GREENBOY
GREENBOY
Om forestillingen

GREENBOY

En superhelts bekendelser


Med: Mia Lerdam, Mads Wille og Peder Holm Johansen
Idé, iscenesættelse og scenografi: Edward Lloyd Pierce
Manuskript: Simon K. Boberg
Dukkeskaber: Carl Press
Videodesign: Spild af Tid
Lyddesign: Jes Theede
Lysdesign: Turpin Napoleon Djurhuus
Co-producent: Krash Kompagni

 

I en mørk og skummel by … Hvor det altid regner … Han er stadig i live … Og han har fået nok!
Han er grøn … Han er farlig … Og han har været på dit teater: GREENBOY!

 

Husets Teater og Krash Kompagni præsenterede urpremieren på GREENBOY. En forestilling om teenage-superhelten, Greenboy, der udspiller sig i et splinternyt visuelt univers, som kombinerer animationsteater med elementer fra tegneserier, film og computerspil. Lys, lyd, skuespillere, dukker, kamera – action!

 

I storbyens nattemørke gader kæmper Greenboy en indædt kamp mod ondskab og uretfærdighed. Den grusomme Nattens Dronning har længe styret underverdenen med hård hånd, og da den mystiske Dr. Metropolis pludselig kommer på banen, tager begivenhederne for alvor fart … Livet som vaskeægte superhelt er spændende og hæsblæsende, men om dagen er Greenboy også bare en helt almindelig teenager, der er dødtræt af skolen, mobning, bumser og alle de sure pligter. Han bor alene med sin fraværende far, og han er ulykkeligt forelsket i pigen i lejligheden overfor, som han drømmer om at redde fra alverdens genvordigheder. Og det kommer han til!

 

Mange år senere opsøger en reporter fænomenet og fortæller hans historie. Hvorfor smed Greenboy masken? Hvorfor opgav han kampen og blev voksen og desillusioneret? Og hvor er han nu, hvor vi for alvor har brug for ham igen?

 

GREENBOY er en ungdomsforestilling for alle mellem 10 og 1000 år. Det er et eventyr, der leder efter superhelten i os alle – med eller uden maske. Ved hjælp af den klassiske superhelte-genre fra film og tegneserier og de nyeste video- og computerteknikker undersøger forestillingen teenagelivet, og sætter et ungt fantasifuldt parallelunivers op overfor den praktiske voksne virkelighed. Men hvor virkelig er virkeligheden, og hvor findes den?

 

Skabelsen af GREENBOY genforenede holdet bag animationsforestillingerne Brudstykker af min marionetdukkes bekendelser (2006) og Non-Stop (2008), og markerede samtidig den nye performancegruppe, Krash Kompagnis, debut. Den internationale performanceinstruktør og Reumertvindende scenograf, Edward Lloyd Pierce, havde iscenesat Simon K. Bobergs manuskript, og Spild af Tid, der tidligere bl.a. har haft stor succes i samarbejdet med Holland House, skabte de visuelle rammer med design af bl.a. video og green screen. På scenen stod Mia Lerdam, Mads Wille og Peder Holm Johansen, som både spillede alle roller og animerede de specialdesignede dukker, der er skabt af Reumertvinder Carl Press. Forestillingen er en co-produktion med Krash Kompagni, der er støttet af Statens Kunstråds Scenekunstudvalg.

 

GREENBOY spillede i første omgang fire uger på Husets Teater og var efterfølgende en del af Copenhagen Puppet Festival med tre ekstra forestillinger. 

