ILLUSIONER
ILLUSIONER
Om forestillingen

ILLUSIONER

EN KOMEDIE OM KÆRLIGHED OG LØGNE

NY RUSSISK DRAMATIK

 

Med: Marie Bach Hansen, Stina Mølgaard

Morten Brovn, Jon Lange
Tekst: Ivan Vyrypaev
Instruktion: Simon K. Boberg

Scenografi: Edward Lloyd Pierce

 

333333
Sæsonens hidtil smukkeste og sjoveste teaterleg
(Frb. Amts Avis)

33333
En intim teateroplevelse af de sjældne. (Teater 1)

33333

Går lige i hjertet (Kulturtid.dk)

3333(Berlingske)
4444 (Politiken)
33333
Du vil ikke fortryde en tur til Husets Teater (XQ28.dk)

3333Fremragende (Magasinet KBH)

3333(Ungt Teaterblod)

 

 

To ægtepar har levet et helt liv som bedste venner på kryds og tværs, men lige før døden opdager de, at intet har været, som nogen af dem har troet. Hvor godt kender de egentlig hinanden, når det kommer til stykket?

 

Med sort humor og brutal elegance udfolder ILLUSIONER en uafrystelig historie om at turde forfølge kærligheden og tage livet op til revision, selvom det er ved at rinde ud.
Findes kærligheden, eller er den en illusion? 

 

Spilleperiode: 19. september – 17. oktober 2015

Man-fre kl. 20.00, lør kl. 17.00

 

Billetpriser:

150-200 kr./80-130 kr. for unge u. 25 år.

Ved min. 6 unge u. 25 år kun 40 kr. pr. billet

Forestillingen varer 1 time og 40 minutter og spiller uden pause.

PRESSEN SKREV
333333

"Illusioner” er en vidunderlig teaterleg ...En uafbrudt fornøjelse,et virkeligheds-drilleri
og en melankolsk teaterfest i ét. Det hele ligner virkelighed, men er så kun forestillinger,
drøm. ...Men det ligner så uforskammet godt noget, som alle virkelig længes efter:
Kærlighed. Ivan Vyrypaev har ramt plet med sin sørgmuntre fortælling om, hvordan de
flestes liv forløber i det, der opfattes som gensidig kærlighed. Forestillingen er gennemført
med en forbilledlig fin humor - fra tekstens, instruktionens og skuespillets side. Med stor sikkerhed afløser personerne hinanden med fortællinger, der hele tiden bliver lidt vildere
uden overhovedet at tabe jordforbindelsen. Marie Bach Hansen fra den flot gennemførte optakt, Stina Mølgaard med den næste store monolog, Jon Lange og Morten Brovn
er jævnbyrdigt samspillende, lydhøre og detaljeret præcise, uafbrudt fængende
på scenen i Edward Lloyd Pierces nye scenografiske mesterstykke og Simon K.
Bobergs raffi neret kløgtige iscenesættelse. Det er en superfornøjelse at blive narret
på et så højt plan. Kærligheden føles gensidig mellem scene og sal."
Knud Cornelius, Frederiksborg Amts Avis

 

33333

"En spot-on iscenesættelse, der uden en eneste dialog formår at skabe et væld af stemninger og et uhyre scenisk nærvær fra 4 sideordnede spillere, der ikke er karaktererne, men fortæller dem på skift, mens de øvrige tre med krop og ansigt markerer interesse, nysgerrighed og uenighed. Teksten, der statisk repeterer karakterernes illusioner og forestillinger om kærlighed, spændes dermed op mod et dynamisk spil og scenebillede, hvor små, små mimiske udtryk skifter med voldsom fælles-nynnen og hikstende grådanfald. Bach Hansens eksalterede selvbedrag, Mølgaards urkomiske øjeblikke af mærkelighed, Brovns kropslige kærlighedskaskader og Langes løgnagtige standup-guy løfter sammen teksten til en intim teateroplevelse af de sjældne. Ren, sær og ganske, ganske morsom.”

