GOODBYE EUROPA!
GOODBYE EUROPA!
Om forestillingen

Gæstespil af NORPOL

GOODBYE EUROPA!

Stadig verdens navle eller kulturelt kuriosum?

 

Med: Daniel Norback, Pei En Chan og Svend E. Kristensen

Instruktørkonsulent: Emil Hansen
Scenografi: Seimi Nørregaard
Musik: Pelle Skovmand
Lysdesign: Mads Vegas
Kostumer: Hanne Mørup
Idé og produktion: NORPOL v/ Daniel Norback og Adelaide Bentzon

 

 

Hvad er Europa egentlig? Hvad har skabt Europa? Og hvad er kontinentets globale rolle?


Disse spørgsmål optog performancegruppen NORPOL, som præsenterede urpremieren på gæstespillet GOODBYE EUROPA!

I forestillingen bliver Daniel Norback kontaktet af Europas ånd med en opgave: At skabe en forestilling, der kan genrejse kontinentets storhed og inspirere befolkningen. Med barokteater på hjul går performeren i krig med de store tænkere, med demokratiet og frihedsværdierne, men intet går som planlagt. Uventede kræfter melder sig på banen med en helt ny dagsorden og truer ham selv, hans værk og Europas eksistens.

Med ømhed og glimt i øjet gik GOODBYE EUROPA! på jagt efter Europas identitet. Hvem er vi europæere egentlig, og hvem skal vi være i fremtiden? Hvordan står det til med vores selvforståelse? Går vi rundt i den sikre tro, at Europa stadig er verdens navle, eller skal vi satse på at blive et kulturelt kuriosum, som turister fra andre kulturelt og økonomisk fremstormende verdensdele kan besøge i ferierne?

NORPOL har gennem de sidste ti år skabt forestillinger i grænselandet mellem teater, performance og dokumentar. Gruppen har bl.a. gjort sig bemærket med Teheran, mon amour, der sidste år spillede på Teater FÅR302 og blev præmieret af Statens Kunstfond. I spidsen for hver forestilling står kunstnerisk leder Daniel Norback sammen med udvalgte samarbejdspartnere.

Pressen skrev
4444

"Hvis humor kan redde Europa, bør man investere sine lånte penge i 'Goodbye Europa!'. Daniel Norback er årets hidtil sjoveste kriseeuropæer. (...) Ikke alle kinereser er lige så charmerende som Pei En Chan, men hvis de var, ville vi gerne erobres af Kina. Nu! Det er svært at få øjnene fra den østrigsk-kinesiske performer i 'Goodbye Europa!', selv om hun kun er assistent for forestillingens mandlige omdrejningspunkt, Daniel Norback. Men han kæmper, ham europæeren. Hans stolte kontinent ligger på dødslejet, og den kinesiske assistent står fuld af liv på spring i kulissen.Spørgsmålet er bare, hvad hun egentlig vil derinde bag charmen og den indtagende figur. Give ham dødsstødet eller lægge læberne til og puste nyt liv i det trætte legeme? Ikke at Daniel Norback virker træt eller færdig. Måske bare i krise. Ærligt og åbent fortæller han om hin aften i lejligheden på Nørrebro, da han sad og forsøgte at få ideer til et nyt kunstprojekt. Intet skete. Forladt af muserne. Men netop da, i krisens stund, træder 'Europas ånd' (Svend E. Kristensen) til med livsopgaven: Daniel skal ene mand genrejse Europa og ideen om Europa. Noget af en opgave, når man kun har en synthesizer og en underbetalt kinesisk assistent fra Østrig til sin hjælp. Til gengæld har Norback et ualmindeligt frækt og kærligt scenenærvær, som ville få os til at købe ideen om en cykel uden hjul, hvis den kom fra ham. "Hvad er Europa?", spørger Norback. Det er 15.000 års historie, og den får vi så serveret på under en time i en hæsblæsende og musikalsk velfortalt soloopførsel. Fra istid til nutid, via historiske brydningstider, store tænkere og glemte slag. Særdeles godt hjulpet på vej af instruktør Emil Hansens mange fine og finurlige sceniske greb. Læg dertil en drøm af et kukkasseteater-i-teatret af scenograf Seimi Nørregaard, som ved hjælp af udskiftelige kulisser og Pelle Skovmands meddigtende lyd lader historien tage form omkring Norbacks travle fortæller. Svenskeren kommer virkelig langt ud undervejs, og vi følger ham gerne hele vejen. (...) Det er skørt, det er ubetaleligt morsomt, men det er især en forfriskende selvironisk underminering af den europæiske ide og den alvor, som præger tidens politiserede diskurs om 'vores fremtid'. Hvad så, hvis kineserne kommer? Har de ikke også humor? Har de ikke også filosoffer? De har Pei En Chan. Hun er i virkeligheden halvt østriger og kunne dermed være prototypen på fremtidens europæer. 'Europas ånd' bliver i hvert fald grundigt gejl, ja, faktisk gennemliderlig, da Norbacks smukke assistent efterhånden overtager showet og ommøblerer det europæiske kukkasseteater på kinesisk. Denne sceniske konkretisme, som lader tidens mest opreklamerede historieske drama vise sig i magtspillet mellem hovedperson og assistent, er forestillingens store charme. (...) Nogen burde sende 'Goodbye Europa!' på turné til samtlige landets lockoutede skoler og vor påståede historieløse ungdom. Den fortjener at få et stort, ungt publikum"
Kristian Husted, Politiken