Pressen skrev
333333

"Åhåhå, jeg elsker når det sker! Jeg ved nærmest ikke noget bedre end at kunne overtale en “jeg går aldrig i teatret, det er ikke noget for mig, teater er kedeligt og jeg gider ikke”-ven til at gå med en tur i teatret og så diskret betragte denne ven blive helt opslugt af dette fantastiske medie og bagefter overhøre en telefonsamtale gå nogenlunde i stil med “Hey, jeg har været i teatret og se en forestilling – den skal du altså også gå ind og se!!!”. Og DET var hvad der skete i lørdags. Min gode ven blev overbevist – og med rette. Forestillingen vi så var GREENBOY på Husets Teater en ungdomsforestilling forfattet af teatrets ene kunstneriske leder, Simon K. Boberg, med den anden, Mads Wille, i hovedrollen. Skabt af scenograf og instruktør Edward Lloyd Pierce og i den grad understøttet af videodesign og grafik af den grafiske tegnestue Spild af Tid. Vi har her at gøre med en ordentlig omgang effektteater. “Vi har alle en superhelt indeni”, påstår Husets Teater og sender os på en rejse med drengen Gregor, der bliver til superhelten Greenboy (...) Forestillingen er fyldt med referencer til Star Wars, Kill Bill og et bredt katalog af superheltehistorier. Og hold kæft, hvor er det underholdende. Det er som at sidde i en biograf, hvor filmen produceres MENS vi ser den. Hele scenografien er rød (...) og der leges med dukker, real-life mennesker og kameraer fra tusind vinkler. Historien er hektisk på den gode måde og dramaet er egentlig mere komplekst end først forventet. Skuespilpræstationerne er gode – Mads Wille er som altid dygtig som både nørdet og usikker teenagedreng (kysse-scenen er genial) og forsmået og frustreret superhelt. På scenen får han selskab af netop nyuddannede og yderst lovende Mia Lerdam og Peder Holm Johansen, vi senest har set i Catherine Pohers perle “På den Anden side” på Det Kongelige Teater. Hvad kan jeg sige om Greenboy andet end at jeg kraftigt vil anbefale alle, der bare har en smule kærlighed til teatret som medie, at tage deres unge, der ikke tror det er noget for dem, i hånden og suse til Halmtorvet? Det er forestillinger som denne der kan redde teatrets fremtid!"
Niels Erling, Anmelderiet.dk

 

 

3333

"Begavet leg med superhelte-begrebet i film og tegneserier. Fornemmelsen af at sidde i en lille biograf er helt bevidst. Forestillingen begynder simpelthen som en film med musik, rulletekster og en mand, der står i silende regn på en mørk og øde gade. Og så er det ellers, at det bliver interessant. For regnen og den øde gade er blot baggrundsbilleder på lærredet, mens manden er en dukke, der føres synligt for os af en dukkefører foran et lillebitte kamera. Så hvad vi oplever er dels filmens illusion – en mand i regnvejr – og dels selve tilblivelsen af illusionen. For at det kan lade sig gøre, er hele teaterscenen dækket med rødt stof – det samme gælder de tre dukkeførere. Det betyder nemlig, at de kan føre dukkerne 'usynligt', så vi kun ser dukken og ikke hånden, der fører den. I sig selv er det en oplevelse af de lærerige. For selv om dette her er temmelig enkelt udført, er det grundlæggende samme metode, der bruges, når de store effekter skal skabes i diverse katastrofe- og superhelte-film. At den dramatiske baggrund indfotograferes bag personerne, så det ser ud som om de flyver gennem luften, mens de i virkeligheden blot ligger på gulvet og padler med armene! Alene for denne vittige blanding af film, tegneserie, dukker og teater er forestillingen værd at se. Men også historien er skæg. Historien om tilblivelsen af superhelten Greenboy. Engang en helt almindelig og lettere utilpasset skoledreng, Gregor, der er alene med sin far. Moderen er død på hospitalet efter et overfald. Men stærkere og ondere kræfter viser sig at have været på spil. Superskurken dr. Metropolis har en finger med i spillet, lige som Nattens Dronning terroriserer byen. De operakyndige aner et sammenfald i historien med ’Tryllefløjten’. Og ganske rigtigt – der er noget med far, mor og kampen mellem det gode og det onde. Gregor opdager, at der foregår mystiske ting i hospitalets kældre, og ved et stråle-uheld forvandles han til kæmpedrengen Greenboy, der som en anden Superman tager kampen op mod det onde. Men i modsætning til de traditionelle tegneserie-figurer går det hurtigt galt for Greenboy – han bliver desillusioneret, begynder at drikke og terroriserer byen i stedet for at hjælpe den. Han lokkes på afveje af Nattens Dronning, som beder ham redde sin datter Stella – den pige han hemmeligt har været forelsket i, dengang han bare var Gregor. (...) Og mere indviklet skal det blive. For Gregor ender på sindssygehospital – måske var han bare en skizofren dreng, der troede, at han var en superhelt? Svaret lader vi blafre i slipstrømmen fra Greenboys sidste flyvetur over byen. Men sjovt er det. Fordi der opereres så elegant med optiske bedrag, eksperimenteres med filmmediet, og kommenteres ironisk undervejs. Forestillingen henvender sig angiveligt til alle over ti år – jeg tror nu, at vi skal lidt højere op. For overhovedet at forstå de mange lag i historien kræver det, at man kan reflektere og grine lidt over superheltebegrebet og ikke bare æder det råt. Men evner man det, får man dels et velkendt univers præsenteret på en anderledes facon, ikke blot selve Simon K. Bobergs historie, der elegant satiriserer over tegneserieheltenes komiske muligheder, men også måden at fortælle på. Mads Wille er skøn som Greenboy – kejtet som Gregor, macho som superhelten, hele tiden ironisk twistet – mens Peder Holm Johansen og Mia Lerdam tager sig af alle de andre roller, både som sig selv og som dukkeførere. En begavet leg med myter og medier"
Henrik Lyding, Børneteateravisen.dk