Anne Liisberg, Teater 1

 

33333

”Det spilles med en imponerende scenisk koncentration, der alligevel virker afslappet og fuld af overskud. For hold da op en masse ord at holde styr på!
Simon K. Boberg har iscenesat det hele med et formidabelt overblik over historien i delikate rammer og smuk lyssætning af Edward Lloyd Pierce og Mads Vegas.
De fire skuespillere er alle aldeles glimrende og har den rette blanding af ironisk distance og hjertegribende nærvær, når de fortæller om de skæbner, de repræsenterer. Især Jon Lange har en smittende scenisk charme.
Stykket varer en time og tre kvarter, som tages i et hug uden pause, men tiden føles ikke lang et eneste øjeblik. Det er livgivende og humoristisk fortælleteater, selvom det handler om død og ulykkelig kærlighed.
Du vil ikke fortryde en tur til Husets Teater og få en gang russisk kærlighedsforvikling."
Per Lundsgaard, XQ28.dk

 

33333

Fire skønne skuespillere står på scenen. Sammen fortæller de om to ældre ægtepar, der har levet deres liv som bedste venner. Men intet er åbenbart som de har troet, for da livet nærmer sig sin afslutning vælter sandhederne ud af skabet.
‘Illusioner’ er ny dramatik i verdensklasse af den russiske dramatiker Ivan Vyrypaev. Forestillingen er en god blanding af stærke monologer og små levende musikalske indslag. En højaktuel forestilling om kærlighed, løgne og illusioner, der går lige i hjertet.
Den simple scenografi rammer forestillingen smukt og enkelt ind. Et knaldrødt teatertæppe, masser af glødepærer og et stort spejl giver et element af, at det vi ser, i virkeligheden kun er en illusion. Der er som altid kræset for detaljen på Husets Teater.

Tonny Olausen, Kulturtid.dk

 

"Illusioner er fra først til sidst rørende poesi. De fire fortællinger, der væves så dybsindigt sammen, er nemlig ikke kun realistiske portrætter fra to parforhold, hvor hjertet ser sit snit til mere, men også psykologiske rapporter fra hjernens irrationelle løngange.... Det er intelligent og behændigt skrevet med filosofisk dybde. I Simon K. Bobergs stilsikre instruktion står Marie Bach Hansen, Stina Mølgaard, Jon Lange og Morten Brovn helt perfekt til hinanden, ovenikøbet også musikalsk....
Hele forestillingen er fremført med en stemningsfuld musikalitet, charmerende sikkerhed og legende enkelthed."
Klaus Rothstein, Weekendavisen

 

3333
"På Husets Teater på Halmtorvet har de næse og smag for dramatik, der blander det helt nære – relationerne mellem mennesker, parforholdet, kærligheden – med det helt store: universets og planetens fremtid, altings flygtighed, livets mening eller mangel på samme.
Sammenstillingen af mikro- og makrokosmos gør sig også gældende i teatrets seneste indslag fra verdensrepertoiret, der denne gang er noget så sjældent som russisk. Det er ikke hver dag, vi har fornøjelsen af moderne dramatik fra den kant.

....
Kan vi stole på de følelser, vi har? Kan vi stole på hinanden? På os selv? Og hvis vi ikke kan det, hvad er der så tilbage at holde sig til i universet? Hvordan skal vi så finde vores plads under stjernerne?
Store spørgsmål, som langsomt vokser ud af en langsommeligt besværgende tekst, som de fire storytellers på livets scene – i bogstaveligste forstand rammen om det hele i Edward Lloyd Pierces »fupnummer« af en cabaret-scenografi med rampelys og glitterrødt fortæppe – placerer stensikkert mellem den vidende, skælmske ironi og den skære følelse af dystert farvet fortabthed, som vokser frem af den.
Ikke megen trøst at hente her, men alligevel er »Illusioner« et vindende bekendtskab."
Jakob Steen Olsen, Berlingske

4444

"Morsomt og nøgternt fortalt i Simon Bobergs kabaretagtige iscenesættelse, hvor skuespillerne hele tiden kigger på os og på hinanden med uudgrundelige grimasser. 

....... Dejligt, at skuespillerne fra tid til anden bryder ud i sang og musik, på balalajka og det hele, som i en mistrøstig russisk kabaret langt fra alfarvej.

Det er både bedragerisk og underholdende, og smukt indpakket i Edwards Lloyd Pierces scenografi, der starter allerede ude på gaden med et gyldent-rødt forhæng foran hele teatrets facade."

Kristian Husted, Politiken

 

3333

"På Husets Teater har man gjort en dyd ud af at være på forkant med, hvad det store udland har at byde på. Og hvad angår nyere international dramatik er denne sæsons åbningsforestilling ingen undtagelse. Russiske Ivan Vyrypeavs ’Illusioner’ er nemlig et både fornøjeligt og mærkværdigt bekendtskab, der på underfundig vis lader sig forløse i armene på de fire skuespillere Marie Bach Hansen, Stina Mølgaard, Jon Lange og Morten Brovn.
’Illusioner’ er ikke et klassisk fortalt kærlighedsdrama, men på sin vis en sær og statisk tekst, hvis form i allerhøjeste grad kræver timing og tilstedeværelse, og det må man sige at de fire skuespillere formår. Køber man præmissen og giver sig hen til de lange monloger er ’Illusioner’ en ret så fremragende oplevelse, der tager et anderledes og til tider komisk favntag med kærlighedens veje og vildveje."

