FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK
FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK
Om forestillingen

Husets Teater præsenterede i samarbejde med EUNIC, Wilhelm Hansen Fonden, Kulturkontakt Nord, Statens Kunstråds Scenekunstudvalg, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Københavns Scenekunstudvalg, Danske Dramatikere, CaféTeatret, Finlands Kulturinstitut i Danmark, Goethe-Instituttet, Institut Francais, British Council, Sala Beckett, Theatre Les Ateliers Lyon og TER:

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK

Husets Teater fulgte op på de tre foregående års succesrige initiativ, og præsenterede vores fjerde FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK. Denne gang havde vi besøg af fire nordiske dramatikere, en britisk, en catalansk, og en fransk dramatiker samt et tysk dramatikerpar.

 

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2012 var traditionen tro en fejring af teatret og teksten. På fire dage kunne man opleve otte readings på tekster skrevet af otte af samtidens bedste europæiske dramatikere. På baggrund af et kort prøveforløb (2x4 timer) præsenterede et udvalgt hold af instruktører og skuespillere deres bud på en iscenesat læsning af de otte tekster. Alle teksterne blev opført på dansk, og introduceret på engelsk af dramatikerne selv. Som noget nyt blev alle readingerne i 2012 desuden tekstet på engelsk for at imødekomme det stigende antal udenlandske deltagere. Festivalen bød desuden på en række tilknyttede arrangementer, f.eks. netværksmøder,
koncerter og clubbing mm. Alle arrangementer var åbne og gratis for publikum.

 

I 2011 supplerede vi for første gang de danske instruktører med udenlandske kolleger, og igen i 2012 fik vi besøg af kunstnerisk leder af Actors Touring Company, Ramin Gray, fra London. Fra Theatre Les Ateliers Lyon kom den franske instruktør, Simon Deletang, og desuden havde vi deltagere fra Sala Beckett i Barcelona, Maison Antoine Vitez i Paris og Ballhaus Naunynstrasse i Berlin. Fra sidstnævnte kom det tyske dramatikerpar med stykket Sne, frit efter en roman af den tyrkiske forfatter, Orhan Pamuk, som modtager Sonningprisen 2012.

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK er en unik chance for at opleve den allerbedste nye europæiske dramatik på tætteste hold og for at møde dramatikerne selv. Det fik igen i 2012 mere end 1.000 mennesker til at strømme til festivalen, som har skabt en international platform, hvor dramatikere og andre scenekunstnere kan mødes på tværs af landegrænser, hente ny inspiration og få deres kunst afprøvet og eksponeret.

 

I 2012 KUNNE MAN OPLEVE TEKSTER AF:
Mads Mazanti Jensen (Danmark)
Esteve Soler (Catalonien)
Maria Tryti Vennerød (Norge)
Salka Gudmundsdottir (Island)
Nick Payne (Storbritannien)
Paavo Westerberg (Finland)
Hakan Savas Mican og Oliver Kontny (Tyskland)
Sandrine Roche (Frankrig)

ISCENESAT AF:
Ramin Gray (Storbritannien), Simon Deletang (Frankrig), Line Paulsen (Norge/Danmark)
Jens August Wille, Alexa Ther og Simon K. Boberg (Danmark)

OG OPFØRT AF:
Ellen Hillingsø, Benedikte Hansen, Anette Støvelbæk, Kristian Halken, Sarah Boberg, Jesper Hyldegaard, Mads Wille,
Ole Westh-Madsen, Neel Rønholt, Tilde Maja Fredriksen, Marijana Jankovic, Marie Dalsgaard, Iben Dorner, Morten Burian, Andreas Berg Nielsen, Peter Flyvholm, Karin Bang Heinemeier, Rasmus Hammerich, Christine Gjerulff, Morten Brovn, Mikkel Løvenholt Reenberg, Lise Lauenblad, Sofia Nolsøe, Anne Reumert, Mille Maria Dalsgaard

TEKSTERNE VAR OVERSAT TIL DANSK AF:
Simon K. Boberg (Imod fremskridtet, demokratiet og kærligheden), Maj Bovin (Mere),
Nanna Kalkar (Tågeø), Karen-Maria Bille (Konstellationer), Birgita Bonde Hansen (Løgnen),
Maj Bovin og Catherine Lise Dubost (Ni små piger), Kristian Erhardsen (Sne)

 

OG OVERSAT TIL ENGELSK AF:
Anders Dohn (Mind Power), H.J. Gardner og Mike Buck (Against Progress, Democracy and Love),
Nick Norris (More), Salka Gudmundsdottir (Mizzle Rock), Eva Buchwald (The Lie),
Nick Andrews (Nine Little Girls), Rachael McGill (Snow)

FESTIVALEN VAR STØTTET AF:
EUNIC, Wilhelm Hansen Fonden, Kulturkontakt Nord, Statens Kunstråds Scenekunstudvalg,
A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Københavns Scenekunstudvalg,
Danske Dramatikere, Finlands Kulturinstitut i Danmark, Goethe-Instituttet, Institut Francais, British Council