 

 

3333

"Avanceret teater-legetøj, underholdende og frækt på Husets Teater. SKØNT drengerøvs-teater! (...) Stykket hedder ’Greenboy’ og handler om en knægt, der får sig et kick ved at lege supermand og drøne rundt i sin blomstrende fantasi, jagte forbrydere, kæmpe mod onde magter, lede efter mordere og selvfølgelig kunne fise gennem luften og gøre andet magisk. Men der er da også en pige med i historien, knægtens genbo, som han kikker ind ad vinduerne til, Stella hedder hun, og hun får godt nok krammet på ham til sidst, selvom han ikke vil tungekysse, et dame-krav, som jeg ikke husker fra hverken Ingemanns romaner eller Gøngehøvdingen, men som i dag nok er mindste-fordringen for en sund teenagetøs. (...) Historien om knægten og hans gerninger ruller fremad i højt tempo og i en proces, som vi følger, som var vi til en demonstration af alt lige fra verdens skabelse og til analyse af en af Storm P’s mekaniske produktionsapparater. Hovedpersonen, der hedder Gregor, præsenteres vi først for som en frisk, lille dukke med stankelben og arme, der dingler lystigt i hænderne på dukkefører Mads Wille, som også lægger stemme til, og snart konverter sig til den i kød og blod levende teenager Gregor. Vi er i gode dukkeførerhænder også med Peder Holm Johansen, der er faren plus et monster ved navn Metropolis plus en frisk lille rapkæftet journalist, der render rundt og gnasker i historien, som var han Ekstra Bladets borende X – eller mere end det: den forsmåede digter et-eller-andet – det ser vi, da han drikker sig skæv og vred en nytårsaften på Bo-Bi Bar i Gyldendal-gaden Klareboderne. Et af de mangfoldige videoforløb, der på munter og raffineret vis supplerer og kombinerer scenegang. (...) Både Holm Johansen og Wille og dukkeekspert Edward Lloyd Pierce huskes i samme gerninger fra en forestilling, som hed ’Non-Stop’ i det gamle Husets Teater i Magstræde. Simon K. Boberg har også igen en klo med. Nu er teknikken tilføjet alt muligt, især chroma key-teknik, hvor grundfarven for en gangs skyld er rød og ikke blå. Vi følger på én gang rutcheturene og special effecternes udfoldelser med tre kameraer på en stor skærm, men vi er også med i tilblivelsen, som var vi med troldmanden og hans lærling på rundtur i deres værksteder rundt på scenen. Der er sandelig noget at kikke på og følge med i, når det går løs. (...) Den søde Stella i vinduet over gården? Mia Lerdam hedder hun, ret nyuddannet skuespiller fra Odense Teater. Hun betjener kameraer, dukker, skærm og figurer i en evig tjenestegørende vandring fra opgave til opgave lige som sine kolleger. Jeg sagde: Et stykke Storm P-mekanik – det fungerer i denne forestilling på det lystigste – en forestilling skabt for teenagere, der vil kunne finde alt muligt at blive fascineret af og kun savne én ting, nemlig selv lege med. Teater som frydefuldt legeværk og laboratorium"
Gregers Dickinck-Holmfeld, Gregersdh.dk