Stine Pedersen, Magasinet K

BH
 

Publikum mener

Virkelig dejlig, simpel, original, smuk, rørende, velspillet, afmålt og fængende forestilling.
Mange anbefalinger herfra! Camille Gudmand

 

Det er en vidunderlig forestilling. Go go go! Peder Holm Johansen

 

Tak for en helt igennem vidunderlig teateroplevelse!!!! Susanne Storm

 

Seks stjerner helt fortjent. En meget fuldendt forestilling Marianne Klint

MEDVIRKENDE

MARIE BACH HANSEN - skuespiller (f. 1985) Uddannet fra Statens Scenekunstskole i 2010. Blev i 2014 landskendt, da hun spillede hovedrollen som den bortadopterede datter Signe i DR-dramaserien Arvingerne, som i 2017 vender tilbage med en sæson 3. Har medvirket i adskillelige Mungo Park-opsætninger; bl.a. Den allersidste dans (2014), Dette burde skrives i nutid (2012) og Forførerens Dagbog (2011). Derudover har man kunnet opleve hende i Dagen før (2014) på Aveny T. og Min familie (2008/2009) på Betty Nansen. Senest har Marie kunnet opleves i sommers i Tribadernes Nat på Grønnegårds Teatret. På film kender man bl.a. Marie Bach Hansen fra Hvidstengruppen (2012) og Frit fald (2011)

 

STINA MØLGAARD - skuespiller (f.1982) Uddannet fra Skuespillerskolen i Odense i 2013 og har siden bl.a. stået på scenen som Gerda i Snedronningen (Odense Teater 2013) og medvirket i forestillingerne Spredt (Københavns Musikteater 2015) og Krudttønden (Folketeatret / Teater Momentum 2013). Stina Mølgaard har endvidere medvirket i bl.a. afgangsfilmen Withered Tulip (2014) og kortfilmen Mennesker på Skærmen (2012)

 

 

JON LANGE  - skuespiller (f.1980) Uddannet fra Skuespillerskolen i Odense i 2011 og fra William Esper Studio i New York i 2004. Har på teaterscener bl.a. medvirket i Æblegården og De Tre Musketerer (Odense Teater 2011 og 2013), Romeo og Julie (Folketeatret 2012), Lulu (Teater Momentum 2011), De kaldte ham Mand (Baggårdteatret 2013) og Perplex (Bellevue Teatret 2015). På TV har han kunnet ses i bl.a. comedyserierne Sjit Happens (TV 2 Zulu 2013) og Kødkataloget (DR3) og på film i bl.a. Alle for Én (2011). Jon Lange er pt. filmaktuel i rollen som Kim Christofte i spillefilmen Sommeren ’92.

 

 

MORTEN BROVN - skuespiller (f.1981) Uddannet fra Skuespillerskolen i Odense i 2009. Var i årene 2009-2012 fast i ensemblet hos Mungo Park Kolding, hvor han bl.a. medvirkede i forestillingerne Seest, Geenzen, Information wants to be free samt i monologen Det Usynlige. Morten Brovn har desuden medvirket i bl.a. Som Man Behager (i rollen som Orlando), Jeanne D’arc, De Lærde Kvinder, Peer Gynt og Manden uden Fortid – alle på Odense Teater (2011-2014)

 

 

 

