I MORGEN I QATAR
I MORGEN I QATAR
Om forestillingen

I MORGEN I QATAR

En absurd komedie om tog, selvmord og angsten farce
Danmarkspremiere af Theresia Walser


Med: Karen-Lise Mynster, Kristian Halken, Søren Spanning, Sarah Boberg, Claes Bang, Mads Wille, Benjamin Boe Rasmussen, Basquiat Ali Kazim, Lise Baastrup, Kristine Elmedal Johansen, Asbjørn Krogh Nissen
Manuskript: Theresia Walser
Iscenesættelse: Alexa Ther
Scenografi/lysdesign: Edward Lloyd Pierce

 

Husets Teater åbnede sæson 2010-11 med danmarkspremieren på I MORGEN I QATAR af den tyske dramatiker, Theresia Walser, som tidligere bl.a. har skrevet vores Reumertnominerede komediesucces En smule stilhed før stormen.

 

Et tog standser uden varsel midt i ingenting. Et menneske har kastet sig ud på skinnerne foran toget. Inde i kupéen venter passagererne – først utålmodigt og siden desperat, men konduktøren ved intet og togstewardessen går bare forbi med sin minibar. Ført sammen af skæbnen og fanget i en togkupé på ubestemt tid begynder det konfuse ældre par, arkitekten med tandpine, den drømmende blondine, den sammenbidte forretningsmand og alle de andre passagerer at konfrontere hinanden med deres drømme, længsler og angst, og snart kører diskussionerne helt af sporet. Er toget stoppet lige uden for Karlsruhe, eller er vi i virkeligheden i Qatar? Hvem har begået selvmord? Og hvad gemmer den sovende araber i rygsækken?

 

Ikke mindre end 11 skuespillere medvirkede i I MORGEN I QATAR, der var instrueret af Alexa Ther med scenografi og lysdesign af Edward Lloyd Pierce, som i maj 2010 modtog en Reumert som Årets Scenograf for Ingen møder nogen her på teatret.  

Pressen skrev
3333

"Ætsende tysk komedie (...) 11 skuespillere på en lille scene. Hvornår har man sidst set det? Glimrende af Husets Teater at spare op på personalekontoen og så knalde overdådigt af, når stykket kræver det. En vittig komedie, tilmed (...) Længe er vi godt underholdt i selskab med disse 11 togpassagerer og personale et sted sydpå. I et tog, der gør et langt og uønsket ophold på grund af personpåkørsel, som det hedder. Så sidder de der. Forundrede, irritable, indladende, afvisende – mennesker, der ufrivilligt kommer alt for tæt på hinanden, så facaderne krakelerer. (...) Et vidunderligt portræt af menneskeligt samvær på godt og ondt. Og sjovt. Karen-Lise Mynster og Kristian Halken som det midaldrende ægtepar, snart søde, oftest svirpende til hinanden og verden omkring dem. Søren Spannings vellystigt morbide bedsteborger, Sarah Bobergs forpinte arkitekt eller Mads Willes debil-snakkende, ansvarsfralæggende forretningsmand. (...) Skønne typer, skønne øjeblikke, hvor kæften går, blikkene lyner og sandhederne kommer på bordet, mens de forholdsvis gode manerer går i opløsning. Mennesker spærret inde i helvede, med håbløs udsigt til paradislandet Qatar. (...) Instruktøren Alexa Ther har fint blik for disse gyldne øjeblikke af smertelig komik"
Henrik Lyding, Jyllands-Posten

 

 