 

 

3333

"Greenboy" på Husets Teater er intet mindre end en live-produceret fortælling om en dansk superhelt på Vesterbro. (...) Et yderst opfindsomt bud på teatret i det 21. århundrede. (...) Gregor er en dreng, der godt kan li’ tegneserier og drømmer om at være en superhelt, samtidig med at verden – både den derhjemme og henne i skolen – er imod ham. En dag får den unge Gregor sin drøm opfyldt (på godt og ondt), da han ved et tilfælde bliver forvandlet til superhelten Greenboy, hvorefter begivenhederne for alvor tager fart. Fortællingen bliver drevet frem af satire og adskillige henvisninger til andre eventyrlige fortællinger fra både tegneserier og biograflærredet. Og det er ganske enkelt hamrende underholdende. Og underholdningsværdien får endnu et nøk opad takket være en række imponerende og hittepåsomme special effects. Omdrejningspunktet for stykkets tekniske side er en heftig og virkningsfuld brug af blue screen-effekter. Altså hvor et filter fjerner den blå farve fra en scene for at erstatte den med en vilkårlig baggrund, så det eksempelvis ser ud, som om skuespilleren flyver, selvom han eller hun ligger på en blå filtdug. I Greenboy er det blå filter skiftet ud med et rødt, og hele scenen og til dels skuespillerne er derfor dækket i rødt. En del af fortællingen foregår via dukker, hvor Gregor-dukken føres af Mads Wille, som samtidig lægger stemme til. På samme måde føres Stella-dukken – Gregors store kærlighed – af Mia Lerdam, mens superskurke-dukken Dr. Metropolis føres af Peder Holm. De knap en meter høje dukker bliver ført foran kameraer, der er opstillet rundt omkring på scenen, hvor video-feedet fra de enkelte kameraer bliver sendt op på et stort lærred, hvor red screen-effekten har gjort sit virke. Det vil sige, at publikum både har mulighed for at følge dukkerne på scenen omgivet af rødt, og samtidigt se resultatet live på lærredet, hvor red screen-effekten bevirker, at eksempelvis Gregor ser ud som om, han ligger i sin seng på et børneværelse. Det samme gør sig gældende for skuespillerne, der udover rollerne som dukkeførere også får chancen for at spille forskellige menneskeroller – fx spiller Peder Holm Gregors far, mens Mads Wille spiller Greenboy, som takket være red screen pludseligt befinder sig på toppen af Føtex-tårnet på Vesterbrogade. Det er opfindsomt, og det fungerer rigtig godt. (...) Live-produktionen af en superheltefortælling med hjælp fra blue screen og en række andre tekniske og overraskende hjælpemidler er original og sjov. (...) Alt i alt er Greenboy en underholdende og original fortælling – ikke mindst takket være de tekniske virkemidler"
Julie Maria Callensen, Kultunaut.dk

 

 