SIMON K. BOBERG - instruktør
Autodidakt dramatiker, instruktør, dramaturg, oversætter og teaterleder, og har gennem de sidste 20 år arbejdet på en lang række teatre i både Danmark og udlandet. I 2002 stiftede han sammen med Jens August Wille og Mads Wille teatret PLAN-B, som han og Mads Wille stod i spidsen for indtil 2008, hvor de i fællesskab overtog ledelsen af Husets Teater. Her har han skrevet manuskript til Greenboy (2011) og Gud taler ud (2012-14) samt iscenesat Blekingegade og Bums! (2009), den Reumertbelønnede Ingen møder nogen (2010), Far skal dø og Konvolutten (2011), Gud taler ud (2012-14) og Peggy Pickit Ser Guds Ansigt (2013).
På Husets Teater har Boberg desuden skabt Festival For Ny Europæisk Dramatik, som siden 2009 har været en årligt tilbagevendende begivenhed. I 2010 instruerede han en italiensk version af Ingen møder nogen på Festival Intercity i Firenze, og i foråret 2012 iscenesatte han en fransk udgave af Christian Lollikes Det virkelige liv som reading på Théâtre Les Ateliers Lyon. Som instruktør debuterede Boberg i 2002 med Dejan Dukovskis Episode på Mammutteatret, og samme år fik han sin dramatikerdebut med Transport på PLAN-B, hvortil han også skrev Penge (2005) og Ongobongoland (2007), instruerede Mobil (2006) og både skrev og instruerede Brudstykker af min marionetdukkes bekendelser (2006-07) og Non-Stop (2008). Stykket Galskab (2004) skrev han til Det Kgl. Teater, hvor han også har instrueret Græshopper (2007). I 2009 fik han opført stykket Postbox DDR på Teater Grob, i 2010 iscenesatte han De helvedes blomster på Teatret ved Sorte Hest, og i 2012 instruerede han endvidere den Reumertbelønnede Blam! på Republique sammen med Kristján Ingimarsson (Blam! har siden turneret i både ind- og udland). Som dramaturg har Boberg bl.a. været ansat på Østre Gasværk Teater, Dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater, DR Radio Drama samt Det Kgl. Teater, og desuden har han oversat mere end 40 teaterstykker til dansk, primært fra engelsk og spansk. Modtog i 2005 det treårige arbejdslegat samt i 2013 et rejselegat fra Statens Kunstfond, og sammen med Mads Wille har han modtaget Teater 1-prisen (2007) og Årets Østers (2012)

 

 

IVAN VYRYPAEV - dramatiker
(Rusland, f. 1974) Dramatiker, instruktør og filmmanuskriptforfatter.
Efter at være uddannet fra Irkutsk Drama School i 1995 arbejdede han som skuespiller og instruktør i sin hjemby, Irkutsk, hvor han også grundlagde teatergruppen play room.
I 1998 blev han uddannet fra Moscow Drama School, og herefter arbejdede han fra 2001 som teaterinstruktør i Moskva, primært på Theater.doc.
I 1999 skrev han sit første stykke, Dreams, og siden har han skrevet stykkerne The City Where I Am og Valentine’s Day (2001), Oxygen (2003), Genesis n°2 (2004), July (2006), Delhi, a dance (2009), Comedy (2010), Illusions og DreamWorks (2011), Summer Wasps in November (2012) og Drunks og Unendurably Long Embrace (2014).
Siden 2006 har han instrueret adskillige af sine egne stykker på teater Praktika i Moskva og skrevet og instrueret sine egne film, bl.a. Euphoria (2006), Sensation og Oxygen (2009) og Delhi, a dance (2012). Vyrypaev arbejder også i Polen, hvor han har instrueret sine egne skuespil, July og Delhi, a dance, som er blevet prisbelønnet ved flere polske festivaler.
Han har yderligere modtaget en række russiske teaterpriser, bl.a. Golden Mask Award og International New Drama Festival Award, ligesom han har vundet adskillige filmpriser, bl.a. Independent Youth Jury Award, Leoncino d’Oro, ved den 63. filmfestival i Venedig (2006), Grand Prix ved den 22. internationale filmfestival i Warsawa, Special Award of the Jury ved den russiske filmfestival, Kinotaurus (2006) samt bedste instruktion, bedste musik og kritikerprisen, White Elephant, for Oxygen på Kinotaurus (2009)
 

 