 

SAMARBEJDSPARTNERE:
Absalon Hotel, Colombine Förlaget, Nordiska ApS International Performing Rights Agency,
Sala Beckett og Institut Ramon llull, TER, Theatre Les Ateliers Lyon, THE LAB

PRESSEN SKREV

Hør interview med dramatikerne Maria Tryti Vennerød og Esteve Soler fra Europa Lige nu på P1 d. 17. juni 2012

 


"Stemningen er nærmest euforisk på Husets Teater denne onsdag aften i juni. Solen skinner udenfor, Danmark har lige udlignet imod Portugal, men den overfyldte teatersal vil hellere have Mads Mazanti Jensen og Esteve Soler. At dømme efter tilslutningen til årets festival for ny europæisk dramatik på det københavnske teater er publikums intresse for det skrevne ord på scenen stigende i disse år. (...) Husets Teater viser tekster, der allerede har været opført, men præsenterer os til gengæld for de internationale stemmer, man kunne savne i årets danske readings. (...) Så hvad er det, de kan, disse læsninger? De kan noget med energien og friskheden, når skuespillerne læser direkte fra bladet og opdager teksten sammen med publikum. Ofte kan man opleve, at en tekst er bedre til en reading end i den efterfølgende 'rigtige' opførelse, fordi materialet er levende og endnu ikke lagt fast i en afsluttet form. Så skynd dig at få en plads til én af de sidste fire readings på Husets Teater i aften eller i morgen"
Kristian Husted, Politiken

 


"Teaterdirektøren laver håndtegn til kontrolløren med fire strakte fingre og et hug hen over halsen. Det betyder: ’Fire tilskuere mere, og så lukker vi.’ Udenfor står en lang kø af folk, der håbede, at der ville blive plads. Men Husets Teaters Festival for ny, europæisk dramatik må melde udsolgt. Readings er det største trækplaster lige nu. Altså gennemspilninger af dramatiske tekster. Præmissen er, at et hold skuespillere præsenterer en teksttolkning, der kun har haft et par prøvedage med en instruktør og en lysdesigner og et lydorakel. Resultatet er gennemspilninger, hvor skuespillerne holder manuskripterne i hånden, mens de gennemfører slagsmål eller kyssescener med resten af kroppen. Og hvor publikum hujer fra første replik, som var der tale om en fodboldkamp. Det er utroligt positivt, at en række teatre på denne måde lader publikum kigge med ind i den ellers så sårbare teaterproces. Det er modigt, og det er en klog disposition af i forvejen hårdt pressede budgetter. Helt i tråd med tidens forkærlighed for laboratoriearbejde og processer. Og helt oplagt for de teaterfolk, der er drevet af en trang til at skabe nye sceneudtryk. En reading er desuden ikke bare en introduktion til en enkelt tekst. Den er også en indgang til et helt forfatterskab, som måske vil appellere til instruktører eller skuespillere eller opkøbere. Den største luksus ligger dog i, at vi tilskuere kan få lov til at kigge med. Og at vi kan få lov til at opleve skuespillere i frit fald og opleve skuespilleres ’omstillingsparathed’, der under readings kører på ren adrenalin. Husets Teaters Festival for ny europæisk Dramatik 2012 bød sidste uge på otte readings på fire dage – tekstet med engelske overtekster for et internationalt publikum. (...) Disse teatre er i forvejen frontløbere, når det handler om ny dramatik. Og de ansætter også typisk instruktører, der har flair for den nye dramatiks søgen. I denne juni-rush er det (bl.a.) instruktørerne Jens August Wille og Line Paulsen. (...) Folk, der arbejder vidt forskelligt, men som alle tydeligvis nyder at knuse en tekst med klare håndkantslag og overblik. (...) Skuespillerpræstationerne blev dog mindst lige så vigtige som tekstoplevelserne. (...) Her opstod skuespil med den nærværskraft, som kun de bedste forestillinger kan præstere. Jovist. Det er tid til håndtegn og thumbs up! Readings rykker"

Anne Middelboe Christensen, Information

 

 