3333

"Tilskueren skal have øjnene lige i hovedet, for opmærksomheden skal både rettes mod skærmen i midten af scenebilledet og på alt det, der foregår rundt omkring den, hvor tre skuespillere som dukkeførere spurter rundt i en time og ti minutter og skaber sindrige effekter foran de kameraer, der er monteret over hele tribunen. Oplevelsen opstår altså i det lynsnare samspil mellem skærm og udenomsværkerne (...). Den slags burde tidens hurtigt afkodende ungdom være mere end gearet til at sætte pris på. Og det kommer der da også rigtig megen opfindsomhed og mild morskab ud af, når den postulerede blockbuster bliver til med primitive midler i kravlehøjde og når dukkemager Carl Press' skønne, animerede dukker bliver levende for øjnene af os og forvandler sig til skuespillerne, der både kan kaste med biler, duellere med viserne fra uret på Føtex-bygningen på Vesterbrogade og flyve hen over Københavns tage. Edward Lloyd Pierces scenografiske hittepåsomhed og den dertil hørende mekanik er med andre ord, superheltene i forestillingen, der eksekveres glimrende og disciplineret af Peder Holm Johansen, Mads Wille og Mia Lerdam. (...) En tur i scenografisk legeværksted med masser af perspektiver"
Jakob Steen Olsen, Berlingske

 

 

"Det er en sjældenhed, at et teater præsenterer et så unikt og gennemført visuelt univers som her i "Greenboy". Forestillingen byder på en usædvanlig veltilrettelagt scenisk præstation, hvor alle led i den dramatiske proces på Husets Teater og i Krash Kompagni bør have den allerstørste cadeau. "Greenboy" kan ikke have været let at producere. Stykket byder på uhørt meget teknik og inkluderer mange kameraer, red screen-teknologi, projektorer, computere, dukker, skuespillere, scenografiske spidsfindigheder, lys og lyd, hvilket er et særsyn i det danske teatermiljø. Det hele sat ind i en eventyrlig superheltehistorie om teenageren Gregor, som forvandles til Greenboy. Perfekt til den ungdommelige tilskuer mellem ti og 1.000 år. "Greenboy" spiller på tegneseriers referencerammer og kan endvidere kobles til andre medier, som vi kender fra film, computerspil, bøger og tv. Historien er lødigt, humoristisk og overraskende skruet sammen, og instruktionen har formået at få skuespillerne til at yde maksimal indsats. På intet tidspunkt synes den megen teknik - også på selve scenen - at overskygge historien. Der findes skolemateriale til forestillingen. Det er flot gennemarbejdet med spørgsmål til forestillingen, den dramatiske historie og temaerne i den. Det findes nemt tilgængeligt på Husets Teaters hjemmeside og bør anbefales i forbindelse med besøg fra skoleklasser"
Martin Dreyer Pedersen, Folkeskolen

 

 

"Grænseløs grøn superhelt går bersærk - også når det gælder om at udvide teatrets rammer. Greenboy er legesyg på den cool måde (...) Alt det der med at suse gennem luften, falde ned fra et højhus og smadre byen er normalt no go for teatret. Men Krash Kompagni får bragt drengerøvsdrømmene til live med deres Storm P.-agtige animationsteater-sammensurium - bare ved hjælp af et par live kameraer, der simultant kan få de tre skuespillere, animerede dukker og små tegnede paphuse til at tage sig ud som den rene superhelte-aktion på filmlærredet i baggrunden. Fascinerende (...) Forestillingen har karakter af et legesygt laboratorium, hvor de gængse filmtrick og megafede superhelte-numre bliver afprøvet. (...) Mads Wille desperado-cool (...) Forestillingen leger skægt med stor versus lille-skismaet (...) Det er sjovt med den fallerede journalist, der med sin brede dukkekæft minder om en gammel film noir-privatdetektiv (...) Træfsikre dokumentarindslag fra Greenboys slukørede far (Peder Holm Johansen) og kæresten, Stella (Mia Lerdam) (...) Ingen tvivl om at det ungdomspublikum, som forestillingen er rettet mod, nok skal kunne forstå og sætte pris på alle de indforståede referencer. (...) Det er et vitalt fornyende team, der er på farten, som også tidligere med fusions-animationsteater-tiltag så som "Non-Stop" har skubbet til grænserne for, hvilke virkemidler teatret i dag har at boltre sig imellem. Den slags legesyge laboratorier er der hårdt brug for i dag. (...) Alle teatre burde have en 'Greenboy' "
Monna Dithmer, Politiken

