HUN HAN HØN
HUN HAN HØN
Om forestillingen

Teater Rio Rose og Teater Nordkraft præsenterede

HUN HAN HØN

En frodig og modig forestilling om køn

 

Med: Hassan Preisler, Anette Katzmann, Sandra Yi Sencindiver og Gerard Carey Bidstrup
Idé og instruktion: Tove Bornhøft
Manuskript og tilblivelse: Holdet

 

I foråret åbnede vi dørene for et gæstespil af Teater Rio Rose, som efter en spilleperiode på Teater Nordkraft i Aalborg, præsenterede københavnerne for sin nyeste forestilling.
 

Mød Teater Rio Rose i et teaterrum fyldt med østrogen, testosteron og forårsfornemmelser. Lad dig føre med i en strøm af billeder og stemninger om køn. Om det skægge, det skrøbelige og dét, der ikke er cool i forhold til køn. Om kønnet som gave og kønnet som byrde. Om køn i det politiske rum og i den øvrige virkelighed. Om ét køn, to køn, intet køn og alle køn. Velkommen til en frodig og modig forestilling om køn. Velkommen til HUN HAN HØN.

 

HUN HAN HØN var en co-produktion mellem Teater Rio Rose og Teater Nordkraft, og havde urpremiere d. 8. februar 2014 på Teater Nordkraft i Aalborg. Københavnerne havde chancen for at opleve forestillingen på Husets Teater.

PRESSEN SKREV

"Kønsdebatten raser, og det er der ikke noget nyt i. Sådan har det været i et halvt århundrede. For hvem undertrykker egentlig hvem? Er samfundet mandsdomineret og smækfyldt af strukturer, der til stadighed tryner kvinden, eller er manden i virkeligheden en marginaliseret størrelse i Big Mothers favn? Begge yderpositioner har det til fælles, at de hellere lytter til deres eget ekko end til modaprten. Denne fastlåste situation er udgangspnktet for Hun han høn, der er en co-produtkion mellem Teater Rio Rose og Teater Nordkraft, og som i øjeblikket spiller på Husets Teater. Forestillingen er lykkeligvis ikke endnu et partsindlæg, men snarere en snurrig problematisering af selve debatten. De fire medvirkende jonglerer med køn, identitet og forventninger i både dialogbårne og koregraferede kropsligt-visuelle scener. (...) Det overordnede tema præsenteres i skiftende tableauer, ikke mindst i de frodige, forårskåde danse- og bevægelsesscener til tonerne af blandt andet Beyoncé, Amy Winehouse og Spice Girls. (...) Undervejs benyttes flere yderst velgennemtænkte og overrumplende virkemidler. (...) Det er mirakuløst nok udført med en så nænsom elegance, at det aldrig bliver plat. (...) Djævelen ligger som bekendt i detaljen, og detaljen her er en enkelt vokal. Hun, han eller det ikke-kønsspecifikke høn, som svenskerne har taget til sig, men som fortsat ikke rigtig har vundet indpas herhjemme. Kampen om det personlige stedord er vigtig, men samtidig metallisk skurrende. Dette har Hun han høn blik for. Uden at benytte sig af løftede pegefingre, men i en vældig strøm af junoniske billeder og stemninger og en effektfuld optegning af kønnet som både en gave og en spændetrøje, en dyb følelse og et politisk projekt. Bornhøfts forestilling tager ikke stilling, men udfordrer begavet. I en af de sidste blandt mange smittende scener fremstår Sencindiver elegant og feminin, men med fint tegnet overskæg og gylp i bukserne. Interessant er det her, at udjævningen af de traditionelle køn sker så umærkeligt, at vi ikke tænker over det. Vi ser på hende som hverken kvinde eller mand. Men det smukke er, at vi ikke ender i ligegyldighed, et høn, men i en skærpelse. Se, der står et menneske!"Asker Hedegaard Boye, Weekendavisen

 