"Herlig komedie på Husets Teater. Så er det her igen, terrorteatret. Men denne gang som en opløftende komedie, der viser menneskets sære tilpasningsevne og overlevelseskraft. Det er den tyske dramatiker Theresia Walser, der forårsager latteren med stykket I morgen i Qatar på Husets Teater. Og selv om det intellektuelle afsæt er umiskendeligt, så viser dette to år gamle stykke sig at være en fortælling med bredeste mainstream appeal. For hvad sker der egentlig med mennesker i en togkupé, når toget pludselig bremser op på grund af en ‘påkørsel’ - og når selvmordet derefter sættes i forbindelse med terror? Alexa Ther har iscenesat løjerne, så den normale togstemning af høflighed langsomt skrider. Lystløgnen har tilsvarende god plads mellem sæderne i Edward Lloyd Pierces stiliserede scenografi af lysstofrør. For når køreplanen opløses, gør privatsfæren det også - her med herlig suspense. Søren Spanning tager kegler som en helt igennem korrekt businessman, der pludselig kaster sig over togets salgsvogn og holder foredrag hen over pølseketchuppen, så latterbrølene brager. Kristian Halken udvikler sig fra stivstikker til kyniker; den pæne mand kan stikke lussinger, så man tror, at det er løgn - og så man sukker af grin. Sarah Boberg lader underlivet regere og kaster sig frådende over Claes Bangs smukke scorekarl, der er hurtig til at styrte med hende ud på toilettet. Og Lise Baastrup, et frodigt skuespillertalent med sans for det okkulte, svinger sit tørklæde og får kupéen til at gå i svingninger. (...) Mads Wille skaber sit eget drama i dramaet som sælgeren, der råber hele sit liv ud i sin mobiltelefon, indtil han forstår, at han faktisk ikke bare kan blive hentet i en taxa midt på togskinnerne … Wille går her virkelig planken ud som komiker, ulidelig og ulideligt morsom. Og Benjamin Boe Rasmussen læser tegneserier som supernørd, men følger ikke helt med ind i længslen hos Kristine Elmedal Johansens blide togstewardesse, mens Asbjørn Krogh Nissen bare farer rundt som stresset togkontrollør. Og Basquiat Ali Kazim beholder lyttebøfferne på som mørklødet og ordløs … Undtagelsessituationen samles af Karen-Lise Mynster i topform. Det er hendes lidt forvirrede husmor, der langsomt vågner op til dåd - og som viser sig at være den eneste, der ikke rammes af panik og frygt. Næ, hun tager det faktisk som en chance for at slippe ud af hverdagslivet. Hvor er det luksuriøst at opleve hele 11 live-skuespillere på Husets Teaters lille scene. Og hvor er det herligt at få en forelæsning i personpåkørslers smadringsradius ved Søren Spanning. (...) Oversættelsen af Zeichner, Schmid og Boberg holder sig lifligt til tekstens stramhed (...) som lader til at være Theresia Walsers særkende. (...) Nogle ovenud morsomme skuespillere, der vælter publikum med deres terrorismeslapstick. Så hvis man var vild med Theresia Walsers En smule stilhed før stormen forrige sæson, bør man også unde sig selv at opleve I morgen i Qatar"
Anne Middelboe Christensen, Information

 

 

3333

"Stormende komisk (...) Den unge tyske dramatiker Theresia Walser er eminent til at smække figurer på scenen, mennesker, der kommer op at nappes. Med de mest absurde og komiske resultater. Det gør hun i ’I morgen i Qatar’. Og det gjorde hun i ’En smule stilhed før stormen’, som Husets Teater spillede for et par år siden. (...) Det var stærkt underholdende. (...) Lidt det samme, Theresia Walser har i gang med ’I morgen i Qatar’ (...) Vi får ustandselig pirket til vores nysgerrighed: Hvad er det, det småborgerlige ægtepar mimrer om, de skal hjem til? Hun pylrer i mobilen om en syg slægtning. Han kommer sjældent længere end til at sige målbevidst: ’Når jeg kommer hjem, kan jeg begynde med det samme’. På hvad? Det er en herligt måbende og kvidrende Karen Lise Mynster og en knirkende tørlagt Kristian Halken. Så er der Sarah Boberg som laber arkitektdame, der hurtigt er ved at gabe sjæl og kæbe af led over pigen i nabosædet – som har været på ørkentur og har lige så meget sand i hovedet som i munden, og driver alle til vanvid med sin snak. Mange vil huske den nybagte Lise Baastrup fra ’Don Juan’, hvor hun var fiskerpigen med rullende øjne og hængende underkæbe. Et talent. Da ventetiden bliver ulidelig, og selskabet begynder at gå i opløsning, vokser panik og flirt og galskab. Arkitektpigen lægger først en smule an på den noble videnskabsmand, der er ved at komme for sent til sit foredrag – Søren Spanning i komisk docerende topform, ikke mindst da han griber servicevognen og fanger an på sit forpulede, uforløste foredrag. Så tager hun fat på Claes Bang, der figurerer som en lallende dandy på vej til Qatar med et svulmende, postuleret byggeprojekt. Imens cirkler Mads Wille som en løsgående satellit i kupéen. Højtråbende business-neurotiker, klamrende sig til mobilen, til sidst strippende af sved. Benjamin Boe Rasmussen gør deliriet fuldtonende med et uslukkeligt behov for at tømme servicevognen for de sidste bajere. Til den forvildede service-stewardesses Kristine Elmedal Johansens lallende begejstring. Togpersonalet er fuldtalligt med Asbjørn Krogh Nissen som mere og mere panisk skydeskive for passagererne, hver gang han er tvunget til at passere gennem vognen med nye, nedslående beskeder. (...) Alexa Ther har iscenesat dem med frydefuld fantasi. (...) ’I morgen i Qatar’ er et brillant show off for skuespillerne på Husets Teater. Stykket kan læses af alle bagefter – programheftet indeholder hele teksten"
www.gregersdh.dk