 

 

3333

"Daniel Norback sidder ved sit skrivebord og prøver at få et par gode idéer til en ny forestilling. Han tænker og tænker, i flere timer, i flere dage, men ingenting sker, før Europas Ånd pludselig banker på inde fra Norbacks klædeskab. ”Du skal lave en forestilling om Europas Ånd, Daniel, og sikre Europas fremtid!” Sådan begynder forestillingen og så må den stakkels og selvoptagede skuespiller tappert fremføre hele Europas historie – 15.000 års historie på 1 time! Daniel Norback tager os med på en humoristisk rejse igennem Europas historie, imens han konstant udfordres af sin besværlige assistent, sit eget ego og Europas ånd, som liiige vil komme med en tilføjelse til historien. (...) Stemningen er henslængt, skuespillerne døjer med at gennemføre forestillingen og den 4. væg er sprængt fuldstændig i stykker. Europas historie skal reddes ved at blive fortalt, men bag kulisserne truer Europas store fjende, Kina, i form af Norbacks assistent Pei En, som prøver at ødelægge forestillingen og dermed ”Europa”. (...) Det er en gennemgang af det Europa som vi alle (i teatersalen) er en del af, og som måske ikke længere består når kineserne, ifølge Norback, kommer og opkøber det hele. En komisk historiefortælling over Europas ”greatest hits”. Scenografien er ligeledes komisk og har en skøn barnlighed. Scenografien er en lille gammeldags scene, en slags byg-selv Europa. Den ser næsten hjemmelavet ud – uprætentiøst, komisk og yderst velfungerende, lige som resten af forestillingen. Historien er godt fortalt og Norback er virkelig, virkelig sjov og en talentfuld performer. (...) Underholdning, med en snert af historie-time og samfundskritik. Daniel Norback har en hel særlig tilstedeværelse og en smittende energi på publikum, der velvilligt går med på hans historie og præmisser"
Ida Fredericia, Kulturshot.dk

 

3333

"Go'e gamle Europa er på skideren. Helt og aldeles. Rundt omkring den hvide mands tidligere så stolte fæstning hersker dynamik og forandring. I Europa råder selvtilstrækkeligheden, fremmedhadet og manglen på perspektiv.
I hvert fald hvis man skal tro Europas Ånd (Svend E. Kristensen), der - naturligvis på tysk - springer ud af sit skab, indhyllet i damp i Husets Teaters forestilling Goodbye Europa! med undertitlen "Verdens navle eller kulturelt kuriosum?" Han rusker op i svenske Daniel Norback fra performancegruppen NORPOL og beder ham indtrængende om at frelse vort gamle, hæderkronede kontinent. Modstræbende indvilger performeren og han starter med at berette Europas historie, siden isen trak sig tilbage for 15.000 år siden. Det foregår med enkle kulisser i et lille barokteater på hjul, assisteret af en engelsktalende kineserpige (Pei En Chan), lystigt ledsaget af sang, musik og dans. Vist er der sejre at glæde sig over. Fra grækernes heltemodige forsvar mod perserne ved Thermopylæ for 2600 år siden, over Athens demokrati og romerrigets civilsamfund til Luthers reformation og den franske revolution. Men da fortællingen når til Oplysningstidens store tænkere som Spinoza, Schopenhauer og Kierkegaard, går han i stå. - Det er sør'me svært at forklare, siger han opgivende. Filosofferne har revet verden ud af religionens fangarme, men hvad har Europa fået i stedet? Undervejs knokler kineserpigen det bedste hun har lært, mens hendes hvide herre dirigerer hende rundt med kulisserne og hænger små skilte op med navnene på de fremskridt, der engang definerede Europas åndelige overlegenhed. Nu insisterer hun på at blive respekteret - som menneske, som kvinde, som individ. Pludselig revner fundamenet, smuldrer og bliver til tankespind, hvis eneste håndfaste virkelighed er den evige vekslen mellem krig og fred. Til slut må må fortælleren erkende, at fremtidens europæiske sang er en ung, mørkhåret kineser, der besøger Paris i ferien og måske får tid til en smuttur forbi Wonderful Copenhagen. Det selvbevidste Europa er reduceret til kustoder i "Det europæiske museum"? Goodbye Europa! er tankevækkende teater om en kulturs død, bevidst sat op, som spillede den i en børnehave. Daniel Nordback klæder med enkle midler den europæiske selvforståelse og raceoverlegenhed fra hinanden. Ender den hvide mand som abe i de andres bur? Døm selv hvad fremtiden bringer - men husk at lære kinesisk!"
Gert Poder, Arbejderen
 