33333

"Fire nøgne mennesker går ind på den lille scene på Husets Teater på Halmtorvet. De påklæder sig nærmest rituelt med de forskellige små trin, der indgår i processen. De to kvinder iklæder sig flotte sorte kjoler, lægger make-up og sætter håret, men alligevel ender en af de to mandlige skuespillere med at være den sidste, der er påklædt, da hans forfængelighed trækker påklædningen i langdrag. Efterfølgende starter snakken om kønsroller og stereotyper; hvem står for grillen, hvem elsker at være handy(wo)man og hvem foretrækker hvidvin frem for rødvin?De sætter sig i en sofa og taler om tingene og kommer frem til, at de i stykket vil forsøge at gå et spadestik dybere. De vil revolutionere ved at droppe klichéerne uden at banalisere og generalisere. Men snakken ender i et verbalt slagsmål, som det så ofte gør, når køn og ligestilling er på tapetet. HUN HAN HØN går videre, og i stedet for at tale om tingene vises en række tableauer, hvor kønsrollerne til tider sættes i bokse, men som forestillingen skrider frem nedbrydes disse i et vellykket forsøg på gøre op med det binære kønssystem. De forskellige scener spænder bredt, men har det til fælles, at de er humoristiske bud på kønsroller, traditionelle og utraditionelle. I en scene gør Anette Katzmann (senest kendt fra sin rolle som Lise i DR's Arvingerne) sig som maskulin mandestripper, og i pendant dertil stripper Gerard Carey Bidstrup iført laknederdel, blond paryk og bh - med spredte ben og tungen ude af munden, som en objektliggjort stripper/ popsangerinde. Sandra Yo Sencidiver og Hassan Preisler gør sig ligeledes til for mandligt såvel som kvindligt publikum, i det legende spil mellem køn, seksualiteter og trans-/ciskønnethed. Jo længere ind i stykket man kommer, jo mindre karikerede bliver kønnene, og stykket ender i et forløsende genderbend, hvor intet er rigtigt eller forkert, og alt ligger et flydende sted på aksen mellem han og hun; høn. HUN HAN HØN er et frisk pust i kønsdebatten, der ofte bliver en aggressiv affære om kønsteori, biologi, politik osv. Det er en legende stoledans mellem forskellige kønnede taburetter, der uden at løfte pegefingre eller øjenbryn giver et bud på kønnets position anno 2014" Thomas Riis, XQ28.dk


"Undersøgelser viser det. Tv og internetaviser taler om det. Kønnene er i krise. Han lidt mere end hun. Og seksualiteten lider. (...) Noget må gøres. Eller hvad? Har vi det ikke meget godt, som tingene er? Det er spørgsmålet i 'Hun han høn' på Husets Teater, som er en slags kabaret om kønnenes store krise. (...) Det er mellem disse to positioner, forestillingen udspiller sig. Mellem ideerne om kønnene, der engang var, og de(t) nye der er eller skal komme. Fra 'hun' og 'han' forsøger de fire skuespillere at komme videre til 'høn'. Via en række korte sketcher og tableauer, som fremviser, hvad man kunne kalde 'traditionelle' maskuline og feminine positioner, og siden afmonterer dem indefra. Ved at crossdresse. Bytte replikker. Eller skifte roller i en kønsopdelt koreografi til lyden af tango - den mest kønsspecifikke af danse - hvor herrerne overtager damernes bevægelser og omvendt. Er kønnene ikke bare roller, og ville det hele ikke være lidt sjovere, hvis vi alle sammen legede lidt mere med kvinden og manden i os selv? Det synes 'Hun han høn' at foreslå. Med en god portion humor"´Kristian Husted, Politiken

MEDVIRKENDE

 ANETTE KATZMANN - skuespiller (var i foråret aktuel i DR's Arvingerne som Lise, Sunshines adoptivmor). Født 1960. Uddannet på Skuespillerskolen v/ Aarhus Teater. Har arbejdet freelance på bl.a. Teater Rio Rose, hvor hun medvirker i Himmel og jord, Slagmark # 1, Slagmark # 2 og Verdensrum. Derudover har hun medvirket i en lang række forestillinger på Aarhus Teater, Bellevue Teatret, Kaleidoskop, Bådteatret, Holbæk Egnsteater, Marionet Teatret, Det Lille Teater og Rejsescenen.  På tv og film har hun bl.a. medvirket i Fidusen, novellefilmen Bag om fremviseren og Rejseholdet.