 

 

3333

"Togkupeen, som et dagligt udstillingsrum, hvor vi hver især ser en flig en hinandens hverdag, er udgangspunktet for den succesrige tyske dramatiker Theresia Walsers stykke “I morgen i Qatar” på Husets Teater på Halmtorvet. (...) En morsom livsfrise over en flok almindelige mennesker, der mødes i en togvogn et sted i tyskland og tvinges til at forholde sig til hinanden og til publikum, da toget pludselig stopper på grund af en “personpåkørsel”. Dette selvmord og memento mori er den dramatiske motor for de ni mennesker i kupeen, som langsomt tømmer togstewardessens “salgsvogn” for vin, øl og anden sprit, og udlever om ikke udleverer sig selv på skift: (...) Der foregår meget, alle fortæller en historie, deres egen, vores historie som paranoide moderne mennesker, selvmordets eftertanke sætter dem på sporet af det sandt menneskelige – eller manglen på samme i deres eget liv. Det er teater for voksne og rasende morsomt, og på trods af at personerne udleveres og karikeres, så er der en ægthed og kærlighed over spillet og hele opsætningen, der gør, at man går rørt og bevæget hjem. Skuespillet er fremragende, iscenesættelsen minutiøs og scenografien fanger vidunderligt jernbanens formalistiske discountunivers"
Uffe Munch Hansen, www.teaterbloggen.dk

 

 

3333 

"Toget ligner en ventesal snarere end en kupé, og det kan være en af pointerne i Husets Teaters danmarkspremiere på "I morgen i Qatar". Det rige ørkenland er en slags drømmefremtid for i hvert fald én af de passagerer, der pludselig holder stille midt på toglinjen. Der er sket en personpåkørsel, og togselskabet lader efter nogen tid en vogn med forfriskninger køre rundt, for ingen ved, hvor længe toget vil blive holdende. Den tyske dramatiker Theresia Walser forestiller sig toget som et vente/legerum for voksne. Hvad sker der med vore velberegnede liv, når fremdriften pludselig stopper og alle planer slås omkuld? Længe får passagererne tiden til at gå med at positionere sig overfor hinanden. Husker man på, at det samme sker i f.eks. børnehaver, så er teaterlegen ganske underholdende. Det er voksne børn, der er med toget, og fordi det hele er så uvirkeligt, giver de los og åbner for de velpolerede facader. (...) Stykket er skrevet, så replikkerne farer fra den ene til den anden. (...) Mosaikken ser absurd ud, men er let forståelig. (...) Opfatter man de ni rejsende som børn, så bliver det morsomt. Børnenes legerum er fulgt med op i voksenlivet, og det er de helt samme konflikter som i barndommen. (...) De spiller alle sammen fint. (...) Karen-Lise Mynster og og Kristian Halken er et sikkert hovedpar med en række singler omkring sig - Søren Spannings overlegne forelæser med lyst til spansk rødvin, Claes Bangs veltilfredse snylter på oliepengene, Sarah Bobergs lakoniske arkitekt uden afgørende succes, Lise Baastrups ubrugte dejlighed og Benjamin Boe Rasmussens slidte gennemsnitsmand. Mads Wille er eksplosionen nær som den stressede forretningsmand, medens Basquiat Ali Kazim som "araberen" blander sig udenom og venter på ny transportmulighed. Togpersonalet udgøres af Kristine Elmedal Johansen som drømmende stewardesse og Asbjørn Krogh Nissen sem desperat ansvarlig for reglesættet i toget. Havde de mon de samme anlæg allerede som børn, eller kom de bare aldrig videre fra barneårene til voksenalderen? Er "I morgen i Qatar" blot et øjebliksbillede af vore nuværende civilisation med menneskemyrer, der ikke orker eller kan finde ud af at leve livet udbytterigt? Det kan publikum selv overveje, for absurde stykker har ingen løsninger. Men så absurd er det nu heller ikke..."
Knud Cornelius, Frederiksborg Amts Avis

