absurde drejninger. Nogen stiller spørgsmålstegn ved, om mandens ansigt egentlig er hans eget, og i baggrunden er der nogen, der griner. Men vores mand er overhovedet ikke kommet for sjov. Han vil virkelig gerne vide, hvorfor han har fået det brev. Men det skal vise sig, at det ikke er så nemt at få et svar. Han er hele tiden nødt til at vente. Vente til det sidste …

 

KONVOLUTTEN er en underholdende politisk farce, der tager pulsen på magtens ofre og bødler i et samfund meget lig vores eget.  

Pressen skrev
33333

"Konvolutten" er den skandinaviske førsteopførelse af en sort farce om tyranni, eller hvad man nu skal kalde den lille mands uforstående livtag med uoverskuelige regler og fjerne væsener. (...) Dario Fo kunne den slags, så publikum vred sig af grin. Sicilianeren Spiro Scimone kan noget af det samme, men hans fornemmelse for satire er en tand grovere, (...) Den tætte lille farcekomedie er uhyre velspillet i Simon K. Bobergs instruktion og Edward Lloyd Pierces scenebillede med en for høj stol, et uhyggeligt vægskab og en trappe (...) er perfekt. De fire mænd i historien er også kompetente hver især. Gensynet med Dejan Cukic som sekretæren er frygtindgydende morsomt, når han i optakten smiler lumsk mod publikum og glatter sin sagsmappe. Mads Wille er perfekt som den anonyme pæne mand, der ikke fatter ret meget af det hele, men forsøger sig med almindelig godhed, og Benjamon Boe Rasmussen er kontant og hårdtslående som kokken, der fornemmes som en kynisk slagter. Men bedst af alle er Jesper Hyldegaard som den kuede person i skabet. Hans stumspil er formidabelt, hans kropsspil er yndefuldt og hans diktion udsøgt. Han bliver oplevelsen i en gysende sjov komedie om det åh så tjenstvillige demokrati"
Knud Cornelius, Frederiksborg Amts Avis

 

 

”Ekstremt veloplagt, altså, folk gik virkelig til makronerne. (…) Meget underholdende, og Dejan Cukic er fundamentalt bare et underholdende og medrivende gespenst, så for hans skyld vil jeg anbefale at se stykket. (…) Jeg synes, man skal gå ind og se det for sin egen skyld. Nu er det tredje gang jeg er i Husets Teater, hvor jeg altid glemmer, hvor imponeret jeg faktisk er over, at de lige får hevet et eller andet ind. Sidst var det Tyskland, og nu er det så Italien. (…) Og så får de lige sammensat til en bouillonterning af fem rekvisitter, hvor jeg synes, det er lidt ligesom at få et spark i nosserne! Altså jeg synes, det var ret godt, og Dejan Cukic var jo vanvittig diabolsk, sådan hold da op – en stærk person, som gør et fantastisk indtryk på den scene. Måske hvis man ikke er den store teatergænger, men man bare lige en gang imellem vil have en oplevelse, så er det faktisk et rigtig, rigtig godt sted at gå hen, for det er sgu teater! (…) Jeg var tilfreds allerede inden forestillingen var gået i gang, fordi det her det er mit yndlingsteaterformat. Lille, intim scene med nogle skuespillere, der risikerer noget af sig selv tæt på publikum. Det er en enakter uden pause, og der er noget hjerteblod på spil, det kan man mærke. (…) De spiller en vis legemsdel ud af bukserne. (…) Meget vidunderlig. (…) Rigtig spændende”
Smagsdommerne

 

 

"Mads Wille spiller fortræffeligt som manden, der gerne vil spørge sin præsident om noget … Dejan Cukic fører veloplagt politikniplen mod knæskallerne, og Benjamin Boe Rasmussens rå slagter tager sig kærligt af alle kroppe, ikke mindst Jesper Hyldegaards uhyggelige magthund. Her kommer afstraffelsen lige så uventet som en vandmelon foran fødderne - eller som arrestationerne under COP 15. Ondt og unødvendigt"
Anne Middelboe Christensen, Information