Edward Llyod Pierce - scenograf
(f. 1972 i USA) Uddannet scenograf, lysdesigner og kostumedesigner fra Yale University School of Drama 2001. Har siden været bosat i Danmark, hvor han har en lang række forestillinger bag sig, på Husets Teater bl.a. Blekingegade (2009), Ingen møder nogen og
I morgen i Qatar (2010), Greenboy og Konvolutten (2011), Peggy Picket ser Guds ansigt (2013), Gud taler ud (2012 og 2014), Konstellationer (2014) samt den aktuelle Impossible på Husets Teater.
På Det Kgl. Teater har han været scenograf på De nygifte & Nei og Maria de Buenos Aires (2004), Arbejddigfri.com og Vintereventyret (2005) samt lysdesigner på bl.a. Udvidelse af kampzonen (2002), Sabina S. (2004), Pinnochios aske (2005), Den kaukasiske kridtcirkel og Faust (begge 2006), Kirsebærhaven (2007) og Jeanne (2008). På Teater Grob har Edward skabt scenografi til Pelsjægerne (2001), Den førstefødte (2004) og den prisbelønnede Hjem kære hjem (2007-11), og på PLAN-B stod han bag Mobil (2006), Som Brødre (2007), Brudstykker af min marionetdukkes bekendelser (2006-07) og Non-Stop (2008).
Af andre opgaver kan nævnes Vårbrud på Mungo Park (2003), Medea på Gladsaxe Teater og Casino Moonlight på Østre Gasværk (2004), Plasticin og Kapitalen (2004) og Ikke om nattergale (2006) på Mammutteatret, History Boys (2007) og Før/Efter (2009) på Aarhus Teater, Hjorten (2009) og De helvedes Blomster (2010) på Teatret ved Sorte Hest, Rytteriet Live (2010) og Rytteriet Live 2 (2014) på Bellevue Teatret, Abekongen på Mungo Park Kolding (2012), den Reumertbelønnede Blam! på Republique og turne (2012), teaterkoncerten 27 på Malmö Stadsteater (2013) samt Ronja Røverdatter på Folketeatret (2014). Var i 2010 medstifter af performancegruppen Krash Kompagni, hvor han stod bag ide, iscenesættelse og scenografi til bl.a. Greenboy på Husets Teater (2011), The Expedition på Kunsthal Charlottenborg (2011) samt Truth or Dare (2011) og Desperado (2012) på CaféTeatret. Vandt i 2010 en Reumert som Årets Scenograf for Ingen møder nogen, og var i 2011 nomineret i samme kategori for Greenboy.
 

Tidligere forestillinger

FELT (2018)

MULEUM (2018)

MARTIN SEXTON (2018)

RICHARD III (2018)

VERDEN UDEN OS (2018)

ROCKY! (2018)

ER TÅGEN HER OGSÅ I MORGEN (2018)

BINGO BAR (2018)

EXODUS (2018)

DEN GRØNLANDSKE MAND (2018)

WIR WOLLEN PLANKTON SEIN (2018)

KOM DU? (2018)

LITTERATURSMAGNINGER (2018)

TÆNDT (2018)

#STOPSTILHEDEN (2018)

REVOLT. SHE SAID. REVOLT AGAIN. (2018)

SCHWANZEN SÄNGER KNABEN (2017/16)

MIN MOR SIGER (2017)

LAMPEDUSA (2017)

ANKOMST. AFSKED (2017/18)

LITTERATURSMAGNINGER (2017)

UPROAR (2017)

ROCKY! (2017)

THE OTHER BODY - CPH STAGE 2017 (2017)

MAND - KVINDE - HUND - CPH STAGE 2017 (2017)

ODYSSEUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS (2017)

OVERGANG (2017)

MAND - KVINDE - HUND (2016)

REN (2016)

WHITEOUT (2016)

SKABELSEN (2016)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2016 (2016)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN - CPH STAGE (2016)

NO PLANET B - CPH STAGE (2016)

Historien Om Øjet (2016)

RØD NAT (2016)

LORT (LA MERDA AF CRISTIAN CERESOLI) (2016)

OG NU: VERDEN! (2016)

IMPOSSIBLE (2016)

NO PLANET B (2015)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN (2015)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2015)

ILLUSIONER (2015)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2015 (2015)

THE EINSTEIN OF SEX - CPH STAGE (2015)

LORT (LA MERDA) - CPH STAGE (2015)

THE EINSTEIN OF SEX (2015)

DET DER ER (2015)

LORT (LA MERDA) (2015)

IMPOSSIBLE (2014)

Konstellationer (2014)

ilt (2014)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2014 (2014)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2014)

Gud taler ud (2014)

HUN HAN HØN (2014)

Sne (2014)

Varmestuen (2013)

Rød nat i den brune kødby (2013)

Udsøgt smerte (2013)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2013)

GOODBYE EUROPA! (2013)

GEORGE KAPLAN (2013)

PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT (2013)

SIDSTE SKRIG (2012)

DET BLÅ, BLÅ HAV (2012)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2012)

Gud taler ud (2012)

SORT PÅ HVIDT (2012)

SEX OG VOLD (2012)

KONVOLUTTEN (2011)

DEN GYLDNE DRAGE (2011)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2011)

FAR SKAL DØ (2011)

GREENBOY (2011)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2010)

PÅLÆG (2010)

I MORGEN I QATAR (2010)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2010)

SANDSYNLIGVIS (2010)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2010)

INGEN MØDER NOGEN (2010)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2009)

UTERUS (2009)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2009)

VESPER (2009)

BUMS! (2009)

BLEKINGEGADE (2009)

CREATURE (2008)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2008)

NON-STOP (2008)