 

HASSAN PREISLER - skuespiller og forfatter (lige nu aktuel med selvbiografien Brun mands byrde, L&R, 2013). Født 1969. Uddannet fra Centre for The Performing Arts i London 1999. Har spillet hovedroller i en lang række teaterforestillinger, herunder Det halve kongerige, Service selvmord, Korttegnerens sorg og Tale i tunger, og på film i Stykke for stykke, Grønne hjerter, Romantisk nostalgi og Små fejl. Har undervist på teaterskoler og universiteter, instrueret forestillinger, afviklet kulturprojekter i ind- og udland og produceret dokumentarfilm. Er desuden kunstnerisk leder og medstifter af teaterkompagniet danskdansk, hvor han har stået på scenen i Den hvide mand, Media machine og Frelserne. danskdansk er i 2011-2014 Company in Residence på Østre Gasværk Teater.

 

SANDRA Yi SENCINDIVER - skuespiller

Født 1980. Uddannet på Skuespillerskolen v/ Aarhus Teater. Har på Teater Rio Rose tidligere medvirket i Verdensrum. Desuden har hun bl.a.medvirket i forestillingerne Snedronningen, The Clooney Brothers, Før det bliver sagt, Hush Little BabyBeach Boys Teaterkoncert og i tv-serierne Livvagterne, 2900 Happiness, Forbrydelsen mm. Er desuden sammen med Hassan Preisler kunstnerisk leder og medstifter af teaterkompagniet danskdansk.

 

GERARD CAREY BIDSTRUP - skuespiller

Født 1968. Uddannet på Skuespillerskolen v/ Odense Teater 1996 og på Kort & Dokumentar Filmskolen samt William Esper Studio i New York. Er desuden i gang med at færdiggøre auteur-diplomuddannelsen fra Scenekunstens Udviklingscenter. Har medvirket i en del film- og tv-produktioner, bl.a. Anna, En skønne dag, Stille vandDen sidste rejse og Flugten samt tv-serierne Rita, Maj og Charlie, Edderkoppen, Krøniken og ørnen. Af teateropgaver kan nævnes Robin Hood, Ashes to Ashes, Jeppe på bjerget, De tre musketerer, Skatteøen, Pankrak, Thermopylæ, Trainspotting og Sidste brev fra Stalingrad.

 

TOVE BORNHØFT - kunstnerisk leder

Født 1956. Stiftede i 1985 Teater Rio Rose sammen med Daniela Piccari, og har siden arbejdet enten som skuespiller, instruktør, koreograf, forfatter, scenograf eller flere af delene på Teater Rio Roses forestillinger Bow Down, Bag det blå bjerg, Piano piano, Mod nord, Haiku, Se mig, Uccelini, Ta' ti ting, Ugly, Blah blah blah, Slagmark # 1, Slagmark # 2, Slagmark # 3, Slagmark # 4, Himmel og jord, Verdensrum og Sort på hvidt. Har desuden turneret med Teater Rio Rose i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Estland, England, Skotland, Tyskland, Frankrig, Polen, Ungarn, Italien, Spanien, Kroatien, Rusland, Østrig, Japan og Canada. På film og tv har hun medvirket i Cars II og Headhunter samt tv-serierne Livvagterne og Arvingerne. Tove Bornhøft er endvidere medinitiativtager til netværket Scenekunstnere Uden Scene.