 

 

"På tvungent ophold i toget, der aldrig afgår til tiden. Det kan en flok veltunede skuespillere få en del ud af på Husets Teater: præcisionsskyts mod moderne menneskeliv, der fræser rundt på stedet. Dér sidder de oppe på scenen, en flok rejsende lukket inde i et tog. På ubestemt tid. Dér sidder vi nede i salen, også i flok, lukket inde i et teater. (...) Det er det 'I morgen i Qatar' handler om: at blive sat af sporet, smidt ud i et tomrum, ude af stand til at følge med tidens turbostrøm. (...) Karen-Lise Mynsters herligt forgræmmede hausfrau. (...) Faktisk gælder det alle ombord at de lider af 'personskade': så inderligt udhulede og samtidig så propfyldte af sig selv, at alle vil snakke, men ingen gider lytte. I takt med at den pimpede pølsesnak og underliggende dødsangst eskalerer går den vante flokadfærd og den enkeltes facader mere og mere i opløsning. Et ret så underholdende - velspillet - undergangsparty. (...) På tilsvarende fragmenterede vis er Theresia Walsers vægtige tekstkorpus sammenstykket af 11 personager med replikker, der krydser ind over hinanden. Løsrevne stemmer - lemmer - der forsøger at råbe hinanden op. I Alexa Thers instruktion kommer der kød på stemmerne (...) Mads Wille tager teten og kører sig selv helt ud"
Monna Dithmer, Politiken

 

 

"Gode skuespillere. (...) En klassisk situation på teatret: En række meget forskellige mennesker er låst inde på meget lidt plads. Lad territorialkampene begynde! Kontaktforsøg og mistro afløser hinanden, mens konduktøren ikke er til megen hjælp. Tiden går i stå, og passagerne kastes ud i direkte, men uforløste konfrontationer med hinanden og med deres egne forestillinger om sig selv. De kender ikke de andre. Men kender de egentlig sig selv - til trods for længsler, eksistentiel angst - og vredesudbrud? Centralt placeret i kollektivforestillingen sidder det modne ægtepar med det slidte ægteskab - Karen-Lise Mynster er naturligvis ubetalelig som den særdeles talende kvinde med de småborgerlige drømme og vilde tankespring - morsom i samspillet med Kristian Halkens tørvetrillermand. Skuespillerne tager i det hele taget de fleste stik hjem. Spillet er ganske sjovt (...) Alle gør en god figur: Mads Willes stressplagede sælger, Sarah Bobergs ikke særligt succesrige arkitekt, der går i lag med Claes Bangs charmeklud, kommende kulturchef i vækstens Qatar - hele tiden spøger vores egen civilisations stilstand i det hele taget i teksten. Foruden talentet Lise Baastrups plaprende naivitet, der har set lyset i mødet med ørkenen, Benjamin Boe Rasmussens ignorant, Søren Spannings docerende foredragsholder og Basquiat Ali Kazims sovende araber - suppleret med Kristine Elmedal Johansen og Asbjørn Krogh Nissen som personalet, der går til og fra"
Jakob Steen Olsen, Berlingske Tidende

 

 

"Skuespillerne gør forestillingen seværdig. Man bør se forestillingen "I morgen i Qatar" på Husets Teater. (...) De 11 medvirkende er garvede og dygtige formidlere af scenekunst. (...) Reelt er stykket skrevet af en af Vesteuropas mest lovende dramatikere, nemlig tyskeren Theresia Walser. (...) Stykkets persongalleri er interessant (...) Blændende godt spillet og iscenesat (...)Skuespilpræstationerne i sig selv er en udsøgt fornøjelse"
Lars Wredstrøm, Børsen

 

 