 

 

"Velspillet (...) politisk satire med grumme undertoner, tilsat gysende samfundskritik og absurd drama. (...)
Godt skuespil i glimrende iscenesættelse. (...) De fire spillere gør det så komedie-præcist i Simon Bobergs glimrende iscenesættelse. Her er både pauser, sigende blikke og spændstig kropskomik, leveret af Mads Wille som den unge, lidt forfjamskede mand, af Dejan Cukic som sekretæren, Jesper Hyldegaard som manden i skabet og Benjamin Boe Rasmussen som den brølende kok"
Henrik Lyding, Jyllands-Posten

 

 

"I den italienske forfatter Spiro Scimones sorte farce Konvolutten på Husets Teater tager det en time at nå den grumme finale, der er skåret efter samme læst, som i 1950'erne afstedkom Twilight-seriernes halvtimesgys. (...) Det er ikke det godtroende borgerdyr i Mads Willes konsternerede skikkelse, der er pragtpræstationen, men derimod hans bøddel, som i Jesper Hyldegaards gennemtampede underhundsforklædning viser sig at være den showmaster, som vi skulle tro Dejan Cukic var med sin pomaderiflede forkontorsmafioso. Vi kan godt ende med at ane rent menneskekød i den gryde, som monsterkokken Benjamin Boe Rasmussens koleriske gestalt svinger ind på scenen"
Peter Johannes Erichsen, Weekendavisen

 

 

"En god time på Husets Teater, og vi er belært om to ting: At italiensk teater holder det politiske teater i live – det teater, Dario Fo hævede til virtuositet på grundlag af commedia dell’arte-traditionerne. Og så, at spillereglerne i det italienske samfund er så liberale, at et stykke som Spiro Scimones ’Konvolutten’ (La busta) kan opføres frit, selvom det er blodig satire over Italiens korruption og politiske forhold. ’Konvolutten’ ville være blevet forbudt i Mussolinis Italien. (...) ’Konvolutten’ har kafkaske toner (...) – hovedpersonen er som ’Processen’s Josef K en pæn og stilfærdig mand, han er navnløs, kommer bare på et offentligt kontor med en kuvert, han har fået anonymt, en kuvert, han ikke tør åbne uden tilladelse. Han spørger efter præsidenten, møder kun sekretæren og en kok – den første Dejan Cukic med smørret venlighed og knippel i skuffen, den anden Benjamin Bo Rasmussen med kødgryden klar til det ene og det andet og en brutalitet så slimet som sekretærens. (...) Mads Wille i hvid skjorte og brunt habit og uskylden malet i ansigtet. (...) Det er rå farce hele vejen igennem – mest råt for Jesper Hyldegaard, som har fået hundesparket ind i et skab og kun kommer frem til nye spark. (...) Grin, terror-gys og politisk raseri. En halv stjerne ekstra burde gå til Hyldegaard for at danse ballet. Simon K. Boberg – instruktør med god fornemmelse for mediterran brutalitet – har iscenesat, og Edward Lloyd Pierce har med enkle midler genskabt helvedes forgård. Den fulde tekst til ’Konvolutten’ sælges i teatret for 20. kr. Glimrende idé"
Gregers Dickinck-Holmfeld, gregersdh.dk

 

 

"Gode skuespillerkræfter (...) Det er den prisbelønnede italienske dramatiker Spiro Scimone, som Husets Teater hermed for første gang præsenterer i Danmark som led i sit initiativrige fremstød for ny dramatik (...) Kafkask forhørsdrama (...) Et barsk, krøllet stykke magtkritik (...) Jesper Hyldegaard fortjener at blive kløet bag øret for tilmed at kaste sig ud i en gang ballet"
Monna Dithmer, Politiken

 

 