3333

"Nørrebro. En mand bekender for sit publikum at han ønsker at skrive et manuskript. En mand med skriveblokering. En mand på jagt efter en historie der er værd at fortælle. Hvad skal der til for at få gang i skriveriet? Det hele skal tabes på gulvet, stolen skal væltes bagover i en velment energiudladning og papirerne skal have en omgang tæsk. Der skal slippes for at få taget fat. Herfra begynder stykket at tage form. Nu kradser det i krogene af inspiration og en vigtig og vedrørende historie længes efter at blive fortalt. Og hvad er det så som rumsterer i skabet? Hvem er det der kræver opmærksomhed med en skinger opsang af tyske gloser? Det er intet mindre end selveste Europas ånd (Svend E. Kristensen) som forsøger at bringe sin historie frem i dagens lys; en udfordring som skuespilleren, Daniel Norback, tager op med grinagtig entusiasme og enorm fortællelyst - en historie som skal understrege kontinentets storhedstid, i denne nutid hvor håbet synes slukket af krise og forfald. Publikum bliver taget i hånden og ført igennem Europas ånds- og kulturhistorie i et grineflip med retning. (...) Formålet med rejsen op igennem århundrederne er at forsikre os, publikum, europæerne, om at ligegyldigt hvor slemt det har stået til i Europa, har vi før formået at rejse os efter hård modstand - og denne gang er ikke anderledes. Scenografien visualiserer tidens gang - fra joniske søjler til gotisk katedral. Hertil har Daniel brug for en hjælpende hånd, for hverken han eller Europa kan klare sig videre uden assistance. Den charmerende Pei En Chan kommer Daniel til undsætning, som den pligtopfyldende produktionsassistent. Hun tager fat hvor Daniel slap. (...) Pei En Chan opfylder kravet om at agere stormagten Kina, som ligeså langsomt overtager showet, det show Daniel selvsikkert skød igang med satyr-dans og 80’er-friske pop-beats. Europas ånd slapper af i ruinerne og læner sig tilbage i Kinas altopslugende favntag, imens Daniel står stum og kigger stormagten over skulderen. GOODBYE EUROPA er en god historie, som bringes til live af tre veloplagte scenekunstnere, hvoraf Daniel Norbacks præstation fortjener en stjerne. Det humoristiske greb bestående af en god portion ironi og glædelig galskab er dog desværre ikke rigtigt til stede i den sidste halvdel af et ellers virkelig fint stykke scenekunst"
Anne Aumayr, magasinetkbh.dk
 