"Mennesker mødes i en topkupé, noget går galt og snart vælter skelletterne ud af skabet. "I morgen i Qatar" tager temperaturen på en selvfikseret menneskehed. (...) 'I morgen i Qatar' plukker sine personer i småbidder, skraber i lakken og trænger der ind, hvor det gør ondt. Ind til angsten for at dø - og dybest set, angsten for at leve. (...) Ensembleteater er efterhånden et uddødt fænomen, men teaterdyrene Simon K. Boberg og Mads Wille i Husets Teater vover pelsen. For der skal is i maven til at hyre 11 skuespillere til et stykke om selvmord og angst for terror, for derefter at sætte dem sammen på en frimærkestor scene fyldt med et stigende antal løse effekter. Belønningen er et teaterstykke, hvor ord - fulde af angst, fulde af druk, fulde af ingenting - får lov til at skyde som pile mellem aktørerne. (...) Man skal kende sine indre dæmoner for at kunne bekæmpe dem. Enhver med tilstrækkelig selvtillid og mod kan møde dem lyslevende i Husets Teater. Der er noget af os alle i stykkets karakterer. 'I morgen i Qatar' viser i en befriende absurd indpakning, hvor latterligt mennesket kan opføre sig, og hvor kort afstand der egentlig er mellem to mennesker. De alvorlige emner til trods - eller måske netop derfor - er det morsomt teater, som udvikler sig fra det pinlige til det pinligste: Bevidstheden om, at vi burde stå sammen, men ikke magter at gøre det. Måske lykkes det, hvis vi mødes - i morgen i Qatar"
Gert Poder, Arbejderen 

Tidligere forestillinger

FELT (2018)

MULEUM (2018)

MARTIN SEXTON (2018)

RICHARD III (2018)

VERDEN UDEN OS (2018)

ROCKY! (2018)

ER TÅGEN HER OGSÅ I MORGEN (2018)

BINGO BAR (2018)

EXODUS (2018)

DEN GRØNLANDSKE MAND (2018)

WIR WOLLEN PLANKTON SEIN (2018)

KOM DU? (2018)

LITTERATURSMAGNINGER (2018)

TÆNDT (2018)

#STOPSTILHEDEN (2018)

REVOLT. SHE SAID. REVOLT AGAIN. (2018)

SCHWANZEN SÄNGER KNABEN (2017/16)

MIN MOR SIGER (2017)

LAMPEDUSA (2017)

ANKOMST. AFSKED (2017/18)

LITTERATURSMAGNINGER (2017)

UPROAR (2017)

ROCKY! (2017)

THE OTHER BODY - CPH STAGE 2017 (2017)

MAND - KVINDE - HUND - CPH STAGE 2017 (2017)

ODYSSEUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS (2017)

OVERGANG (2017)

MAND - KVINDE - HUND (2016)

REN (2016)

WHITEOUT (2016)

SKABELSEN (2016)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2016 (2016)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN - CPH STAGE (2016)

NO PLANET B - CPH STAGE (2016)

Historien Om Øjet (2016)

RØD NAT (2016)

LORT (LA MERDA AF CRISTIAN CERESOLI) (2016)

OG NU: VERDEN! (2016)

IMPOSSIBLE (2016)

NO PLANET B (2015)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN (2015)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2015)

ILLUSIONER (2015)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2015 (2015)

THE EINSTEIN OF SEX - CPH STAGE (2015)

LORT (LA MERDA) - CPH STAGE (2015)

THE EINSTEIN OF SEX (2015)

DET DER ER (2015)

LORT (LA MERDA) (2015)

IMPOSSIBLE (2014)

Konstellationer (2014)

ilt (2014)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2014 (2014)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2014)

Gud taler ud (2014)

HUN HAN HØN (2014)

Sne (2014)

Varmestuen (2013)

Rød nat i den brune kødby (2013)

Udsøgt smerte (2013)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2013)

GOODBYE EUROPA! (2013)

GEORGE KAPLAN (2013)

PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT (2013)

SIDSTE SKRIG (2012)

DET BLÅ, BLÅ HAV (2012)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2012)

Gud taler ud (2012)

SORT PÅ HVIDT (2012)

SEX OG VOLD (2012)

KONVOLUTTEN (2011)

DEN GYLDNE DRAGE (2011)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2011)

FAR SKAL DØ (2011)

GREENBOY (2011)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2010)

PÅLÆG (2010)

I MORGEN I QATAR (2010)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2010)

SANDSYNLIGVIS (2010)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2010)

INGEN MØDER NOGEN (2010)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2009)

UTERUS (2009)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2009)

VESPER (2009)

BUMS! (2009)

BLEKINGEGADE (2009)

CREATURE (2008)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2008)

NON-STOP (2008)