"De medvirkende leverer flot skuespil (...) Mads Wille er en mester i at variere den tøvende uforstand, Dejan Cukic kan svinge ganske virtuost mellem slesk og kælen slebenhed bag skrivebordet og toal magtbrynde, når han slipper bøllebankene løs, mens Jesper Hyldegaard gør en god figur som kontorslave reduceret til logrende lænkehund, og Benjamin Boe Rasmussen render til og fra som buldrende kok og afstumpet håndlanger"
Jakob Steen Olsen, Berlingske

 

 

"Vanviddet syder og bobler lystigt i denne politiske farce, der tydeligvis er inspireret af alverdens diktatorstater og forrykte demokratier. (...) Fire stjerner gives for underholdningen, der skal findes i det absurde, og så Jesper Hyldegaards fremragende præstation som manden i skabet"
Thor Kirstjan Kidmose, Travelmania.dk 

Tidligere forestillinger

MESSIAS I NAT (2018)

FELT (2018)

MULEUM (2018)

MARTIN SEXTON (2018)

RICHARD III (2018)

VERDEN UDEN OS (2018)

ROCKY! (2018)

ER TÅGEN HER OGSÅ I MORGEN (2018)

BINGO BAR (2018)

EXODUS (2018)

DEN GRØNLANDSKE MAND (2018)

WIR WOLLEN PLANKTON SEIN (2018)

KOM DU? (2018)

LITTERATURSMAGNINGER (2018)

TÆNDT (2018)

#STOPSTILHEDEN (2018)

REVOLT. SHE SAID. REVOLT AGAIN. (2018)

SCHWANZEN SÄNGER KNABEN (2017/16)

MIN MOR SIGER (2017)

LAMPEDUSA (2017)

ANKOMST. AFSKED (2017/18)

LITTERATURSMAGNINGER (2017)

UPROAR (2017)

ROCKY! (2017)

THE OTHER BODY - CPH STAGE 2017 (2017)

MAND - KVINDE - HUND - CPH STAGE 2017 (2017)

ODYSSEUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS (2017)

OVERGANG (2017)

MAND - KVINDE - HUND (2016)

REN (2016)

WHITEOUT (2016)

SKABELSEN (2016)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2016 (2016)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN - CPH STAGE (2016)

NO PLANET B - CPH STAGE (2016)

Historien Om Øjet (2016)

RØD NAT (2016)

LORT (LA MERDA AF CRISTIAN CERESOLI) (2016)

OG NU: VERDEN! (2016)

IMPOSSIBLE (2016)

NO PLANET B (2015)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN (2015)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2015)

ILLUSIONER (2015)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2015 (2015)

THE EINSTEIN OF SEX - CPH STAGE (2015)

LORT (LA MERDA) - CPH STAGE (2015)

THE EINSTEIN OF SEX (2015)

DET DER ER (2015)

LORT (LA MERDA) (2015)

IMPOSSIBLE (2014)

Konstellationer (2014)

ilt (2014)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2014 (2014)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2014)

Gud taler ud (2014)

HUN HAN HØN (2014)

Sne (2014)

Varmestuen (2013)

Rød nat i den brune kødby (2013)

Udsøgt smerte (2013)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2013)

GOODBYE EUROPA! (2013)

GEORGE KAPLAN (2013)

PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT (2013)

SIDSTE SKRIG (2012)

DET BLÅ, BLÅ HAV (2012)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2012)

Gud taler ud (2012)

SORT PÅ HVIDT (2012)

SEX OG VOLD (2012)

KONVOLUTTEN (2011)

DEN GYLDNE DRAGE (2011)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2011)

FAR SKAL DØ (2011)

GREENBOY (2011)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2010)

PÅLÆG (2010)

I MORGEN I QATAR (2010)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2010)

SANDSYNLIGVIS (2010)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2010)

INGEN MØDER NOGEN (2010)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2009)

UTERUS (2009)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2009)

VESPER (2009)

BUMS! (2009)

BLEKINGEGADE (2009)

CREATURE (2008)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2008)

NON-STOP (2008)