3333

"Forestillingen er en intim interaktiv oplevelse, hvor man ikke alene sidder fysisk tæt på scenen, kunstneren Daniel Norback inddrager sit publikum, og vi følger ham helt hjem i hans stue, hvor han oprindeligt undfangede ideen til stykket. Vi bliver lukket helt ind i kunstneres tanker og kriser i forbindelse med forestillingens skabelsesproces.
Han bliver hjemsøgt af Europas spøgelse spillet af Svend E. Kristensen, som er støvet og gemt væk i et skab klædt i rokokoklæder og paryk. Spøgelset stiller kritiske spørgsmål og prøver ihærdigt at påvirke stykkets retning.
Daniel prøver at gengive Europas historie ud fra sit eget perspektiv, han ønsker at give publikum en kartarsis oplevelse, konfrontere os med den situation Europa står overfor. Hvor alvorligt er det og hvis ansvar er det egentlig? Med sig i stykket har han sin smukke kinesiske assistent Pei En Chan, der først hjælper med diverse sceneskift, for senere at komme til at spille en ikke uvæsentlig rolle i stykket, og give publikum noget at tænke over. Er vi verdens navle? Eller er Europa når alt kommer til alt mere egnet til et kinesisk museum? Ser resten af verden Europa, som vi ser os selv? I en krisetid, er det vigtigt at kunne grine, derfor er stykket en rigtig fin blanding af alvor og humor, og dette gør at det historiske bliver lettere fordøjeligt"
Tonny Olausen, amantasticworld.dk

"En sjov, fabulerende og uhøjtidelig søgen efter den europæiske identitet. Ofte charmerende i sine lige på kornet-jokes og skarpe iagttagelser af, hvad det vil sige at være eller ikke at være europæer. (...) En anarkistisk punkenergi, som jeg godt kunne savne i anden scenekunst. (...) Mange gode og vilde ideer (...) Jeg må anerkende Norpol for at lave teater uden hæmninger"
anmelderiet.dk

Tidligere forestillinger

FELT (2018)

MULEUM (2018)

MARTIN SEXTON (2018)

RICHARD III (2018)

VERDEN UDEN OS (2018)

ROCKY! (2018)

ER TÅGEN HER OGSÅ I MORGEN (2018)

BINGO BAR (2018)

EXODUS (2018)

DEN GRØNLANDSKE MAND (2018)

WIR WOLLEN PLANKTON SEIN (2018)

KOM DU? (2018)

LITTERATURSMAGNINGER (2018)

TÆNDT (2018)

#STOPSTILHEDEN (2018)

REVOLT. SHE SAID. REVOLT AGAIN. (2018)

SCHWANZEN SÄNGER KNABEN (2017/16)

MIN MOR SIGER (2017)

LAMPEDUSA (2017)

ANKOMST. AFSKED (2017/18)

LITTERATURSMAGNINGER (2017)

UPROAR (2017)

ROCKY! (2017)

THE OTHER BODY - CPH STAGE 2017 (2017)

MAND - KVINDE - HUND - CPH STAGE 2017 (2017)

ODYSSEUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS (2017)

OVERGANG (2017)

MAND - KVINDE - HUND (2016)

REN (2016)

WHITEOUT (2016)

SKABELSEN (2016)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2016 (2016)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN - CPH STAGE (2016)

NO PLANET B - CPH STAGE (2016)

Historien Om Øjet (2016)

RØD NAT (2016)

LORT (LA MERDA AF CRISTIAN CERESOLI) (2016)

OG NU: VERDEN! (2016)

IMPOSSIBLE (2016)

NO PLANET B (2015)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN (2015)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2015)

ILLUSIONER (2015)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2015 (2015)

THE EINSTEIN OF SEX - CPH STAGE (2015)

LORT (LA MERDA) - CPH STAGE (2015)

THE EINSTEIN OF SEX (2015)

DET DER ER (2015)

LORT (LA MERDA) (2015)

IMPOSSIBLE (2014)

Konstellationer (2014)

ilt (2014)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2014 (2014)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2014)

Gud taler ud (2014)

HUN HAN HØN (2014)

Sne (2014)

Varmestuen (2013)

Rød nat i den brune kødby (2013)

Udsøgt smerte (2013)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2013)

GOODBYE EUROPA! (2013)

GEORGE KAPLAN (2013)

PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT (2013)

SIDSTE SKRIG (2012)

DET BLÅ, BLÅ HAV (2012)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2012)

Gud taler ud (2012)

SORT PÅ HVIDT (2012)

SEX OG VOLD (2012)

KONVOLUTTEN (2011)

DEN GYLDNE DRAGE (2011)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2011)

FAR SKAL DØ (2011)

GREENBOY (2011)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2010)

PÅLÆG (2010)

I MORGEN I QATAR (2010)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2010)

SANDSYNLIGVIS (2010)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2010)

INGEN MØDER NOGEN (2010)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2009)

UTERUS (2009)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2009)

VESPER (2009)

BUMS! (2009)

BLEKINGEGADE (2009)

CREATURE (2008)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2008)

NON-STOP (2008)