3333

"En fornøjelse for de nysgerrige. (...) Readings er en genre i sin egen fascinerende art. Det blev igen denne aften bekræftet, da Husets Teater på Halmtorvet startede fire dage med internationale readings. (...) Vi er jo til en slags prøve. Vi er på tynd is. Skuespillerne befinder sig i en pudsig balancegang. Der kan hele tiden begås fejl. Præmissen er: Vi spiller så godt vi kan, ikke for halv kraft, men på en måde netop for fuld kraft i erkendelse af, at der skal en speciel kraftanstrengelse til at hamle op med en tekst og et udtryk, der ikke er gennemarbejdet og færdigudviklet. Det er både de og vi fuldt bevidste om, og på den måde er det en slags leg, en art teatersport, fuld af munter afprøvning, uanset, hvor alvorlige teksterne er. Alle er indstillet på tilgivelse, når en skuespiller som den glimrende Ole Westh-Madsen pludselig må tre sider frem og tre sider tilbage igen i sit teksthefte for at konstaterer, hvor fanden han er henne. (...) Materialet på åbningsaftenen havde to stykker, et dansk og et catalansk. Mads Mazanti Jensen har skrevet ’Tankens kraft’, som til efteråret kommer op i færdig udgave på CaféTeatret. Det er en hurtig, spids og ironisk komedie, der gør nar af en universitetsudvikling, der er ved at gro til i management, innovativ ambition, forblændet international konkurrence og selvoptagethed. (...) Det andet var catalaneren Esteve Solers syvtakkede scene-serie med titlen ’Mod fremskridt, demokrati og kærlighed’. Opført andre steder, bl.a. i Berlin, men første gang Danmark. En række løsrevne scener i den benhårde, kyniske spanske stil, som vi kender fra andre dramatikere på den iberiske halvø – en afstamning, som Husets Teaters Simon K. Boberg dyrker med succes, bare tænk på de mange stykker af Sergi Belbel, vi efterhånden har haft fornøjelsen af. Den højtidelige titel dækker over en stribe novellistiske, korte episoder. Den ene mere surrealistisk og grotesk end den en anden. (...) Hårrejsende"

Gregers Dirckinck-Holmfeld, gregersdh.dk 

Tidligere forestillinger

MESSIAS I NAT (2018)

FELT (2018)

MULEUM (2018)

MARTIN SEXTON (2018)

RICHARD III (2018)

VERDEN UDEN OS (2018)

ROCKY! (2018)

ER TÅGEN HER OGSÅ I MORGEN (2018)

BINGO BAR (2018)

EXODUS (2018)

DEN GRØNLANDSKE MAND (2018)

WIR WOLLEN PLANKTON SEIN (2018)

KOM DU? (2018)

LITTERATURSMAGNINGER (2018)

TÆNDT (2018)

#STOPSTILHEDEN (2018)

REVOLT. SHE SAID. REVOLT AGAIN. (2018)

SCHWANZEN SÄNGER KNABEN (2017/16)

MIN MOR SIGER (2017)

LAMPEDUSA (2017)

ANKOMST. AFSKED (2017/18)

LITTERATURSMAGNINGER (2017)

UPROAR (2017)

ROCKY! (2017)

THE OTHER BODY - CPH STAGE 2017 (2017)

MAND - KVINDE - HUND - CPH STAGE 2017 (2017)

ODYSSEUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS - CPH STAGE 2017 (2017)

STATUS (2017)

OVERGANG (2017)

MAND - KVINDE - HUND (2016)

REN (2016)

WHITEOUT (2016)

SKABELSEN (2016)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2016 (2016)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN - CPH STAGE (2016)

NO PLANET B - CPH STAGE (2016)

Historien Om Øjet (2016)

RØD NAT (2016)

LORT (LA MERDA AF CRISTIAN CERESOLI) (2016)

OG NU: VERDEN! (2016)

IMPOSSIBLE (2016)

NO PLANET B (2015)

FOR ENDEN AF KÆRLIGHEDEN (2015)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2015)

ILLUSIONER (2015)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2015 (2015)

THE EINSTEIN OF SEX - CPH STAGE (2015)

LORT (LA MERDA) - CPH STAGE (2015)

THE EINSTEIN OF SEX (2015)

DET DER ER (2015)

LORT (LA MERDA) (2015)

IMPOSSIBLE (2014)

Konstellationer (2014)

ilt (2014)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK 2014 (2014)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2014)

Gud taler ud (2014)

HUN HAN HØN (2014)

Sne (2014)

Varmestuen (2013)

Rød nat i den brune kødby (2013)

Udsøgt smerte (2013)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2013)

GOODBYE EUROPA! (2013)

GEORGE KAPLAN (2013)

PEGGY PICKIT SER GUDS ANSIGT (2013)

SIDSTE SKRIG (2012)

DET BLÅ, BLÅ HAV (2012)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2012)

Gud taler ud (2012)

SORT PÅ HVIDT (2012)

SEX OG VOLD (2012)

KONVOLUTTEN (2011)

DEN GYLDNE DRAGE (2011)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2011)

FAR SKAL DØ (2011)

GREENBOY (2011)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2010)

PÅLÆG (2010)

I MORGEN I QATAR (2010)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2010)

SANDSYNLIGVIS (2010)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2010)

INGEN MØDER NOGEN (2010)

RØD NAT I DEN BRUNE KØDBY (2009)

UTERUS (2009)

FESTIVAL FOR NY EUROPÆISK DRAMATIK (2009)

VESPER (2009)

BUMS! (2009)

BLEKINGEGADE (2009)

CREATURE (2008)

EN SMULE STILHED FØR STORMEN (2008)

NON-STOP (2008)