 

 

"Humøret er også højt hos den superdigitaliserede tegneserieforestilling Greenboy for de store børn på Husets Teater. Her har scenografen Edward Lloyd Pierce og dramatikeren Simon K. Boberg skabt en helt ny superheltefigur, sådan omtrent som en grøn fusion af Superman og Batman. Men Greenboy er også bare en helt almindelig teenager, der skal finde ud af det med pigerne. Og hvordan gør man egentlig, når man forelsker sig i en dukke? Mads Wille flyver i den opfindsomme storbyvideo af Spild af Tid, så synet af Føtex-tårnet på Vesterbrogade aldrig mere vil blive det samme. Og Carl Press har skabt en Stella-dukke, der giver klump i halsen"
Anne Middelboe Christensen, Information 

Tidligere forestillinger

FELT (2018)

MULEUM (2018)

MARTIN SEXTON (2018)

RICHARD III (2018)

VERDEN UDEN OS (2018)

ROCKY! (2018)

ER TÅGEN HER OGSÅ I MORGEN (2018)

BINGO BAR (2018)

EXODUS (2018)

DEN GRØNLANDSKE MAND (2018)

WIR WOLLEN PLANKTON SEIN (2018)

KOM DU? (2018)

LITTERATURSMAGNINGER (2018)

TÆNDT (2018)

#STOPSTILHEDEN (2018)

REVOLT. SHE SAID. REVOLT AGAIN. (2018)

SCHWANZEN SÄNGER KNABEN (2017/16)

MIN MOR SIGER (2017)

LAMPEDUSA (2017)

ANKOMST. AFSKED (2017/18)

LITTERATURSMAGNINGER (2017)

UPROAR (2017)

ROCKY! (2017)

THE OTHER BODY - CPH STAGE 2017 (2017)

MAND - KVINDE - HUND - CPH STAGE 2017 (2017)

ODYSSEUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS (2017)

OVERGANG (2017)

MAND - KVINDE - HUND (2016)

REN (2016)

WHITEOUT (2016)

SKABELSEN (2016)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2016 (2016)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN - CPH STAGE (2016)

NO PLANET B - CPH STAGE (2016)

Historien Om Øjet (2016)

RØD NAT (2016)

LORT (LA MERDA AF CRISTIAN CERESOLI) (2016)

OG NU: VERDEN! (2016)

IMPOSSIBLE (2016)

NO PLANET B (2015)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN (2015)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2015)

ILLUSIONER (2015)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2015 (2015)

THE EINSTEIN OF SEX - CPH STAGE (2015)

LORT (LA MERDA) - CPH STAGE (2015)

THE EINSTEIN OF SEX (2015)

DET DER ER (2015)

LORT (LA MERDA) (2015)

IMPOSSIBLE (2014)

Konstellationer (2014)

ilt (2014)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2014 (2014)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2014)

Gud taler ud (2014)

HUN HAN HØN (2014)

Sne (2014)

Varmestuen (2013)

Rød nat i den brune kødby (2013)

Udsøgt smerte (2013)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2013)

GOODBYE EUROPA! (2013)

GEORGE KAPLAN (2013)

PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT (2013)

SIDSTE SKRIG (2012)

DET BLÅ, BLÅ HAV (2012)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2012)

Gud taler ud (2012)

SORT PÅ HVIDT (2012)

SEX OG VOLD (2012)

KONVOLUTTEN (2011)

DEN GYLDNE DRAGE (2011)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2011)

FAR SKAL DØ (2011)

GREENBOY (2011)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2010)

PÅLÆG (2010)

I MORGEN I QATAR (2010)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2010)

SANDSYNLIGVIS (2010)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2010)

INGEN MØDER NOGEN (2010)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2009)

UTERUS (2009)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2009)

VESPER (2009)

BUMS! (2009)

BLEKINGEGADE (2009)

CREATURE (2008)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2008)

NON-STOP (2008)