 

TEATER RIO ROSE

Stiftet i 1985 af Tove Bornhøft og Daniela Piccari, og ledes i dag af Tove Bornhøft. Teater Rio Rose arbejder ud fra metoden devising, hvilket betyder, at forestillingen skabes i fællesskab med alle medvirkende. Teater Rio Roses teatersprog er kendetegnet ved en stil, der er bygget op af fragmentariske brudstykker og tableauer, der forholder sig til menneskelige konflikter med direkte reference til dagligdagen og virkeligheden. Gennem improvisationer skabes forestillingens skelet og udvikles gennem prøveforløbet endeligt til en stramt koreograferet forestilling med et færdigt manuskript. Teatret har gennem mange år været inspireret af bl.a. den tyske koreograf Pina Bausch og filmskaberne John Cassavetes og Roy Andersson. Teater Rio Roses forestillinger belyser med enkle midler og en distinkt, æstetisk stil det at være menneske i al dets mangfoldighed og på godt og ondt. Teater Rio Rose har kontinuerligt været støttet af Kunstrådet siden teatrets dannelse i 1985, senest en bevilling fra Statens Kunstråds Scenekunstudvalg for tre sæsoner (2013-2016). Teater Rio Rose har gennem årene turneret i 18 lande over hele verden og har desuden modtaget og været nomineret til flere Reumert-priser, bl.a. for forestillingerne Ta' ti ting og Slagmark # 1. teaterriorose.dk

STØTTET AF

Københavns Scenekunstudvalg

Statens Kunstråds Scenekunstudvalg

Tidligere forestillinger

MESSIAS I NAT (2018)

FELT (2018)

MULEUM (2018)

MARTIN SEXTON (2018)

RICHARD III (2018)

VERDEN UDEN OS (2018)

ROCKY! (2018)

ER TÅGEN HER OGSÅ I MORGEN (2018)

BINGO BAR (2018)

EXODUS (2018)

DEN GRØNLANDSKE MAND (2018)

WIR WOLLEN PLANKTON SEIN (2018)

KOM DU? (2018)

LITTERATURSMAGNINGER (2018)

TÆNDT (2018)

#STOPSTILHEDEN (2018)

REVOLT. SHE SAID. REVOLT AGAIN. (2018)

SCHWANZEN SÄNGER KNABEN (2017/16)

MIN MOR SIGER (2017)

LAMPEDUSA (2017)

ANKOMST. AFSKED (2017/18)

LITTERATURSMAGNINGER (2017)

UPROAR (2017)

ROCKY! (2017)

THE OTHER BODY - CPH STAGE 2017 (2017)

MAND - KVINDE - HUND - CPH STAGE 2017 (2017)

ODYSSEUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS (2017)

OVERGANG (2017)

MAND - KVINDE - HUND (2016)

REN (2016)

WHITEOUT (2016)

SKABELSEN (2016)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2016 (2016)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN - CPH STAGE (2016)

NO PLANET B - CPH STAGE (2016)

Historien Om Øjet (2016)

RØD NAT (2016)

LORT (LA MERDA AF CRISTIAN CERESOLI) (2016)

OG NU: VERDEN! (2016)

IMPOSSIBLE (2016)

NO PLANET B (2015)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN (2015)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2015)

ILLUSIONER (2015)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2015 (2015)

THE EINSTEIN OF SEX - CPH STAGE (2015)

LORT (LA MERDA) - CPH STAGE (2015)

THE EINSTEIN OF SEX (2015)

DET DER ER (2015)

LORT (LA MERDA) (2015)

IMPOSSIBLE (2014)

Konstellationer (2014)

ilt (2014)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2014 (2014)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2014)

Gud taler ud (2014)

HUN HAN HØN (2014)

Sne (2014)

Varmestuen (2013)

Rød nat i den brune kødby (2013)

Udsøgt smerte (2013)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2013)

GOODBYE EUROPA! (2013)

GEORGE KAPLAN (2013)

PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT (2013)

SIDSTE SKRIG (2012)

DET BLÅ, BLÅ HAV (2012)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2012)

Gud taler ud (2012)

SORT PÅ HVIDT (2012)

SEX OG VOLD (2012)

KONVOLUTTEN (2011)

DEN GYLDNE DRAGE (2011)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2011)

FAR SKAL DØ (2011)

GREENBOY (2011)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2010)

PÅLÆG (2010)

I MORGEN I QATAR (2010)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2010)

SANDSYNLIGVIS (2010)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2010)

INGEN MØDER NOGEN (2010)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2009)

UTERUS (2009)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2009)

VESPER (2009)

BUMS! (2009)

BLEKINGEGADE (2009)

CREATURE (2008)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2008)

NON-STOP (2008)